در پی انتشار ی مبنی بر برگشت خوردن ۵۵ میلیارد ریال از بودجه حفظ و نگهداری تپه ازبکی در شهرستان ، مدیر کل میراث ، گردشگری و صنایع دستی استان، این خبر را تکذیب کرد.

– اخبار استانها –

در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در کرج با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره بازگشت بودجه مصوب سفر اول رئیس جمهور شهید اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان به خزانه اظهار داشت: بودجه‌های مصوب سفر، خارج از بودجه ملی و استانی به شمار می‌آید بنابراین تخصیص آن سالانه است و برگشت نمی‌خورد.

وی با بیان اینکه از محل مصوبات سفر اول رئیس جمهور شهید مبلغ ۹۰ میلیارد تومان به میراث فرهنگی استان اختصاص داده شد، افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون از محل این مصوبات تنها ۶ میلیارد تومان به استان تزریق شده است.

وی، اهمیت رسیدگی به تپه ازبکی به عنوان یکی از آثار برجسته میراث فرهنگی و گردشگری البرز را مورد تاکید قرار داد و افزود: امسال با توجه به اهمیت بازسازی و ترمیم تپه ازبکی، پیگیری های گسترده‌ای را از سوی اداره کل برای اختصاص و دریافت مبلغ پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل مصوبات برای این منظور، انجام دادیم.

ازبکی؛ تپه‌ای ۹۰۰۰ ساله و نادر از عصر آهن در استان البرز+ عکس و فیلم

به گفته خاکی، اگرچه بسیاری از مسئولان مدعی پیگیری موضوعات مرتبط با این تپه شده‌اند اما هیچ دستگاهی غیر از اداره کل میراث فرهنگی پیگیر موضوع نبود و تنها به دلیل تاخیر در پروسه انجام امور، این مبلغ جذب نشده است.

این مسئول اذعان کرد: ابلاغ تخصیص بودجه برای این طرح در برج ۵ به ما ارسال شد و به طور معمول مراحل بارگزاری در سامانه و انتخاب برنده، پروسه‌ای زمانبر است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه ما تعللی در پیگیری امور نداشتیم، به ضرورت تامین زیرساخت‌های داخل مجموعه برای ترمیم و بازسازی اشاره کرد و یادآور شد: تامین برق در تپه ازبکی جزو اولویت‌های کار بود که متاسفانه این اقدامات نیز طولانی شد.

خاکی، با بیان اینکه از استاندار خواستیم تا با ترک تشریفات موافقت کنند، گفت: اما به رغم ترک تشریفات با توجه به زمان محدود ۱۰ روزه، امکان استفاده از این ظرفیت قانونی فراهم نشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در عین حال قول مساعد داد که منابع مورد نیاز برای این پروژه در سال جاری جذب خواهد شد.

رحیم خاکی به برگزاری سه جلسه در ارتباط با این پروژه طی دو ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: تپه ازبکی فاقد زیرساخت‌های لازم است و باید انشعاب برق و آب برای این مجموعه تامین شود. همچنین مجموعه نیازمند حصارکشی و مرمت بخش‌های کاوش شده است.

این مسئول اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد پس از جذب منابع مصوبات سفر، تا نوروز ۱۴۰۴ قسمت‌های مختلف از جمله بخش مدیریت، فروش بلیط و سیستم‌های امنیتی مجموعه تپه ازبکی را احداث و تامین کنیم.

وی همچنین از صدور سند تپه ازبکی به‌نام اداره کل ظرف کمتر از یک ماه آتی خبر داد و اذعان کرد: تپه ازبکی در فضایی به مساحت ۱۳ و نیم هکتار واقع شده و تاکنون عملیات متعدد ترمیم و بازسازی در آن انجام گرفته است.

وی، رقم هزینه شده برای این پروژه را بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان ارزیابی کرد و یادآور شد: این مبالغ تاکنون از محل اعتبارات استانی تامین شده و برای باقی امور به دریافت اعتبارات مصوبات سفر نیاز داریم.

وی از امام جمعه و فرماندار شهرستان نظرآباد و شهرداری این شهرستان برای حمایت و همراهی در مسیر اجرای این اقدامات کرد.

خاکی تاکید کرد: به یقین تپه ازبکی طی پنج سال آینده به یکی از مقاصد خوب گردشگری استان تبدیل می‌شود.

گفتنی است امام جمعه شهرستان نظرآباد در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته این شهرستان، گفته بود، علیرغم تلاش مسئولان و مدیران در استان و شهرستان ۵۵ میلیارد ریال از اعتبارات تپه ازبکی به خزانه برگشت خورده است.

این موضوع با واکنش های متفاوتی در میان فعالان فرهنگی استان ایجاد کرده بود.

انتهای پیام/

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر