رئیس بخش بیماری‌های ویروسی طیور‌ موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از احتمال شیوع آنفلو‌انزای پرندگان در مرغ‌ها و اردک‌های ‌خانگی خبر داد و گفت: جمعیت هدف واکسیناسیون آنفولانزای حاد پرندگان باید تغییر کند.

استانها –

عبدالحمید شوشتری رئیس بخش بیماری‌های ویروسی طیور‌ موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به جمعیت هدف واکسیناسیون آنفلو‌انزای فوق‌حاد پرندگان اظهار داشت: در حال حاضر جمعیت هدف این واکسیناسیون بیشتر مرغ‌های صنعتی است اما ممکن است ویروس در بازارها و مرغ‌های عمومی نیز در چرخش باشد و به همین دلیل تغییر در جمعیت هدف برای واکسیناسیون ضروری است.

وی با اشاره به اینکه خطرات این ویروس می‌تواند از لحاظ بهداشتی برای انسان نیز مشکل‌ساز شود، افزود: این ویروس دائما در حال تغییر است و به همین دلیل ‌در صورت استفاده از واکسن به ویژه برای ویروس آنفلوانزا H5 از واکسن‌ها رد شده و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.

رئیس بخش بیماری‌های ویروسی طیور موسسه رازی با اشاره به راه حل این موضوع گفت: واکسن تنها راه مقابله با این بیماری نیست و باید اقدامات دیگری علاوه بر واکسن برای پیشگیری انجام شود.

تولید ۷۰ درصد واکسن آنفلو‌انزای فوق‌حاد پرندگان در ایران دستیابی ایران به فناوری تولید نسل سوم بذر واکسن آنفلوانزا

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هدف در حال حاضر مرغ‌های صنعتی است ولی ویروس امکان دارد در بازارها و مرغ‌های عمومی در چرخش باشد بر همین اساس شاید لازم به تغییر در جمعیت هدف باشیم.

شوشتری با تاکید بر اینکه در این حوزه بیشتر منظور اردک‌های خانگی و بازاری هستند، گفت: اردک جمعیتی می‌تواند ویروس را بدون علائم حمل کند، یعنی حامل و مخزن ویروس است درحالی که مرگ و میر ندارد و راحت می‌تواند ویروس را پخش کند.

وی اضافه کرد: بنابراین باید بررسی‌های لازم برای واکسیناسیون و جمعیت هدف انجام شود و شاید لازم باشد جمعیت هدف در واکسیناسیون تغییر کند و مرغ‌های بومی و اردک سانان در اولویت قرار گیرند.

انتهای پیام/

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر