البرز در انتظار گشایش آزاد راه شهید سلیمانی/ اهتمام مجریان برای تکمیل پروژه
  • مهر ۱۵, ۱۴۰۳ ساعت: 9:58
  • به گزارش ایرنا، ترافیک سنگین صبحگاهی و شامگاهی بین تهران و کرج و رفت و آمد پرتعداد گردشگران شمال کشور طی روزهای تعطیل سال در راههای البرز سبب شده تا این استان متحمل ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور شود. اتصال آزاد راه شهید همت به کرج ، گشایش بخشی از آزاد راه تهران – […]

    پ
    پ

    به گزارش ایرنا، ترافیک سنگین صبحگاهی و شامگاهی بین تهران و و رفت و آمد پرتعداد گردشگران شمال کشور طی روزهای تعطیل سال در راههای البرز سبب شده تا این استان متحمل ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور شود.

    اتصال آزاد راه شهید همت به کرج ، گشایش بخشی از آزاد راه تهران – شمال و آزاد راه غدیر در کنار تعریض آزاد راه تهران – کرج از جمله اقدامات چند سال اخیر است که نقش اساسی در توسعه راههای استان البرز داشته اما گلوگاههای ورودی و خروجی کرج به سبب حجم بالای ترددها و نبود مسیرهای موازی هیچ گاه از ترافیک تهی نبوده و همه روزه از محدوده پل تا کلاک و کرج بار ترافیک سنگین است.

    در ادامه این مسیر، آزاد راه کرج – قزوین هم روزانه دارای بار ترافیکی سنگینی است و این امر سبب شده تا مسافران و کسانی که همه روزه بین البرز و تهران رفت و آمد دارند با خستگی ترافیکی دست و پنجه نرم کنند.

    اتصال آزاد راه شهید همت به کرج در اواخر دهه ۹۰ با اینکه نقطه امید بخشی برای احداث یک مسیر در موازی آزاد راه تهران – کرج به شمار رفت اما به سبب ادامه نیافتن این مسیر، در عمل بار ترافیک دوباره به سمت گلوگاه کلاک کرج سرازیر شد.

    ورود به پروژه راه سازی

    البرز در انتظار گشایش آزاد راه شهید سلیمانی/ اهتمام مجریان برای تکمیل پروژه

    شورا و به سبب آسیب های فراوان زیست محیطی و ترافیک ورودی شهر در تیرماه سال ۱۳۹۵ با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال ساخت آزاد راه شمالی کرج را به طول ۱۸ کیلومتر در امتداد آزاد راه شهید همت آغاز کردند که چشم انداز سه ساله برای تکمیل این پروژه تعیین شد.

    پروژه آزاد راه شمالی کرج هر چند آغاز خوبی داشت اما پس از مدتی روند ساخت آن از شتاف باز ایستاد و به مرز رکود و حتی تعطیلی کارگاهها هم رسید؛ این پروژه که قرار است آزاد راه شهید همت در شرق کرج را به آزاد راه کرج – قزوین و آزاد راه غدیر در غرب این کلانشهر متصل کند در فقدان منابع مالی، وجود معارضان پرشمار و مشکلاتی از این دست در نیمه راه متوقف شد.

    اواخر سال ۱۳۹۹ به دنبال نامه نگاری ها و درخواست از وزارت راه و شهرسازی برای مشارکت در این پروژه که گذرگاه ملی محسوب می شود این وزارتخانه برای کمک به پروژه اعلام آمادگی کرد و قرار شد چهارهزار و۵۰۰ میلیارد ریال در اختیار شهرداری کرج قرار دهد.

    شیوع بیماری کووید ۱۹ و مشکلات دیگر سبب شد تا سهم دولت آنطور که باید و شاید پرداخت نشود که از سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن شورای ششم ، ضمن پیگیری منابع مالی دولتی ، از محل بودجه شهری نیز اعتباراتی به پروژه تزریق شد.

    پس از سفر رییس جمهور شهید به استان البرز در فروردین ماه ۱۴۰۱ موضوع تخصیص اعتبار به آزادراه شهید سلیمانی مطرح و در سفر دوم شهید آیت الله رییسی در آذرماه ۱۴۰۲ مجوز تامین اعتبار به مبلغ ۳۵ هزار میلیارد ریال از محل فروش اوراق مشارکت صادر شد.

    وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم هم پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال از کل مبلغ ۷۰ هزار میلیارد ریالی بودجه تکمیل این پروژه را متقبل و در قالب فروش اوراق آن را ابلاغ کرد.

    قطعه نخست آزاد راه شهید سلیمانی آذرماه سال ۱۴۰۲ در سفر رییس جمهور شهید به استان البرز به طول ۷.۵ کیلومتر بین بلوار طالقانی شمالی تا باغستان کرج زیر بار ترافیک رفت.

    البرز در انتظار گشایش آزاد راه شهید سلیمانی/ اهتمام مجریان برای تکمیل پروژه

    این آزادراه که نقش موثری در روان سازی ترافیک کرج دارد از بخش های مختلفی مانند یک پل بزرگ روی رودخانه کرج به طول حدود یک کیلومتر و ارتفاع ۱۳۵ متر ، پل طالقانی شمالی به طول حدود ۳۰۰ متر و پل باغستان به طول حدود ۲۰۰ متر تشکیل شده که مهمترین بخش این آزاد راه پل بیلقان است مرتفع ترین پل خاورمیانه شناخته شده است.

    این پل به لحاظ فنی و مهندسی از پیچیدگی خاصی برخوردار است و بنا به گفته مجریان یکی از پروژه های منحصر به فرد ایران تلقی می شود؛ در کنار پیچیدگی فنی و مهندسی این پل وجود اراضی و املاک معارض در مسیر آزاد راه شهید سلیمان بارها سبب توقف عملیات اجرایی آن شده است.

    آزاد راه شمالی کرج پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به نام این شهید والامقام نامگذاری شد.

    لحظه شماری مردم برای گشایش آزاد راه

    البرز در انتظار گشایش آزاد راه شهید سلیمانی/ اهتمام مجریان برای تکمیل پروژه

    افتتاح قطعه نخست آزاد راه شهید سلیمانی در سال ۱۴۰۲ اگرچه بخشی از ترافیک در محدوده شهری کرج را روان سازی کرد اما این آزاد راه از هر۲ طرف شرق و غرب هنوز بسته و نیمه تمام است که در صورت اتصال آن به آزاد راه ها می توان به روان سازی ترافیک کرج امیدوار بود.

    آنطور که بسیاری از مسافران همیشگی آزاد راه کرج – تهران می گویند ، تکمیل آزاد راه شهید سلیمانی بخش عمده ترافیک مسیرهای قدیمی را به سمت شمال کرج هدایت خواهد کرد.

    سعید ورمزیاری از جمله شهروندان کرجی است که همه روزه به خاطر کار در تهران مسیر، کرج – تهران را با خودروهای عمومی یا شخصی پیمایش می کند؛ او می گوید که گلوگاه کلاک کرج سخت ترین نقطه ترافیکی البرز و تهران است که به رغم تعریض این نقطه در سال های اخیر هنوز هم جوابگو سیل پرتراکم خودروهای ورودی و خروجی نیست و بیشتر مواقع طول ترافیک آن به بیش از پنج کیلومتر می رسد.

    مجید رحمانیان شهروند دیگر کرجی که از ترافیک طولانی عصرها و صبحگاهان آزاد راه تهران- کرج به ویژه در روزهای گرم تابستان خسته به نظر می رسد از لحظه شماری و امیدواری مسافران برای گشایش آزاد راه شهید سلیمانی و احداث آزاد راه جنوبی البرز سخن گفت.

    گشودن گره های ترافیکی ورودی هاو خروجی های کرج و استان البرز حرف دل مردم البرز و بسیاری از مسافران ۱۴ استان کشور است که از البرز تردد می کنند.

    خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز البرز آخرین وضعیت روند ساخت آزاد راه شهید سلیمانی را از مدیران شهری جویا شد که گزیده پاسخ ها به شرح زیر آمده است.

    روند پرشتاب آزاد راه شهید سلیمانی

    حسین مهاجری عضو شورای اسلامی در تشریح وضعیت آزاد راه شهید سلیمانی گفت : این آزاد راه در شورای ششم به لحاظ تامین مالی و تامین بودجه از طریق فروش اوراق مشارکت به آن بها داده شد.

    وی ادامه داد: امروز پروژه آزاد راه شهید سلیمانی از جهات مختلف دارای پیشرفت فیزیکی خوبی است ؛ از سمت شرق در حال اتصال به آزاد راه شهید همت بوده که بخش عمده کار مربوط به احداث و تکمیل تقاطع ها و پل ها است ؛ مدیریت شهری با تمام توان پای کار است.

    عضو تاکید کرد: مدیریت شهری تمام همت خود را به کار گرفته تا این پروژه را در شورای ششم زیر بار ترافیک ببرد؛ تا قبل از این دوره شورا، روند ساخت پروژه متوقف شده بود امروز ساخت ابنیه پروژه براساس برنامه زمانبندی پیش می رود.

    مهاجری تاکید کرد: پل بیلقان به طول حدود یک کیلومتر و ارتفاع ۱۳۵ متر پیچیده ترین بخش کار است که با فناوری و مهندسی روز دنیا روی رودخانه کرج روند ساخت و تکمیل را می گذراند؛ این پروژه اوایل کار شورای ششم تنها ۲ پایه اصلی در۲ طرف رودخانه کرج داشت اما امروز پایه های بعدی احداث و عرشه پل در حال نصب و تکمیل است.

    وی ادامه داد : برای استحکام این پل از هشت کابل فلزی استفاده شده است؛ احتمال روند تکمیل پروژه آزاد راه شمالی تا خرداد ماه سال آینده وجود دارد.

    تملک املاک معارض پروژه آزاد راه

    البرز در انتظار گشایش آزاد راه شهید سلیمانی/ اهتمام مجریان برای تکمیل پروژه

    نیز به اقدامات گسترده برای شتاب بخشی به پروژه آزاد راه شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: تملک املاک معارض این پروژه با کمک دستگاه قضایی به پایان رسید و اکنون تمام امکانات برای تکمیل پل ها و بخش دیگر مسیر پای کارآمده است.

    وی افزود: اکنون این پروژه یکی از فعال‌ترین پروژه‌های عمرانی کرج است و امیدواریم قبل از پایان نیمه دوم سال جاری بتوانیم آن را تکمیل و زیر بار ترافیک ببریم.

    شهردار کرج تاکید کرد: کارگاههای متعددی برای تکمیل آزاد راه شهید سیلمانی کرج فعال شده تا بتوان در کمترین زمان ممکن این پروژه مهم و اثر گذار را به سرانجام رساند.

    آزاد راه شمالی کرج به مرحله تکمیل نزدیک است

    البرز در انتظار گشایش آزاد راه شهید سلیمانی/ اهتمام مجریان برای تکمیل پروژه

    استاندار البرز در بازدید اوایل هفته جاری خود از پروژه آزاد راه شهید سلیمانی با بیان اینکه میزان پیشرفت فیزیکی این آزاد راه طی یک سال و نیم گذشته از ۳۲ درصد به ۷۵ درصدرسیده است، اعلام کرد: این پروژه به مرحله تکمیل نزدیک است.

    "مجتبی عبداللهی " ادامه داد: :پیگیری های مکرر در سطح ملی و اهتمام مدیریت شهری کرج موجب شد تا این پروژه نیمه کاره روی ریل تکمیل قرار گیرد؛ قرار است آزاد راه شهید سلیمانی کرج تا پایان سال ۱۴۰۳ زیر بار ترافیک برود.

    وی ادامه داد: با تکمیل این آزادراه به عنوان مکمل آزادراه شهید همت در البرز بیش از ۴۰ درصد بار ترافیک ورودی شهر کرج را کاهش می یابد که تسریع در روند تکمیل این پروژه از اهمیت بالایی برای آسایش و رفاه شهروندان و سهولت در ترددها برخوردار است.

    عبداللهی گفت: شاخص ترین قسمت این پروژه پل "B۱ " به عنوان بزرگترین پل خاورمیانه است که با پیشرفت چشمگیری در حال اجرا است؛ از دانشجویان دانشگاه های استان البرز دعوت می شود که برای بهره گیری از تجارب مهندسان شاخص ایرانی در این سازه حضور یابند.

    منبع: ایرنا – البرز

    امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
         

    از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

    • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
    • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
    • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
    • به دیگران توهین و اهانت نکنید

    تصویر