پ
پ

رییس کمیته قضایی کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران با تاکید برضرورت پرهیز از هیجان زدگی در شهادت مامور ناجا گفت: ابعاد حقوقی این ماجرا باید بررسی شود.

علیرضا عسگری در متن یادداشت خود برای ایرنا نوشت: در پی شهادت سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر، جانشین پاسگاه بیدزرد شیراز در درگیری با اراذل و اوباش موجی از انتقادات به شرایط قانونی به‌کارگیری نیروهای انتظامی از سلاح در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شد.
وی ادامه داد: کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «بازنگری در قانون بکارگیری سلاح» خواستار اصلاح قوانین محدودکننده در استفاده از سلاح توسط نیروهای انتظامی شده‌اند.
این کارشناس ارشد فقه و حقوق بیان داشت: قانون مذکور که در ابتدا با عنوان لایحه «بکارگیری سلاح توسط مامورین نیروی انتظامی در موارد ضروری» تدوین شده بود، به پیشنهاد وزارت کشور و پس از تصویب در هیات وزیران در خرداد ماه سال ۷۲ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
وی گفت: شورای نگهبان پس از بررسی مفاد طرح مذکور ۲ ایراد شرعی را به مصوبه مجلس وارد دانست.
عسگری یادآورشد : اطلاق تجویز به کارگیری سلاح در موارد اول قید انحصار چاره و دوم رعایت مراتب، مانند تیرهوایی، کمر به پایین و در آخرین مرحله کمر به بالا باید ذکر شود، خلاف شرع شناخته شده است.
وی افزود: بنابراین با تا کید بر اینکه قوانین در این حوزه نیاز به چکش‌کاری و اصلاح دارد باید گفت ناجا باید به صورت تخصصی به میدان بیاید و از مطالباتش در این حوزه دفاع کند، تا همه بدانند امنیت هزینه دارد و پول و امکانات می‌خواهد.
این کارشناس ارشد فقه و حقوق ادامه داد: ضمن اینکه اعتماد به نفس پلیس برای مقابله با اشرار باید بالا برود، چرا که تاکنون اقتدار پلیس برای مقابله با اشرار و اراذل و اوباش، ناشی از اعتقادات و تعهد آنان بوده است، اما برای انجام بهتر وظیفه، باید حمایت سازمانی و قضایی کافی و قاطعانه نیز از آنها بشود.
وی تاکید کرد: با این همه در مجموع ضروری است فارغ از هرگونه هیجان‌زدگی و با بررسی‌های دقیق کارشناسی در جهت تقویب اقتدار نیروی انتظامی و افزایش شهامت نیروهای انتظامی در استفاده از سلاح در مواقع ضروری، اقداماتی موثر انجام شود.
منبع ایرنا

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!
امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

دیدگاهها بسته است.