تصویر

تیتر مهمترین اخبار روز

تبریک امام جمعه شهرستان چهارباغ به مناسبت هفته دفاع مقدس کرج میزبان بزرگ ترین جشن هفته وحدت هماهنگی کامل برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانِ محلات شهر کرج انجام شد از تندباد تا شب پرستاره روایت‌هایی از حماسه‌ و امید در رونمایی از کتب حوزه ادبیات پایداری استان البرز برگشت ۴۰ میلیارد تومان از اعتبارات ورزش و جوانان البرز، غیر واقع و نادرست است /۹۰ درصد اعتبارات جذب شد پیشگیری، آموزش و فناوری: سه‌گانه طلایی فرمانداری فردیس در مبارزه با تخلفات ساختمانی کنگره شهدای اصناف و بازاریان در البرز برگزارشد رضایت مندی مردم در اولویت برنامه های صنعت برق کشور است ارتباط مستقیم تلفنی شهروندان با مدیرمخابرات منطقه البرز در بستر سامد انسداد چاه های نظرآباد در اجرای طرح تعادل بخشی صورت گرفت ضمانت ۲۵ هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاری یک شرکت دانش بنیان در البرز راه اندازی تصفیه خانه پساب گام مهمی برای جایگزینی آب شرب در صنایع تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب سالم برای صنایع البرز پایان چشم انتظاری ۳۸ ساله/شناسایی پیکر شهید سلیم‌نژاد طرح های بزرگ عمرانی کرج از رکود خارج شدند

ایران و مالزی در مسیر همکاری برای تحقیقات مشترک کشاورزی
28 بهمن 1402 - 16:23
2
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: ایران و مالزی در مسیر همکاری مشترک در زمینه تحقیقات کشاورزی و تولید واکسن قرار دارند.
ارسال توسط :
پ
پ

معاون وزیر جهاد و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: ایران و مالزی در مسیر همکاری مشترک در زمینه تحقیقات کشاورزی و تولید واکسن قرار دارند.

سید مجتبی خیام نکویی روز شنبه در دومین نشست هیات عالی رتبه وزارت کشاورزی و امنیت غذایی مالزی و سازمان تات (سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) که در حاشیه بازدید این هیات از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در استان البرز برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که در سفر این هیات روابط ایران و مالزی در ابعاد مختلف کشاورزی به ویژه حوزه آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی گسترش یابد.
وی با بیان اینکه در این مقطع زمانی اراده مسوولان ۲ کشور برای ارتقای روابط تنگاتنگ است، اظهار کرد: انتظار داریم در زمینه های مختلف بخش کشاورزی همکاری های فی مابین خودمان را در قالب برنامه های اجرایی ارتقاء دهیم.
وی به ارایه تصویری از کشاورزی ایران پرداخت و گفت: ۱۱ درصد مساحت کشور را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد .
خیام نکویی افزود: در زمان حاضر ایران جمعیتی افزون بر ۸۹ میلیون نفر دارد که پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر آنان درگیر فعالیت های کشاورزی هستند که با احتساب خانواده های آنان حدود ۲۲ میلیون از جمعیت کشور از بخش کشاورزی ارتزاق دارند.
وی با بیان اینکه کل تولیدات کشاورزی ایران سالانه۱۳۰ میلیون تن است، گفت: از این میزان حدود ۸۵ میلیون تن محصولات زراعی، حدود ۲۲ میلیون تن محصولات باغی، ۹۰۰ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ، ۱۱ میلیون تن شیر خام گاوی ، ۴۸۵ هزار تن شیر گوسفندی و یک میلیون و ۱۸۵ هزار تن تولید تخم مرغ است.

شیلات و آبزیان یکی از ظرفیت های همکاری با مالزی
رییس سازمان تات، کل تولیدات شیلات ایران را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال عنوان کرد و افزود: در حالیکه سواحل آبی ایران پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که نشان می دهد یکی از ظرفیت های خوب ایران برای همکاری با مالزی در حوزه شیلات، آبزیان و صیادی است.
وی گفت: همچنین ایران در تولید زعفران رتبه اول جهان، در تولید پسته رتبه دوم، عسل رتبه دوم یا سوم، خرما رتبه سوم دنیا(قبل از جنگ تحمیلی رتبه اول را داشتیم)، انار رتبه سوم ، هلو ، زردآلو و گردو رتبه سوم در دنیا دارد.
خیام نکویی با بیان اینکه ۶۸ درصد محصولات تولیدی در ایران زراعی، ۱۸ درصد باغی، ۱۳ درصد دامی و سایر محصولات حدود یک درصد است، افزود: سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی بزرگترین سازمان آموزشی تحقیقاتی خاورمیانه است که ۲۱ موسسه ملی، ۳۴ مرکز تحقیقات علوم دامی و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی دارد.
وی تاسیس مرکز پژوهشی مشترک با مالزی در زمینه تولید گل ارکیده، تاسیس گروه پژوهشی مشترک برای محصول چای، ایجاد کارگروه مشترک بین تحقیقات آبخیزداری و حفاظت خاک و موسسه تحقیقات کشاورزی مالزی را از دیگر زمینه های همکاری مشترک بین ۲ کشور دانست و اظهار کرد: در حوزه شیلات نیز آمادگی لازم برای ایجاد مرکز مشترک تحقیقات شیلات ایران و مالزی را با محوریت ماهیان خاویاری داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: همچنین ایران قابلیت تولید واکسن های جدید آبزیان را دارد و دراین زمینه آماده راه اندازی خط تولید این واکسن در مالزی است؛ در حوزه علوم دامی نیز آماده همکاری با مرکز تحقیقات مشترک با مالزی هستیم.
وی گفت: در حوزه تحقیق بر روی پسماندهای آبزیان و تولید حشره کش ها با استفاده از عصاره گیاهان دارویی هم آمادگی ورود برای تحقیقات مشترک داریم.
خیام نکویی به سفر خود به مالزی اشاره کرد و افزود: در این سفر تاکید زیادی روی برنج بود که میانگین مصرف برنج مالزیایی ها حدود ۹۰ کیلوگرم در سال است که سه برابر هر ایرانی است که آمادگی داریم برای ارزیابی لاین های متحمل به شوری کار مشترک را آغاز کنیم.
وی تصریح کرد: در حوزه موسسه رازی نیز برای تولید مشترک بذر واکسن نوترکیب نیوکاسل، تولید مشترک بذر واکسن آنفلوانزای فوق حاد، بذر نوترکیب گامبرو و ژرم پلاست مرغ آرین آماده همکاری هستیم.
وی گفت: همچنین آمادگی لازم برای تبادل ژرم پلاست بر اساس قوانین بین المللی در خصوص میوه های گرمسیری را نیز داریم.
در پایان این نشست سند یادداشت تمایل به همکاری بین ۲ کشور ایران ومالزی امضاء شد.
منبع ایرنا برچسب ها: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: ایران و مالزی در مسیر همکاری مشترک در زمینه تحقیقات کشاورزی و تولید واکسن قرار دارند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد: ا

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.