تصویر
ایمن سازی ارتفاعات «بیجی» برای کنترل سیلاب و فرسایش خاک
26 تیر 1401 - 10:06
1
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با اشاره به نقش اساسی سازه های آبخیزداری ارتفاعات بیجی گفت: این عملیات علاوه بر کنترل سیلاب و کاهش فرسایش خاک به مهار آب‌های سطحی کمک و موجب بهبود شاخص‌های اکولوژیکی پایداری آب، خاک و پوشش گیاهی می شود.
ارسال توسط :
پ
پ

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری با اشاره به نقش اساسی سازه های آبخیزداری ارتفاعات بیجی گفت: این عملیات علاوه بر کنترل سیلاب و کاهش فرسایش خاک به مهار آب‌های سطحی کمک و موجب بهبود شاخص‌های اکولوژیکی پایداری آب، خاک و پوشش گیاهی می شود.

حمید رضا عبداله پور، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ، مجموعه طرح‌های آبخیزداری ، در دو فاز مطالعاتی و اجرا از سال ۹۸ با اولویت محدوده طالقانی شمالی آغاز و پس از تکمیل آن در فاز اول هم اکنون در در حوزه آبخیزِ کوه بیجی تداوم دارد.
وی افزود: این عملیات علاوه بر کنترل سیلاب و کاهش فرسایش خاک به مهار آب‌های سطحی کمک و موجب بهبود شاخص‌های اکولوژیکی پایداری آب، خاک و پوشش گیاهی می شود.
رئیس سازمان سیما منظرکرج در رابطه با اجرای طرح های آبخیزداری کوه بیجی گفت: عدم توجه به مدیریت حوزه های آبخیز و از دست رفتن پوشش گیاهی ارتفاعات عظیمیه به دنبال خشکسالی دهه های اخیر موجب ایجاد و تشدید سیلاب می شود.
وی با بیان اینکه درگذشته به دلیل آبراه های فصلی و آبرفت های واقع در دامنه کوه های عظیمیه با کمترین بارش ها، شاهد وقوع سیلاب های مخرب به سمت مرکز شهر بودیم اظهار داشت: لزوم ساخت سازه های آبخیزداری از سال ۹۶ تاکنون در ارتفاعات عظیمیه و کوه نور مورد توجه مدیریت شهری کرج بوده و اجرای این طرح ها با مدیریت و تلاش بی وقفه سازمان سیما منظر و واحد تاسیسات آب نقش مهمی در جلوگیری و مقابله با سیلاب‌های خطرناک بارش های بهار و پاییز در دو سال گذشته داشته است.
این مقام مسؤول با اشاره به تشریح اقدامات صورت گرفته که می تواند بخشی از منطقه عظیمیه را از خطر سیلاب در امان نگه دارد توضیح داد: احداث و اصلاح بندهای گابیونی به منظور کاهش سرعت جریان سیلاب – تهیه و اجرای کالورت با هدف انتقال سیلاب بالادست به آبراهه اصلی و جلوگیری از ورود به جاده دسترسی به وسیله لوله های کاروگیت- تکمیل کانال زهکشی حاشیه جاده به طول ۲۰۸ متر با دیواره و کف خشکه چین – اسکله ریزی در آبراهه مشرف به جاده و تثبیت دیواره‌های ریزشی حاشیه جاده اصلی ازجمله اقدامات صورت گرفته اخیر در این پروژه است.
عبداله پور به نقش اساسی سازه های آبخیزداری اشاره و اضافه کرد: این سازه‌ها سرعت روان آب را کاهش می‌دهد و همچنین معلقات همراه با آب را در پشت بندها مهار و قدرت تخریب آب را کنترل می‌کند.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج با بیان اینکه تنها راهکار برون رفت از خطرات ناشی از سیل تقویت حوزه آبخیزداری است افزود: عملیات جنگلکاری، بوته کاری و تقویت پوشش گیاهی و توسعه فضای سبز نیزدر این محدوده موجب بهبود شاخص‌های پایداری آب، خاک و پوشش گیاهی و نیز تقویت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

منبع فارس

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.