حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش والای انسانی که برخاسته از حقایق دین هستند، در جوامع اسلامی مطرح است.
دکتر مهدی جعفری/ پوشش انسان به طور یقین با بینش عقلانی و گرایش ارادی او هماهنگ است و حجاب ظاهری زن مسلمان بخشی از حقیقت باطنی اوو بیان کننده اندیشه ها و نظام ارزشی درون اوست.
گسترش حجاب و عفاف در جامعه مستلزم شناخت دقیق فلسفه حجاباست، زیرا بزرگترین مشکل در حوزه حجاب این است که این مهم را به درستی نشناخته ایم که بخشی از عدم شناخت جامعه نسبت به فرهنگ حجاب و عفاف، عدم معرفی درست آن به افراد است.
با توجه به اینکه همواره ضربه هایی که انسانها در طی تاریخ متحمل شدهاند، به واسطه شناخت و نا آگاهی بوده، لذا در این زمینه برای شناخت مبانی و اصول حجاب و عفاف بایستی خداشناسی را سرلوحه خود قرار داد و اگر کسی به خدا و اهل بیت ایمان داشته باشد، به طور قطع به حجاب روی می آورد واگر معرفت انسان به شریعت و تعالیم دینی بالا رفته و قرآن را درک کند که آیین نامه سعادت و کمال انسان است ، به عظمت وارزش والای حجاب پی برده و میفهمد که بدحجابی و بیحجابی ثمره عدم شناخت حقیقی جایگاه زن در هستی است.
بنابراین، باید جایگاه حجاب و عفاف را از نگاه دین و آموزه های قرآنی درک کرد و هر انسانی با درک این جایگاه هویت واقعی و انسانی خود را به خوبی خواهد شناخت.
حجاب، نماد و نشانهی یک زن مسلمان است که ناشی از باور و معرفت دختران و زنان مؤمن جامعه اسلامی است بنابراین مهمترین عامل عدم توجه قشری از زنان و دختران ما به حجاب اسلامی پایین بودن سطح معرفتی آنهاست.
ریشهی بیتوجهی به پوشش اسلامی در مرحله اول مربوط به اشکالی است که در نظام آموزشی در طول چهل و اندی سال در کشور ما وجود داشته که عمدتاً به خاطر بیتدبیری مسئولین، نفوذ فرهنگ بیگانه و عدم توجه به ارزشهای دینی و انقلابی مثل تبیین کارکرد ولایتفقیه، فلسفه حجاب و عفاف و.
.
.
بوده است زیرا در ارتباط با این مسئله کار تربیتی و آموزشی درستی تاکنون انجامنشده است.
اگر فلسفه حجاب در دوران ابتدایی و دبیرستان برای دختران تشریح و نهادینه میشد و این فرایند در سطوح دانشگاهها نیز ادامه مییافت قطعاً نسل جدید با مسئله بدحجابی و بیحجابی مواجه نبود زیرا اگر مخاطب ما شناخت درستی از حجاب اسلامی داشته باشد نگاهش رنگ و بوی الهی و آرامش دارد و خودش نیز از آرامش برخوردار میشود و همچنین به جامعه آرامش و امنیت میدهد.
علاوه بر نواقص و معایب در سیستم آموزشی و تربیتی و سینمایی کشور و نبود نیروهای تربیتی موردنیاز، مسئله تهاجم فرهنگی و فعالیتهای ضد ارزشی شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی در راستای ترویج فرهنگ برهنگی و ارائه الگوهای ناسالم نقش مهمی داشتند.
از سالها پیش جریانهای خارجی در الگوسازی برای دختران ما طراحی عروسک باربری را در دستور کار و تولید محصولات خود قراردادند و در بلندمدت این عروسک تأثیر سوء خودش را در نوع پوشش و آرایش دختران داشته است.
برای پیشگیری و مدیریت این پدیده نامناسب و شوم دو راهبرد وجود دارد که یکی راهبرد بلندمدت است که باید روی تهیه متون آموزشی و تربیت دختران از سطوح ابتدایی تا دانشگاه اقدام اساسی انجام پذیرد و با تشریح و تبیین فلسفه حجاب و ضرورت آن باور و اعتقاد جوانها و نوجوانها به مسئله حجاب افزایش یابد و از طرفی به تولید الگوها و فیلمهای مرتبط با مسئله حجاب با استناد به آموزههای دینی مبادرت شود و به تعبیری در ارتباط باحجاب فرهنگسازی شود.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید