معاون آموزش ابتدایی استان البرز گفت: سال گذشته ۲۴ هزار دانشآموز اتباع در مقطع ابتدایی البرز تحصیل میکردند، اما امسال این تعداد به ۶۰۰۰ نفر کاهش یافته است.
Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!زمان مطالعه: ۲ دقیقه
معصومه اکبری با اشاره به افزایش سطح کمی و کیفی آموزش ابتدایی گفت: هرساله دو شاخص «میزان موالید» و «پیشبینی تعداد دانشآموزان» مبنای برنامهریزی در مقطع ابتدایی است. برای سال تحصیلی جدید، ۳۱ هزار نفر موالید اعلام شده بود که تاکنون ۳۴ هزار و ۷۵۰ دانشآموز در مقطع ابتدایی ثبتنام کردهاند.
وی افزود: بخشی از این افزایش میتواند ناشی از مهاجرت به البرز باشد. به این ترتیب، پوشش آموزشی در این مقطع ۱۰۰ درصدی است. با این حال، کاهش جمعیت و خروج اتباع پیشبینیهای آماری را تحت تأثیر قرار داده است.
اکبری اجرای طرح «توانا» را مهمترین برنامه ارتقای کیفی آموزش ابتدایی دانست و گفت: این طرح با تأکید رئیسجمهور و وزیر آموزش و پرورش بر توانمندسازی نیروی انسانی اجرا شده است.
وی ادامه داد: همه شاغلان در حوزه آموزش ابتدایی ۶۰ ساعت دوره آموزشی گذراندهاند تا روشهای تدریس سنتی جای خود را به شیوههای نوین، دانشآموزمحور و خلاق بدهد.
فناوری و هوش مصنوعی در خدمت آموزش
معاون آموزش ابتدایی البرز گفت: نخستین شاخص این تحول، استفاده از فناوری و هوش مصنوعی است. آموزگاران علاوه بر تولید محتوا، از فضای مجازی بهعنوان بازوی آموزشی استفاده میکنند.
وی تأکید کرد: آموزشهای حضوری در کنار آموزش مجازی ادامه خواهد داشت و امسال شرایط رقابتی برای تولید محتوای خلاق با بهرهگیری از هوش مصنوعی فراهم میشود.
اکبری دومین شاخص را اصلاح روشهای تدریس عنوان کرد و افزود: باید از آموزشهای سنتی و معلممحور فاصله بگیریم و به سمت روشهای نو مانند پروژهمحور، گروهی، حل مسئله و آموزش ترکیبی حرکت کنیم تا استقلال یادگیری و تفکر خلاق در دانشآموزان تقویت شود.
وی سومین شاخص تحول را مربوط به مدارس تراز سند تحول بنیادین دانست و گفت: مدیران عامل اصلی موفقیت مدارس هستند و باید در همه ابعاد آموزشی، تربیتی، فرهنگی و ورزشی متناسب با این سند عمل کنند.
کاهش دانشآموزان اتباع و تغییر در ترکیب کلاسها
اکبری با اشاره به تغییر جمعیت دانشآموزی گفت: برخلاف سالهای قبل، امسال نهتنها کمبود معلم نداریم بلکه با مازاد نیرو نیز روبهرو شدیم.
وی افزود: سال گذشته ۲۴ هزار دانشآموز اتباع در مقطع ابتدایی البرز تحصیل میکردند، اما امسال این تعداد به ۶۰۰۰ نفر کاهش یافته که موجب کاهش تراکم کلاسها و جابهجایی آموزگاران در مقاطع و پستهای دیگر آموزشی یا بازنشستگی برخی نیروها شده است.
معاون آموزش ابتدایی البرز با تأکید بر اهمیت مشارکت خیرین و والدین گفت: تأمین هزینهها و امکانات آموزشی بهویژه در مدارس محروم به تنها از عهده دولت بر نمی آید و نیاز داریم خانوادهها بهعنوان شرکای اصلی تعلیم و تربیت در این مسیر حضور داشته باشند.
وی افزود: امسال توجه ویژه به مدارس حاشیهای در دستور کار است و نیروهای متخصص، جوان و امکانات به این مدارس اختصاص مییابد.
اکبری با اشاره به ضعف در مهارتهای خواندن و نوشتن برخی دانشآموزان بهویژه پایه ششمیها که دوران ابتدایی خود را همزمان با کرونا آغاز کردهاند، گفت: به دلیل همزمانی تحصیل این دسته از دانش آموزان با کرونا و تعطیلیهای ناترازی انرژی و آلودگی در پایههای بعدی، امسال روی تقویت این پایه تحصیلی تمرکز زیادی میشود.
وی ادامه داد: طرح «سواد دیجیتال» نیز برای آموزش کار با نرمافزارها و فضای مجازی به دانشآموزان اجرا خواهد شد تا مهارتهای لازم برای حضور در دنیای دیجیتال را کسب کنند.
وی در پایان درباره آموزشهای مجازی گفت: اپلیکیشن شاد هر روز در حال ارتقاست و در صورت بروز شرایطی مانند آلودگی هوا یا تعطیلی غیرمنتظره، آموزشها بهصورت آنلاین یا آفلاین ادامه خواهد یافت.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید