معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید بیش از این به دانش بنیان‌ها توجه شود؛ خدماتی همچون برنامه‌های ایتا، بله و نشان و یا ساخت دستگاه سیتی اسکن و هواپیمای ۱۸ نفره توسط همین شرکت‌ها تولید شده است.

علی خیرالدین در یازدهمین جشنواره پژوهش پژوهشگاه استاندارد با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر شاخص‌های علمی، جایگاه بسیار خوبی در جهان دارد، گفت: در این خصوص می‌توان به کسب جایگاه ۱۵ جهان در تولید مقالات علمی و رتبه اول در منطقه اشاره کرد.
وی با طرح این سوال که آیا در تبدیل علم به ثروت و ایده به محصول موفق بوده‌ایم ادامه داد: بر اساس شاخص نوآوری، رتبه ایران در سال ۲۰۱۴ در این حوزه ۱۲۰ بوده است، اما در سال‌های گذشته با تلاشی که تمامی بازیگران این حوزه ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم انجام دادند، موفق شدیم رتبه خود را در سال ۲۰۲۱ به ۵۱ برسانیم.
وی با تاکید بر اینکه تلاش برای تجاری سازی علم باید ادامه داشته باشد، افزود: موسسه استاندارد جایگاه ویژه‌ای در این زیست بوم دارد، اگر این سازمان به درستی وظیفه خود را انجام ندهد با مشکل مواجه خواهیم شد.
خیرالدین در ادامه به ۵۱ پارک علم و فناوری در سطح کشور که ۱۳ مورد آن پارک دانشگاهی و مابقی دستگاهی هستند، اشاره کرد و افزود: آمادگی این را داریم پارک علم و فناوری ویژه سازمان استاندارد احداث کنیم، البته این اقدام برای رسیدن به هدف مثبت و نتیجه موثر باید طبق چهارچوب و اصول انجام شود.
وی افزود: سلسله مراتب باید طی شود، باید از جز به کل حرکت کنیم، نباید جوری رفتار کنیم در آینده با شرکت‌های علم و فناوری بیکار و بدهکار مواجه باشیم.
این مسئول از مساعد بودن شرایط برای راه‌اندازی مرکز رشد خبر داد و یادآور شد: کمیسیون فناوری در اسرع وقت با این مرکز رشد موافقت خواهد کرد، همچنین در نظر داریم قطب علم و فناوری استاندارد مجوز بگیرد تا سرانجام به احداث پارک علم و فناوری منجر شود.
خیرالدین با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات کشور عدم شناخت نیاز است، اظهار کرد: در این خصوص سامانه‌ای به منظور بررسی نیازها و ثبت ایده‌ها طراحی شده است.
این سامانه با استقبال بسیار خوبی همراه بود.
تمام نیازهای ملی کشور در این سامان احصا خواهد شد؛ تا به امروز بیش از ۵۰۰ نیاز در سامانه ثبت شده است همچنین ۶۰۰ ایده بر اساس نیاز شکل گرفته اند.
به گفته این مقام مسئول، با تکمیل ایده‌ها بر اساس نیازمندی‌های ثبت شده در سامانه می‌توانیم، نقشه جامع نیاز توانمندی کشور را ترسیم کنیم، در این سامانه نیاز استان‌ها نیز به تفکیک دیده شده است.
وی با تاکید بر اینکه نیازهای حوزه استاندارد هم احصا خواهد شد، افزود: برنامه «تانا» توسعه و ارتقای زیست بوم استان ها تهیه و تدوین شده است.
وی‌ در بخش دیگری به وجود ۱۱ هزار شرکت فناور در کشور اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۲۰۰ مورد از این شرکت‌ها دانش بنیان هستند، در این میان بخشی از شرکت‌ها هستند که به واسطه پیچیده بودن روند موفق به کسب مجوز نشدند.
در حالی که باید بیش از این به دانش بنیان‌ها توجه شود.
منبع ایسنا برچسب ها: معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید بیش از این به دانش بنیان‌ها توجه شود؛ خدماتی همچون برنامه‌های ایتا، بله و نشان و یا ساخت دستگاه سیتی اسکن و هواپیمای ۱۸ نفره توسط همین شرکت‌ها تولید شده است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ع

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر