تصویر
افزایش سواد رسانه ای خانواده ها، یکی از اهداف پویش «کودکان سایبری»
27 دی 1401 - 9:00
3
رئیس پلیس فتای استان البرز گفت: پویش کودکان سایبری به دنبال آن است که با افزایش سواد رسانه ای والدین، آن ها را به نقطه ای برساند که بتوانند اشرافیت بیشتری بر استفاده فرزندان از فضای مجازی داشته باشند.
ارسال توسط :
پ
پ

رئیس پلیس فتای استان البرز گفت: پویش کودکان سایبری به دنبال آن است که با افزایش سواد رسانه ای والدین، آن ها را به نقطه ای برساند که بتوانند اشرافیت بیشتری بر استفاده فرزندان از فضای مجازی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ، سرهنگ رسول جلیلیان، رئیس پلیس فتای استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مقر این پلیس برگزار شد، بیان کرد: پویش سراسری «کودکان سایبری» سه سال پیش توسط پلیس فتای فراجا با دو محور حفظ حریم خصوصی کودکان در فضای مجازی و فرزندپروری در عصر دیجیتال راه اندازی شد.

وی هدف اصلی اجرای این پویش را کاهش شکاف ایجاد شده میان والدین و فرزندان در زمینه فضای مجازی و سواد رسانه ای دانست و گفت: این پویش به دنبال آن است که با افزایش سواد رسانه ای والدین، آن ها را به نقطه ای برساند که بتوانند اشرافیت بیشتری بر استفاده فرزندان از فضای مجازی داشته باشند و دریابند که چگونه باید در این فضا در کنار کودکان و نوجوانان قرار گیرند که آسیبی متوجه آن ها نشود.
رئیس پلیس فتای استان البرز افزود: هدف بعدی، احصای خطرات و آسیب های استفاده از فضای مجازی برای کاربران به ویژه کودکان و نوجوانان و ارائه آموزش های لازم به آن ها و خانواده هاست.
دیگر هدف اجرای پویش کودکان سایبری، ایجاد هم افزایی میان همه دستگاه ها، نهادها، سازمان ها و ارگان های متولی و مرتبط با فضای مجازی و پای کار آوردن آن هاست.
سرهنگ جلیلیان اضافه کرد: همه این دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش، شهرداری ها، نهاد خانواده و .
.
.
که می توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند و نقش مهمی را ایفا کنند، باید پای کار بیایند تا با کمک یکدیگر بتوانیم فضا، محیط و حریم خصوصی امنی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم که چالش ها، آسیب ها و خطرات ناشی از استفاده از این بستر، برای نسل جدید کاهش یابد.
وی با اشاره به اینکه محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب تحصیل و آموزش دانش آموزان در فضای مجازی با استفاده از گوشی های تلفن هوشمند شد، بیان کرد: بدین ترتیب، کودکان و نوجوانان با فضایی آشنا شدند که هیچ اطلاعات و سوادی در مورد آن نداشتند.
این بستر، آسیب ها و چالش های بسیاری به دنبال دارد که باید فرزندان خود را از آن ها آگاه و حفظ کنیم.

رئیس پلیس فتای استان البرز افزود: در صورتی که سواد رسانه ای کافی در جامعه وجود نداشته باشد، آموزش لازم در این زمینه صورت نگیرد و فرهنگ استفاده صحیح از این بستر نیز تبیین نشود، استفاده از فضای مجازی تبعات جبران ناپذیری برای کودکان، نوجوانان و دیگر کاربران به دنبال خواهد داشت که انتشار تصاویر نامناسب از کودکان در فضای مجازی از روی ناآگاهی یکی از مهمترین آسیب های این بستر است.
سرهنگ جلیلیان با اشاره به آسیب های مختلف روحی و روانی که به دنبال این موضوع به کودکان وارد می شود، اظهار کرد: بعضا شاهد هستیم که برخی کودکان و نوجوانان، به دلیل سن پایین و عدم آگاهی از مجرمانه و دارای تبعات قضایی بودن موضوع، اقدام به اذیت و آزار دیگران در فضای مجازی کرده اما آن را شوخی و بازی قلمداد می کنند؛ وظیفه ماست که آن ها را از این موضوعات آگاه سازیم.
وی عنوان کرد: انتشار اطلاعات خصوصی خانواده ها در فضای مجازی توسط فرزندان نیز از دیگر آسیب هایی است که به موجب استفاده از این بستر متوجه خانواده ها می شود.
بعضا کودکان و نوجوانان برای خریدهای اینترنتی، اطلاعات کارت بانکی والدین خود را در بستر فضای مجازی قرار می دهند و با هدایت به درگاه پرداخت جعلی، گرفتار فیشینگ، کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب می شوند.
رئیس پلیس فتای استان البرز با اشاره به تبعات و آسیب های جبران ناپذیر جسمی، روحی و روانی استفاده از برخی بازی های رایانه ای برای کودکان و نوجوانان، کم خوابی، پرخاشگری، تنبلی ذهن، افسردگی، انزوا طلبی و کاهش تعاملات خانوادگی و را از جمله این آسیب ها برشمرد و مطرح کرد: وقتی کودک بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می گذراند، بیشتر از این بستر تاثیرپذیری خواهد داشت.

سرهنگ جلیلیان با تاکید بر ضرورت فعال کردن تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی گوشی های هوشمند کودکان و نوجوانان و آموزش استفاده از این آیتم به آن ها اظهار کرد: استفاده مداوم از گوشی تلفن همراه، تبلت و فضای مجازی و عدم تحرک، آسیب های مختلف جسمی، روحی، روانی و مغزی به دنبال دارد که جلوگیری از آن ها، نظارت بیشتر والدین بر فعالیت فرزندان در این بستر را می طلبد.
وی همچنین بر لزوم در نظر گرفتن زمانی مناسب و معین برای فرزندان جهت استفاده از فضای مجازی بیان کرد: والدین باید همانگونه که در فضای حقیقی با فرزندان خود همراه هستند، اعتماد آن ها را جلب کنند و در فضای مجازی و بستر اینترنت نیز در کنارشان باشند و از کودکان و نوجوانان خود در مقابل محتواهای بعضا نامناسب و آسیب های این محیط بی در و پیکر محافظت کنند.
رئیس پلیس فتای استان البرز با اشاره به اهمیت امنیت فضای مجازی و کودکان و نوجوانان برای این پلیس و در دستورکار قرار دادن اقدامات پیشگیرانه و آموزشی در این زمینه ادامه داد: هرچه بتوانیم از آسیب های این فضا بیشتر پیشگیری کنیم، میزان ورودی پرونده های مربوطه کاهش خواهد یافت.
در این راستا کانال پلیس فتا به منظور بارگذاری مطالب پیشگیرانه و بهره مندی دانش آموزان از آن ها در نرم افزار شاد فعال است.
سرهنگ جلیلیان در پایان با تأکید مجدد بر ضرورت افزایش سواد رسانه ای خانواده ها، معلمان و .
.
.
به منظور آموزش استفاده صحیح از بستر فضای مجازی به کودکان اظهار کرد: ما نمی توانیم از تکنولوژی عقب بمانیم زیرا استفاده صحیح از آن مثمر ثمر است اما باید نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی را به کودکان آموزش دهیم و والدین نیز نظارت بیشتری بر فعالیت فرزندان خود در این بستر داشته باشند.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.