تصویر
البرز چشم‌انتظار ساماندهی جاده قزلحصار
09 خرداد 1401 - 15:36
2
بلوار پیام یا همان جاده معروف قزلحصار مدتی است که لقب جاده مرگ را به خود گرفته و بهسازی آن تبدیل به یک مطالبه جدی شده است.
ارسال توسط :
پ
پ

بلوار پیام یا همان جاده معروف مدتی است که لقب جاده مرگ را به خود گرفته و بهسازی آن تبدیل به یک مطالبه جدی شده است.

حسام‌الدین حیدری: بلوار پیام یا همان جاده معروف قزلحصار مدتی است لقب جاده مرگ را به خود گرفته و بهسازی آن تبدیل به یک مطالبه جدی شده است.
اهالی و فعالان صنعتی و ساکنان حاشیه این محور همچنان از وضعیت این مسیر پرتردد گلایه‌مند بوده و خواستار رسیدگی جدی مسئولان شهری و استانی و حل این مشکلات ریشه‌دار هستند.
این جاده علاوه بر اینکه مسیر دسترسی شهروندان و بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی به شمار می‌رود، مسیر دسترسی به فرودگاه پیام نیز است، به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
اصلی‌ترین مشکل این محور نبود ایمنی مناسب برای تردد خودروها و عابرین پیاده است، امری که تقریباً روزانه منجر به بروز خسارات مادی یا جانی می‌شود و با وقوع تصادفاتی منجر به فوت صحنه‌های دلخراشی را رقم می‌زند.
بخشی از جاده قزلحصار در حوزه استحفاظی کمال‌شهر، سمت راست در حوزه استحفاظی و سمت چپ مربوط به شهرداری است، البته راه آهن سراسری نیز از آن عبور می‌کند و مشکلی به شمکلات ریز و درشت آن اضافه کرده است.

گلایه‌های مردمی
یکی از ساکنان کمالشهر که در یکی از واحدهای تولید حاشیه جاده قزلحصار کار می‌کند، می‌گوید: تصادف در این جاده زیاد است و با بروز تصادف در هر دو طرف جاده به طور مکرر کشته می‌دهد، این جاده تردد زیادی دارد و باید به آن توجه جدی شود.
وی می‌افزاید: حاشیه این جاده هم خاکی است، ما که هر روز از این مسیر رفت و آمد می‌کنیم واقعاً مشکلات داریم و ریه‌هایمان به خاطر گرد و خاک از بین رفته است.
باریک بودن جاده قزلحصار یکی از دلایل اصلی وقوع تصادفات مکرر در این محور است، مشکلی که باید از سوی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز حل شود.

پروژه تعریض جاده قزلحصار ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز اظهار کرد: جاده قزلحصار یکی از محورهای پرترافیک استان به شمار می‌رود که عملیات تعریض آن را با توجه به لزوم بهسازی و همچنین کاهش بار ترافیکی این محور از دی ماه سال قبل آغاز کردیم.
وی بیان اینکه این پروژه به طول ۶ کیلومتر در باند غربی و شرقی با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان در حال اجراست، تصریح کرد: اجرای پروژه در باند غربی به طول دو کیلومتر در مرحله اجرای لایه اساس و یک کیلومتر باقی مانده در مرحله خاکبرداری و خاکریزی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز بیان کرد: در باند شرقی نیز دو کیلومتر از طول محور در مرحله اجرای اساس و تقریباً آماده آسفالت است که به زودی انجام و اجرای پروژه در یک کیلومتر باقی‌مانده نیز پس از پایان این مرحله آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه در مجموع تاکنون برای پروژه تعریض محور قزلحصار ۴ میلیارد تومان هزینه شده است، متذکر شد: اجرای این پروژه تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده و در صورت تخصیص به موقع اعتبار در اسرع وقت تکمیل می‌شود.

مردم خواستار سرعت گرفتن بهسازی جاده قزلحصار هستند
اگرچه چند ماهی است که راهداری پروژه تعریض جاده قزلحصار رو شروع کرده است اما مردم خواستار سرعت گرفتن تعریض و بهسازی این بلوار هستند.
یک از ساکنان حاشیه این جاده می‌گوید: از راهداری انتظار داریم بیشتر همت کند و کار را سرعت بدهد، هر روزی که اتمام این پروژه به عقب می‌افتد جان کسانی که از این جاده تردد دارند به خطر می‌افتد.

پروژه باید در روزهای تعطیل هم فعال باشد
مجتبی عبداللهی، استاندار البرز در این باره اظهار کرد: تکمیل پروژه تعریض قزلحصار نقش مهمی در بازگشایی گره‌های ترافیکی و کاهش تصادفات دارد، بنابراین باید شتاب بیشتری بگیرد تا در زمان مقرر به بهره برداری برسد.
وی بیان کرد: این پروژه علاوه بر اینکه با سر و کار داشتن با رفاه مردم در حفظ امنیت آنها نیز نقش دارد، بنابراین باید بدون وقفه فعال بوده و حتی در روزهای تعطیل نیز ادامه داشته باشد.

علت کندی کار چیست؟
زندی‌فر با اشاره به کند پیشرفت این پروژه می‌گوید: دلیل کند بودن کار این است که در کنار محور خاک دستی ریخته شده و این محور از تردد بسیار بالایی برخوردار است.
وی بیان کرد: برای حفظ ایمنی باید ۵۰۰ متر به ۵۰۰ نیوجرسی در وسط و کنار جاده بگذاریم تا در شب ماشینی از روی ارتفاع نیفتد.

مشکلاتی که تنها به نبود ایمنی ختم نمی‌شود
عدم ایمنی تنها مشکل جاده قزلحصار نیست و برخی از نقاط حاشیه این جاده تبدیل به محل دپو و انباشت زباله و نخاله‌های شهرهای پیرامونی شده است و باعث مشکلات بهداشتی و تنفسی زیادی را برای ساکنان این منطقه شده است، البته رها کردن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی نیز خطر بالقوه‌ای برای آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی منطقه و بروز وقایع غیرقابل جبران است به ویژه اینکه کلان نیز در یک قدمی این جاده قرار دارد.
منطقه بین جاده قزل‌حصار و شهرک ولیعصر اخترآباد به مکانی برای انباشت زباله و پسماند تبدیل شده است که سوزاندن این زباله‌ها علاوه بر آلودگی هوا برای ساکنان این منطقه مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذیرربط پای کار بیایند
در کنار راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز شهرداری‌ها کرج، چهارباغ و کمالشهر نیز تعهداتی برای بهسازی این مسیر دارند و صد البته لازمه بهبود شرایط همکاری و همیاری این شهرداری‌هاست.

اگرچه راهداری وعده داده است تا پایان مرداد ماه امسال تمام تعهدات خود را به پایان برساند اما مردم انتظار دارند تا تمامی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط به سرعت پای کار آمده و با انجام وظایف خود این معضل چندین ساله را رفع کنند.
بدون شک کوتاهی و کم‌کاری هر کدام از این دستگاه‌ها و نهادها جان شهروندان البرزی را به خطر می‌اندازد، البته در این بین دستگاه قضا نیز می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم وارد شده و ترک فعل احتمالی مسئولان را پیگیری کند.
منبع مهر

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.