تصویر
آمار ازدواج ۱۹۴ شهر و شهرستان بالاتر از میانگین کشوری است
04 تیر 1402 - 15:59
1
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان و متولی حوزه ازدواج وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه اطلس ازدواج و طلاق تمام استان ها و شهرستان های کشور تدوین شده است، گفت: بررسی این اطلس نشان از وجود بالا بودن آمار ازدواج ۱۹۴ شهرستان از میانگین کشوری بوده است.
ارسال توسط :
پ
پ


مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه وزارت ورزش و جوانان و متولی حوزه ازدواج وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه اطلس ازدواج و طلاق تمام استان ها و شهرستان های کشور تدوین شده است، گفت: بررسی این اطلس نشان از وجود بالا بودن آمار ازدواج ۱۹۴ شهرستان از میانگین کشوری بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین «مهدی متقی فر» روز یکشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران به مناسبت هفته ازدواج در اداره کل ورزش و جوانان استان البرز برگزار شد، افزود: اطلس ازدواج و طلاق تمام شهرستان ها و استان ها با موضوع تفکیک جمعیتی و آمار طلاق و ازدواج و بررسی روند تحولات ۱۰ ساله این مناطق در سال گذشته تدوین شده است.

وی با بیان اینکه این بررسی ها به منظور برنامه ریزی دقیق و شناسایی عوامل موضوع اطلس انجام شده، اظهار کرد: این اطلس روند ازدواج و طلاق تمام کشور را از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار داده است.
متقی فر با اشاره به اینکه بر اساس همین بررسی ها ۱۹۹ شهرستان و شهر آمار طلاق بالاتر از میانگین کشوری داشته اند، گفت: آمار ازدواج و طلاق به دو گونه مقطعی و بلندمدت انجام می شود که ارایه آمار مقطعی برنامه ریزان و کارشناسان را برای برنامه ریزی و سیاست گذاری دچار مشکل می کند زیرا ممکن است عوامل مختلفی بر آن واقعه اجتماعی در یک سال اتفاق می افتد اثرگذار باشد و باید فرایند تحولات هشت یا ۹ سال گذشته را بررسی کنیم تا به یک نتیجه برسیم.

۵۲۲ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کشور فعال است
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان افزود: معاونت جوانان وزارت تکالیف بسیار مهمی در راستای مسایل اجتماعی جوانان به ویژه در حوزه ازدواج، سبک زندگی و تحکیم خانواده دارد که این تکالیف را با ۲ محور اصلی آموزش و مشاوره خدماتی ارایه می دهد.
وی تصریح کرد: تکلیف قانونی در حوزه آموزش های پیش از ازدواج است که تمام ادارات کل استان ها برگزاری کارگاه های آموزشی پیش از ازدواج به ویژه در مناطق محروم و مناطقی که دسترسی به خدمات آموزشی کمتر دارند را در دستور کارشان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در سراسر کشور کارگاه های آموزشی به واسطه سمن ها و مراکز مشاوره برگزار می شود، گفت: در سراسر کشور ۵۲۲ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده فعال است که ۱۳ مرکز در البرز مستقر است.
متقی فر افزود: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در وزارت ورزش دنبال می شود خدمات با کیفیت و متحول کننده در حوزه مشاوره است که مراکز مشاوره به صورت تخصصی از پیش از ازدواج به جوانان ارایه خدمت می کنند.

پررنگ شدن خدمات مشاوره ای و آموزشی برای کنترل طلاق
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم آموزش و مشاوره های پیش از ازدواج پررنگتر کرده و فرهنگ سازی کنیم در کنترل طلاق تاثیر بسزایی دارد و خیلی از مشکلات و مسایل زوجین بسیاری از نداشتن مهارت ها و آگاهی های شروع و ادامه زندگی است که در وزارت ورزش به این موضوع توجه شده است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: این مراکز هم در آموزش های پس و حین ازدواج خدمات آموزشی و مشاوره ای ارایه خدمت دارد ولی تمرکز بر پیش از ازدواج است زیرا پیشگیری هزینه کمتری و انرژی کمتری می برد ضمن اینکه بازدهی بالاتری دارد.

وی از جوانان خواست پیش از انتخاب همسر خود و شروع زندگی به بحث مشاوره پیش از ازدواج و آموزش ها توجه ویژه ای داشته باشند.

سال گذشته ۱۸۵ مرکز مشاوره مجوز فعالیت گرفتند
متقی فر با بیان اینکه معاونت جوانان دهه های گذشته زحمات زیادی کشیده بودند و ریل گذاری هایی داشتند ولی ناکافی و ناقص مانده، افزود: در تسریع صدور مجوز مراکز مشاوره در ۱۵ سال گذشته سالی ۴۰ مجوز صادر می شد در حالیکه سال گذشته مجوز برای ۱۸۵ مرکز مشاوره صادر شد که رشد خوبی را در تسهیل این مورد داشتیم وی به بررسی اثرگذاری مراکز مشاوره اشاره کرد و گفت: در کارگاه های آموزشی ارزیابی دوره ای انجام شد که در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته بیشتر کارگاه ها مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفت و تمام اساتید شناسایی و سرفصل ها دقت شد.
وی تصریح کرد: در تعامل با دستگاه های مرتبط با حوزه ازدواج و خانواده در این یک و نیم ساله رشد خوبی در تعامل با دستگاه ها و تهاتر خدمات اتفاق افتاده که یک اقدام ویژه ای است.

سامانه همراه ملی آموزش و مشاوره به زودی رونمایی می شود
متقی فر به برگزاری رویدادهای ایده پردازی برای امر ترویج و تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده در این یک و نیم ساله با عنوان رویدادهای ملی جامعه پرداز اشاره کرد و گفت: در همین راستا طراحی سامانه همراه ملی آموزش و مشاوره یکی از مهمترین اقداماتی است که به زودی رونمایی خواهد شد.
وی افزود: این سامانه یک سامانه مشاوره پیش از ازدواج است که سهل الوصول می باشد و خدمات آموزشی و مشاوره ای را به صورت آنلاین و در بستر فضای مجازی ارایه می دهد که در آینده بسیار نزدیک رونمایی خواهد شد و در تمام کشور می توانند از اطلس مراکز مشاوره استفاده کنند.

برگزاری بیش از ۳۰۰ جشن ازدواج در سراسر کشور
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان به برنامه های هفته ازدواج در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۳۰۰ جشن در سراسر کشور به همت ادارات کل در استان ها برگزار شد.
وی با بیان اینکه در البرز حدود ۱۰ برنامه ازدواج در البرز داریم که رشد خوبی نسبت به سال های گذشته داشته، افزود: هدف از جشن های وصال ترویج ازدواج آسان و فرهنگ سازی ازدواج جوانان است که بیش از چهار هزار زوج در این ۳۰۰ جشن حضور داشتند و امیدواریم تا پایان سال این جشن های به مناسبت های مختلف اتفاق بیافتد تا باعث فرهنگ سازی و ترویج ازدواج آسان بشود.

منبع ایرنا برچسب ها: مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان و متولی حوزه ازدواج وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه اطلس ازدواج و طلاق تمام استان ها و شهرستان های کشور تدوین شده است، گفت: بررسی این اطلس نشان از وجود بالا بودن آمار ازدواج ۱۹۴ شهرستان از

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.