بانک ایران زمین بانک دیجیتال
نوسازی ناوگان حمل و نقل بتن و فراورده های آن باید در الویت دولت قرار گیرد
02 ژانویه 2022 - 10:16
شناسه : 95888
1
رییس انجمن تولید کنندگان بتن آماده استاندارد استان البرز از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل بتن و فراورده های ساختمانی گله کرد و گفت :در سال های اخیر متاسفانه بخش حمل و نقل بتن و فراورده های آن دچار فرسودگی شده و ضروری است دولت به این بخش توجه ویژه ای کند.
ارسال توسط :
پ
پ

رییس انجمن تولید کنندگان بتن آماده استاندارد استان البرز از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل بتن و فراورده های ساختمانی گله کرد و گفت :در سال های اخیر متاسفانه بخش حمل و نقل بتن و فراورده های آن دچار فرسودگی شده و ضروری است دولت به این بخش توجه ویژه ای کند.

مهدی کیهانی افزود : نقش صنایع بتن برای حوزه عمران کشور در ساخت تمام آسمان خراش‌ها، برج‌ها، پل‌ها، سدها، جاده‌ها، کانال‌های انتقال آب، مخازن بزرگ و استخرهای تصفیه آب و ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و ورزشی که امروزه زیربنای اصلی کشور هستند همگی از بتن ساخته شده‌اند و بدون بتن امکان این همه پیشرفت در شهرسازی ممکن نبود.
حتی ساختمان‌ها و پل‌های بلند فولادی نیز بر روی شالوده و فونداسیونی از بتن قرار گرفته‌اند.
لذا ضروری است برنامه ریزی جدی برای نو سازی ناوگان حمل و نقل بتن در دستور کار دولت قرار گیرد .
رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن آماده استان البرز مهم‌ترین مشکل حال‌حاضر پیش روی این صنعت را گران بودن ماشین‌آلات حمل و پمپاژ بتن بیان کرد و گفت : کارخانه‌‌های بتن آماده در دو دهه اخیر در خصوص نوسازی ناوگان حمل خود سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده‌اند و اکنون نوبت نوسازی مجدد این ناوگان است ولی با قیمت‌های فعلی به هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد.
وی افزود : کامیون‌های حمل بتن آماده داخل شهر تردد می‌کنند و کامیون‌های ضعیف و با تکنولوژی‌های پایین برای تردد در داخل شهرها از نظر ایمنی مناسب نیستند و لازم است از بهترین برندهای اروپایی نسبت به تامین کامیون‌های حمل اقدام شود.
کیهانی افزود : کامیون های اروپایی علاوه بر استاندارد های لازم آلایندگی برای محیط زیست ندارند و امنیت بیشتری را در تردد بین شهری برای شهروندان خواهند داشت .
اما با قیمت‌های فعلی این مساله به یک مشکل بزرگ تبدیل شده که علاوه بر بالا بردن هزینه‌های تهیه و نگهداری ماشین‌آلات برای کارخانه‌های بتن، ایمنی شهروندان را نیز تهدید می‌کند وی افزود : ماشین آلات موجود اغلب چهار و پنج محور با عمر بالا هستند ودرکشور تولید نمی شود ودر آینده نزدیک به علت فرسودگی از رده خارج خواهند شد و صنعت بتن و ساختمان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد لذا ضروری است دولت واردات کامیون به خصوص پمپاژو تراک میکسرهای حمل بتن را در دستور کار خود قرار دهد تا این صنعت بتواند علاوه برمقاوم سازی در توسعه عمران کشورهمچنان فعال و اشتغال خود را نیز حفظ و ادامه حیات دهند .

وی گفت: بتن موجود زنده و باید در زمان تعین شده به محل پروژه برسد این موضوع مهم در بعضی مواقع توسط برخی از مأمورین راهورنادیده گرفته می شود و اغلب بتن فاسدو به موقع به محل پروژه‌ها نمی رسد .
رییس انجمن تولید کنندگان بتن استان البرز افزود : در تمام کشورهای پیشرفته کامیون‌های حمل بتن آماده مشمول مقررات حمل مواد فاسد شدنی هستند و از این مزایا بهره‌مندهستند؛ زیرا بتن در بین مواد فاسد شدنی از همه مواد دیگر فرصت کمتری دارد.
وی افزود : یک کامیون حمل گوشت یخچال‌دار یا یک کامیون حمل شیر و مواد لبنی ممکن است حتی ۲۴ ساعت نیز در مسیر باشند، ولی کامیون حمل بتن آماده یک تا دو ساعت وقت دارد و در این زمان محدود با این وضعیت ترافیک باید سریعا خود را به مقصد برساند وگرنه فاسد شده و غیر قابل مصرف خواهد شد.
بنابراین لازم است حمل بتن آماده نیز همچون تمام کشورهای پیشرفته مشمول مقررات حمل مواد فاسد شدنی شود.

مهدی کیهانی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد محدویت برای کامیون های حمل بتن در زمان آلودگی هوا اشاره کرد و گفت : تعداد کل کامیون های فعال در استان بسیار محدود است ولی به محض وارونگی هوا اولین آسیب به صنایع بتن با بخش عظیمی از کارگران و پروژه های که قرار داد لازم برای ارسال بتن منعقد شده وارد می شود در حالی که ما بزرگترین شریان تردد کشور را در البرز داریم که هزاران خودرو و کامیون تردد می کنند وبخشی از آلایندگی را همراه دارند وی افزود : حدود هفده کیلومتراز مسیر مواصلاتی بزرگراه تهران – قزوین از البرز می گذرد وبر اساس اعلام پلیس راهور به طور میانگین دربیست و چهار ساعت حدود دویست و چهل هزار خودرو از این مسیر تردد دارند.
در حالی که کل ناوگان حمل و نقل بتن آماده استان البرز به سیصد دستگاه می رسد،که هر خودرو میانگین در دو رفت و برگشت در مناطق مختلف استان به کمتر ازهزار و دویست تردد می رسد .
رییس انجمن تولید کنندگان بتن البرز افزود : اگر میزان ترددها ی حمل بتن را در روز هزار و دویست به دویست وچهل هزار محاسبه کنیم سهم تردد کل ماشین ها آلات بتن در البرزبه پنج در هزار می رسد .

وی افزود در خصوص آلایندگی هوا این میزان تردد به کمتر ازپانزده درصد می رسد که سهم ماشین ها آلات شرکت های تحت پوشش ما در محاسبه این مقدار به هفتاد و پنج ده هزارم میرسد و این در حالی است که تمام خودرو ها دارای مجوز تردد و برگه معاینه فنی هستند.
وی با اشاره به مباحث کارشناسی مطروحه خواستار لغو مصوبات کمیته اضطرارآلودگی هوا مبنی بر تعطیلی کارخانجات بتن آماده شد.
کیهانی در پایان گفت:متاسفانه با وارونگی هوا طی بخشنامه ای تصمیم به تعطیلی کارخانجات بتن آماده می نمایند و متعاقب آن کل صنعت ساخت و ساز تعطیل می شود و مشکلات زیادی به این بخش از اقتصاد کشور وارد می شود .

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.