تصویر
البرز رتبه دوم کیفیت سرانه شیر کشور را دارد
30 بهمن 1401 - 12:02
1
مشاور فنی اتحادیه دامداران در با بیان اینکه استان البرز به لحاظ تولید سالیانه شیر در رتبه هشتم کشور قرار دارد، گفت: البرز از نظر واحد دامی نیز رتبه ۲۸ و همچنین رتبه دوم در تولید سرانه شیر کشور را پس از تهران به لحاظ کیفیت دارا می باشد.
ارسال توسط :
پ
پ

مشاور فنی اتحادیه دامداران در با بیان اینکه استان البرز به لحاظ تولید سالیانه شیر در رتبه هشتم کشور قرار دارد، گفت: البرز از نظر واحد دامی نیز رتبه ۲۸ و همچنین رتبه دوم در تولید سرانه شیر کشور را پس از تهران به لحاظ کیفیت دارا می باشد.

هادی حسینی در کارگاه آموزشی بهبود مدیریت گله های گاوشیری که در مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور واقع در استان البرز برگزار شد، افزود: استان البرز یکی از بهترین استان ها در پرورش گاو شیری در کشور می باشد؛ هر چند به لحاظ مساحت، استانی کوچک به شمار می رود.
وی عملکرد گله های گاو شیری را به لحاظ کیفی در تراز بالایی در جهان برآورد کرد و گفت: اگر بخواهیم به فرض با کشور آلمان ( میانگین تولید شیر، درصد باروری و عملکرد کلی گله ها) مقایسه کنیم، از ایران پایین تر است.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ایران به دلیل نیاز جامعه به مصرف شیر و کمبود آب و خشکسالی طی سالیان اخیر ، رویکرد کاهش تعداد دام و افزایش عملکرد گاوهای شیری امری الزامی شده است.
وی تصریح کرد: گله هایی که به صورت سنتی پرورش می یابند و در واحد دام تولید کمی دارند به مرور از چرخه حذف و گاوهای پر تولید و گله های بزرگ تر باید ابقا شوند.
وی همچنین یادآور شد: اتحادیه دامداران استان البرز با ۱۱ شرکت تعاونی تحت پوشش در حال فعالیت است و تعداد دامهای موجود در استان حدود ۱۲۲ هزار راس گاو شیری می باشد.

استان البرز مدل صنعتی خوبی در دامپروی کشور است
رییس اتحادیه دامداران استان البرز با بیان اینکه این استان با دارا بودن سه دهم عرصه کشور بالغ بر پنج درصد تولید شیر را از آن خود کرده است، گفت: استان البرز می تواند مدل صنعتی خوبی در موضوع دامپروری در کشور باشد.
احمد اکبریان به ویژگی خاص البرز به دلیل وجود این پتانسیل اشاره کرد و افزود: با توجه به برخورداری این استان از موسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است.
وی جایگاه البرز را به لحاظ سرانه تولید به ازا هر راس دام شیری در رتبه دوم کشوری دانست و اظهار کرد: عملیات اجرایی اتحادیه در قالب هویت گذاری و جلسات منظم DHIجمع آوری و تکمیل بانک اطلاعاتی به منظور ارائه خدمات بهتر به دامداران است.
«طرح DHI با هدف بهبود مدیریت گاوهای شیری، بهبود کمی و کیفی شیر،بهبود سلامت جامعه و افزایش درآمد میزان گله‌های شیری اجرا می‌شود.
»«طرح DHI جمع آوری داده‌های مرتبط با دام، اطلاعات تیپ، تغذیه‌ای و مباحث ژنتیک و اطلاعات تولید مثلی گله را دنبال می‌کند ضمن اینکه کمک به بهبود وضعیت تولید شیر، بهبود ارزش اصلاحی گاوها، بهبود تغذیه گاوها و کمک به حذف گاوهای مشکل‌دار در گله می کند».
وی یادآور شد: مازاد دام و کمبود دام ۲ مولفه ای هستند که جزو دغدغه مندی های ما محسوب می شوند.
لذا ضروری است بانک اطلاعاتی در استان تکمیل شود تا در اختیار جهاد استان ، وزارت جهاد و اتحادیه مرکزی گذاشته شود تا بتوان در مدیریت کلان، کمک حال دامداران باشیم.
اکبریان افزود: آن چیزی که می تواند این صنعت را نجات دهد تکمیل اطلاعات و طرح دیتا می باشد تا دامداران با خیال راحت به بخش تولید بپردازند تا مبادا در میانه راه با عدم فروش و یا عدم نقدینگی به مشکل بربخورند.

منبع ایرنا برچسب ها: مشاور فنی اتحادیه دامداران در با بیان اینکه استان البرز به لحاظ تولید سالیانه شیر در رتبه هشتم کشور قرار دارد، گفت: البرز از نظر واحد دامی نیز رتبه ۲۸ و همچنین رتبه دوم در تولید سرانه شیر کشور را پس از تهران به لحاظ کیفیت دارا می باشد.
مشاور فنی ات

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.