تصویر
از پوستر یازدهمین جشنواره تئاتر استانی البرز رونمایی شد
28 آبان 1401 - 16:39
2
دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر استان البرز: خانواده پرقدرت تئاتر که می تواند در تمام گلوگاه های چالش های کشور نقش آفرینی کند و در کنار مسئولین استانی و شهرستانی بایستد، از حداقل ها بی بهره است؛ این فریاد را باید شنید و فکری برای آن کرد.
ارسال توسط :
پ
پ

دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر استان البرز: خانواده پرقدرت تئاتر که می تواند در تمام گلوگاه های چالش های کشور نقش آفرینی کند و در کنار مسئولین استانی و شهرستانی بایستد، از حداقل ها بی بهره است؛ این فریاد را باید شنید و فکری برای آن کرد.

حسین بهزادی فر، دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر استان البرز، در آئین رونمایی از پوستر این جشنواره که در تئاتر برگزار شد، گفت: دهمین جشنواره تئاتر استانی به عنوان بزرگترین رخداد سالانه هنر همایشی در البرز، سال گذشته پس از دو دوره تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزار شد.
وی از برگزاری یازدهمین جشنواره تئاتر استانی خبر داد و مطرح کرد: البرز اولین استانی بود که دبیرخانه جشنواره را تشکیل داد و فراخوان آن منتشر شد.
استقبال خوبی از سوی هنرمندان عرصه تئاتر، حتی برخی هنرمندانی که سال ها در این استان فعالیت نمی کردند، صورت گرفت و در نقش های مختلف با این جشنواره همراه شدند.
دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر استان البرز عنوان کرد: بسیار خرسندیم که جمع کثیری از هنرمندان باسابقه، پیشکسوت و کارآزموده و جوانان با انگیزه، با استعداد و نخبه در کنار ما قرار دارند.
به لطف خداوند و با یاری دستگاه های مختلف موفق شدیم این جشنواره را به این نقطه برسانیم.
بهزادی فر بیان کرد: در روز شنبه، آثاری که به مرحله پایانی و بخش رقابتی جشنواره راه پیدا می کنند، معرفی می شوند و از تاریخ ششم تا نهم آذر ماه، در صورتی که مشکل خاصی پیش نیاید، جشنواره برگزار می شود.
امید آن می رود بتوانیم آثار خوبی را راهی جشنواره بزرگ تئاتر کشور (فجر) کنیم و شاهد درخشش هنرمندان پرتلاش استان البرز در آن جشنواره باشیم.
وی اذعان کرد: تئاتر به عنوان زبان گویای جامعه تاثیرگذاری بسیاری در مسائل مختلف دارد؛ این موضوع را بارها هنرمندان عرصه تئاتر ثابت کرده اند و نقش آفرینی خود را در وقایع مختلف تاریخی به منصه ظهور گذاشته اند.
این هنر به دلیل هم نفسی مستقیم با مخاطبان، در دل آن ها و اهل تئاتر از محبوبیت بسیاری برخوردار است.

دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر استان البرز با بیان اینکه هنرمندان این عرصه به دلیل ارتباط چهره به چهره، انرژی زیادی از تماشاچیان دریافت می کنند، خاطرنشان کرد: هیچ دو اجرای تئاتر همانند یکدیگر نیستند زیرا مخاطبان آن ها متفاوت هستند که این موضوع، یکی از جذابیت های این هنر است.
بهزادی فر تصریح کرد: مشکلات زیرساختی بسیاری در حوزه هنر نمایش در استان البرز وجود دارد؛ در سال های گذشته، مسئولین مختلف و متولیان این امر، هر یک به سهم خود، برای کمک به حل این مشکلات تلاش کردند اما بالا بودن سرعت درخواست ها و توان اجرا و تولید اثر هنرمندان عرصه نمایش موجب شده که زیرساخت های استان از این فرآیند جا بماند.
وی اظهار کرد: شهر هنرمندان تئاتری صاحب نام و کاربلد بسیاری دارد که بعضا در سطح بین المللی حرفی برای گفتن دارند اما در این استان، با فقر ظرفیت ها و توان زیرساختی مواجه هستیم که هنگام برگزاری رخدادهای مانند جشنواره تئاتر استانی، خود را نشان می دهند و می بینیم که حتی برخی ظرفیت هایی که سال های گذشته در اختیار بوده اند، اکنون به دلیل نواقص فنی قابل استفاده نیستند.

دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر استان البرز ضمن گلایه از مدیریت اجرایی، تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان و مدیریت شهری تمام شهرهای استان، خطاب به آن ها تصریح کرد: خانواده پرقدرت تئاتر که می تواند در تمام گلوگاه های چالش های کشور نقش آفرینی کند و در کنار مسئولین استانی و شهرستانی بایستد، از حداقل ها بی بهره است؛ این فریاد را باید شنید و فکری برای آن کرد.
بهزادی فر با تأکید بر ضرورت حضور افراد فرهنگی در کرسی های تصمیم گیری استان و شهرستان ها خاطرنشان کرد: باید در جایگاه های مختلف، افرادی از جنس ما حضور داشته باشند تا بتوانند دغدغه های هنرمندان این عرصه را فریاد بزنند و برای تقویت زیرساخت ها تلاش کنند.
همچنین لازم است بر نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی شهر نیز نظارت شود؛ این موضوع از تصویب بودجه مهم تر است.
در ادامه مراسم رونمایی از پوستر یازدهمین جشنواره تئاتر استانی البرز، سید محمود سرباز، سرپرست معاونت هنری سینمایی و سمعی بصری ا،گفت: آسان ترین کار برای اداره کل ارشاد که قرار بود این جشنواره را به عنوان وظیفه ذاتی خود برگزار کند، این بود که به بهانه اغتشاشات و نا آرامی ها نسبت به این امر اقدام نکند.
وی ادامه داد: اما واقعیت این است که سهم هنر نمایش استان البرز از اتفاقات این دو ماه، تحریم و عدم اجرای این گونه برنامه ها نیست؛ بنده وظیفه خود می دانم در چنین شرایطی که همه یکدیگر را تحریم می کنند و ناراحت هستند، در برپایی یک جشن و مراسم شاد کمک کنم تا هنرمندان این عرصه دور هم جمع شوند و جشنی را به روش نمایش برگزار کنند.
سرپرست معاونت هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز بیان کرد: احساس می کنم تئاتر استان البرز و شهر کرج در حال پوست اندازی است و جوانانی پای کار می آیند که این گونه جشنواره ها برای آن ها نوعی تجربه است و می توانند توانایی ها و ظرفیت های خود را نشان دهند.
به نظر می رسد یازدهمین جشنواره تئاتر استانی، جشنواره نسل جوان است که با انرژی در حال فعالیت هستند.
سرباز اظهار کرد: در خصوص زیرساخت ها جای دفاع نداریم، بنده به عنوان یک مسئول کوچک فرهنگی تا افرادی که باید در این زمینه پاسخگو باشند، هیچ اقدام زیرساختی برای مجموعه فرهنگی و هنری استان البرز انجام نداده ایم؛ هر که می گوید در این زمینه کار کرده ایم، حقیقت ندارد.
مجموعه تئاتر شهر اسم سنگینی دارد اما از نظر زیرساختی و امکانات با مشکلاتی مواجه است.
وی با تأکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت فرهنگی و هنری شهر از سوی مسئولین و متولیان امر، مطرح کرد: بنده به عنوان یک سرباز فرهنگی از همه مسئولین البرزی درخواست می کنم به این فکر کنند که چرا استعدادهایی که در این استان پرورش می یابند و مدتی فعالیت می کنند، به دلیل ضعف زیرساخت ها و امکانات به شهرهای دیگر کوچ می کنند.
سرپرست معاونت هنری، سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز اذعان کرد: باید قبول کنیم که از نظر زیرساختی هیچ کاری برای این استان انجام نداده ایم، پس باید در گام اول این ضعف را برطرف کنیم.
امیدوارم حال دل همه هنرمندان خوب باشد و آثار خوبی از آن ها در این جشنواره مشاهده کنیم و در طول سه روز اجرا بتوانیم لحظات شادی را در کنار یکدیگر سپری کنیم.

در ادامه این مراسم همچنین، علی ذبیحی، عضو شورای اسلامی شهر کرج، گفت: استان البرز در حوزه فرهنگ و هنر از حداقل ها هم محروم است؛ امروز یک پلاتوی تخصصی حوزه نمایش در شهر کرج وجود ندارد و حتی زیرساخت احداث آن نیز فراهم نشده است.
وی مطرح کرد: در دوره ششم شورای اسلامی شهر کرج، بودجه فرهنگی شهر از ۲۰ به ۴۰ میلیارد تومان و در مباحث عمرانی تا ۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت و در تباصر بودجه نیز، احداث پلاتوی ویژه نمایش پیش بینی شده است که این اقدامات نشان دهنده دغدغه و تلاش اعضای در زمینه امور فرهنگی و هنری است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: پیگیری های لازم صورت می گیرد تا در روز افتتاحیه جشنواره تئاتر استانی، کلنگ احداث اولین پلاتوی تخصصی تئاتر شهر کرج بر زمین زده شود.
تلاش ما بر آن است که تا پایان سال جاری و نهایتا پایان بهار ۱۴۰۲، دو پلاتوی این شهر را به بهره برداری برسانیم.
یکی از این پلاتوها با ظرفیت ۷۰ نفر در پارک خانواده جانمایی شده و دیگری نیز در حال جانمایی است.
ذبیحی تصریح کرد: ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث تئاتر شهر پیش بینی شده اما این امر محقق نمی شود زیرا این بودجه به اندازه فونداسیون نیز نیست و برای راه اندازی این مکان، به پول امروز، ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید بخش خصوصی در این زمینه وارد شود؛ حتی در صورت آغاز عملیات ساخت این مکان، تکمیل و اتمام آن به عمر شورای ششم شهر کرج نمی رسد.
وی از اختصاص پنج میلیارد تومان به احداث دو پلاتوی تئاتر در این شهر بر اساس ارائه پیشنهادی در پیش بینی بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: زمانی که در پارک های سطح شهر به ویژه پارک تنیس قدم می زنم، هنرمندانی را می بینم که به اجرای موسیقی در گوشه ای راضی هستند.
چرا این افراد به جای اینکه در سرما و گرما در خیابان ها هنر خود را عرضه کنند، نباید در جایی به این امر بپردازند که تمرکز داشته باشند؟عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه روحی که در تئاتر وجود دارد، انسان را زنده نگه می دارد، خاطرنشان کرد: امید است سال آینده، مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر استانی و رونمایی از پوستر آن در پلاتویی که احداث خواهد شد، برگزار شود و ما نیز خدا را شکر کنیم که وعده هایی که داده بودیم، محقق شد و به نتیجه رسید.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.