علی حجرگشت مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز در شورای آموزش و پرورش استان البرز گفت: افزایش فضای آموزشی ، ورزشی و جذب معلمان با کیفیت، توفیقات مهم آموزش و پرورش استان بوده است.
حجرگشت گفت: در استان البرز موفقیت ها و توفیقاتی را در بخش هایی مانند افزایش فضای آموزشی، افزایش فضای ورزشی ، جذب و افزایش معلمان با کیفیت و .
.
.
به دست آورده ایم ولی این به منزله ی حل شدن آنها نیست بلکه هنوز کمبود و مشکل پابرجاست ولی بهبود بخشیده شده است.
وی ادامه داد: در البرز، کمبود فضای آموزشی داریم و همین باعث شده است، البرز متراکمترین کلاسهای درس کشور را داشته باشد به طوری که سرانه آموزشی و پرورشی در البرز ۲.
۵ متر است، در حالی که میانگین کشوری در این راستا ۵.
۵ و میانگین جهانی سرانه آموزشی ۸ متر مربع است.
وی ادامه داد: ما در سال جاری ما توانستیم با توجه به افزایش مهاجرپذیری و تعداد دانش آموزان این تراکم را کاهش دهیم و حتی بعضی از مدارس را به یک شیفت یا دو شیفت برسانیم که این یک موفقیت بزرگ است ولی امیدواریم که بتوانیم با کمک دولت این تراکم را کاهش و مدرسه سازی را رواج دهیم به طوری که بتوانیم با ساخت ۱۵۰۰ مدرسه جدید ، این مدارس را یک شیفت و تعداد دانش آموزان آنها را به ۳۰ نفر برسانیم.
وی افزود: علاوه بر فضای آموزشی ، دانش آموزان و مردم استان البرز فضای ورزشی کمی دارند به این معنا که استان البرز دارای کمبود سالن ، چمن و .
.
است و این کمبود سرانه ورزشی بزرگترین چالش ورزش البرز است.
حجرگشت افزود: استان البرز به دلایل مختلف از جمله نوپا بودن، مهاجرت پذیری، رشد جمعیت و … از لحاظ سرانه ورزشی جزو استانهای رده پایین کشور قرار دارد، به صورتی که میانگین ایده آل سرانه ورزشی کشور یک متر میباشد و هم اکنون در استان البرز تنها ۴۵ سانتی متر است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: یکی از تدابیری که در زمینه رفع مشکلات زیر ساختی ورزش البرز اندیشیدهایم و خوشبختانه با مساعدت استاندار محبوب و ورزشی استان نیز روبرو شده، این است که طی رایزنی و تعامل با اداره کل راه و شهرسازی و همچنین اداره کل منابع طبیعی، زمین هایی که شرایط کاربری ورزشی دارند با سهلالوصل ترین حالت ممکن در اختیار خیرین ورزشی ساز قرار گیرد تا خیلی سریع تر بتوانیم این مشکل و کمبود را کمی حل کنیم و این توفیق حاصل شد که با ایجاد ۵۰ سالن و زمین چمن این تراکم را کم کنیم.
وی در ادامه افزود: توفیق بعدی ما که بسیار مهمتر از این موارد است جذب معلم است یعنی استان البرزی که کمبود ۶ هزار معلم را داشت توانست معلمان با کیفیت زیادی را از دانشگاه فرهنگیان و آزاد جذب کند و کمی از کمبود را حل کند تا فضای آموزشی بسیار شاداب تر و جوان تر شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: البرز مشکلاتی دارد که قابل حل شدن است ولی یک عزم ملی می خواهد استان البرز دارای یک سیر جمعیت زیاد است به طوری که در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۵ تعداد دانش آموزان بدون پیش دبستانی و بزرگسالان برابر ۳۹۹۴۵۲ نفر بوده است ولی این جمعیت در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به ۵۱۲۷۲۳ رسیده است که این افزایش جمعیت دانش آموزان نیاز به افزایش فضای آموزشی و معلمان با کیفیت برای تدریس دارد.
وی گفت: البرز اردوگاهی مناسب برای دانش آموزان ندارد و همین باعث می شود که ما نتوانیم دانش آموزان را به اردوهای اردوگاهی ببریم تا دانش آموزان را با فضای جدید آشنا کنیم و قابل ذکر است اردوگاه طالقان و اردوگاه کردان در البرز قرار دارند ولی اردوگاه طالقان قابل بهره برداری نیست و اردوگاه کردان هم بسیار کوچک است و قابل استفاده حتی برای دانش آموزان یک مدرسه نیست و این مشکل در صورتی حل می شود که اردوگاه های دیگر استان ها هم برای استان قابل استفاده شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز افزود: دانشگاه فرهنگیان در البرز فضای بسیار کمی دارد و قطعا در این زمینه باید در بحث های کیفی و کمی اقداماتی صورت بگیرد تا معلمان آینده در یک فضای خوب دانش آموخته شوند تا بتوانند دانش آموزان خوبی را تربیت کنند.
وی در پایان گفت: ما دارای مشکل زمین هم هستیم ، تامین زمین یکی از چالش های اصلی ساخت کلاس های درس با جمعیت بالای دانش آموزی در استان البرز است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.
خیرین مدرسه ساز در ساخت فضاهای آموزشی این استان کارنامه موفق و بی نظیری دارند که این حرکت معنوی آنان قابل تحسین است.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید