تصویر
با دستور رییس جمهور  معیشت متصدیان کتابخانه ها بهبود می یابد
26 آبان 1401 - 9:01
شناسه : 370019
2
سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به حضور رییس جمهور در جشن هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور در روز گذشته اشاره کرد و گفت: با دستور ویژه رییس جمهور به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات معیشتی و درآمدی همکاران فعال در این نهاد بهبود خواهد یافت.

سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور نهاد کتابخانه های عمومی کشور به حضور رییس جمهور در جشن هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور در روز گذشته اشاره کرد و گفت: با دستور ویژه رییس جمهور به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات معیشتی و درآمدی همکاران فعال در این نهاد بهبود خواهد یافت.

محمدرضا اسفاریدر آیین بزرگداشت کتاب، کتابدار و کتابخوان استان البرز که همزمان با هفته کتاب در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر برگزار شد، خطاب به کتابداران البرزی افزود: در ستاد مرکزی در جریان مشکلات شما هستیم ولی یک سری موانع قانونی وجود دارد که به زودی مرتفع می شود.
وی با بیان اینکه هفته کتاب جمهوری اسلامی در سال جاری به دلیل همکاری دستگاه های مرتبط در این موضوع متفاوت برگزار شده است ، اظهار داشت: در این امر یک هم افزایی مثبتی را شاهد بودیم که ضمن جلوگیری از صرف هزینه های موازی و اسراف بیت المال باعث شد نتیجه خوبی حاصل شود.
اسفاری با اشاره به اینکه برای هفته کتاب کشور اجرای ۱۷ هزار برنامه فرهنگی پیش بینی شد که در حال اجرا می باشد، گفت: این برنامه ها تا روز جمعه هفته جاری ادامه دارد.
وی افزود: فلسفه وجودی نهاد کتابخانه ها ارایه یک سری خدمت فرهنگی و کتابخوانی برای مخاطب است که کتابداران در خط مقدم ارتباط با مخاطب هستند و یکی از بسترهایی که می تواند به ما نتیجه تصمیمات را انتقال دهند کتابداران هستید.
اسفاری گفت: بحث فرهنگی این است که ممکن است که دست اندرکاران امر کتاب یک مشکل رفتاری در مراجعان را ببینید که انتظار داریم آن را به ما منتقل کنند تا برای رفع این مشکلات یک سری برنامه های فرهنگی هنری همچون ساخت انیمیشن های تبلیغی و ترویجی را داشته باشیم.
وی افزود: یکی از برنامه های هفته کتاب در سال جاری پخش سری جدید انیمیشن آقا و خانم کتابدار است که پیش از این نیز از ساخته و نمایش داده شده است.

کتابخانه های عمومی البرز ۷۸ هزار عضو فعال دارند
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز نیز در این آیین گفت: توجه به موضوع کتابخوانی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی نه تنها یک موضوع ملی بلکه یک واجب دینی است که می تواند یکی از جلوه های جهاد تبیین بوده و در بصیرت بخشی و تداوم گفتمان انقلاب اسلامی نقش موثری داشته باشد.
علی معدنی پور افزود: امروزه شبکه کتابخانه های عمومی با بیش از سه هزار و ۷۰۰ باب کتابخانه پس از مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی عمومی در کشور هستند که از این نظر در میان کشورهای منطقه و جهان اسلام دارای رتبه اول و در قاره آسیا حائز رتبه چهارم می باشد.
وی اظهار داشت: استان البرز نیز با ۷۳ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی و بیش از ۷۸ هزار عضو فعال در شهرها و روستاها است که با توجه به پراکندگی جغرافیایی و دسترسی تقریبا رایگان می تواند نقش مهمی در عدالت فرهنگی که از دغدغه های فرهنگی دولتی سیزدهم هست داشته باشد.
وی گفت: در شرایط فعلی کتابخانه عمومی از تصویر گذشته خود به عنوان محلی فقط به عنوان امانت کتاب و محل مطالعه فاصله گرفته و به یک مرکز فرهنگی تبدیل شده اند به گونه ای که در بعضی از مناطق کم برخوردار شهری روستایی به عنوان تنها نهاد فرهنگی فعال می باشد و نقش کتابخانه های عمومی در کاهش آسیب های اجتماعی قابل توجه است.
معدنی پور ادامه داد: در راستای سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال گذشته تلاش شد با ارایه خدمات جدید به اعضای کتابخانه ها و شهروندان فعالیت های خود را گسترش دهند که تقویت بخش های کودک در تمام کتابخانه های استان و اجرای برنامه های مختلف در این بخش یکی از این سیاست ها بوده است.
وی اضافه کرد: راه اندازی طرح پیک کتاب و تحویل کتاب درب منازل به صورت رایگان در کتابخانه های منتخب استان و راه اندازی خدمات میز مرجع مجازی برای دسترسی به بانک اطلاعاتی مقالات و پایان نامه های فارسی و لاتین در تمام کتابخانه های استان و راه اندازی و تقویت فعالیت خدمات گروه های خاص همچون نابینایان و ناشنوایان از دیگر برنامه ها بوده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز گفت: پیگیری افزایش کتابخانه های سیار و تکمیل پروژه های نیمه ساخته برای افزایش سرانه کتابخانه ای نیز در حال انجام است.
وی با بیان اینکه در هفته کتاب امسال که از ۲۱ آبان ماه آغاز شده بیش از ۵۳۰ برنامه فرهنگی از جمله نشست های کتابخون و جلسات قصه گویی و بازدید از کتابخانه مدارس برنامه ریزی شده است، افزود: برگزاری جشنواره اهدای کتاب، رونمایی از کتاب داعشی و عاشقی، رونمایی کتاب مهندس مسلمان از دیگر برنامه های شاخص این هفته است.
منبع ایرنا برچسب ها: سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به حضور رییس جمهور در جشن هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور در روز گذشته اشاره کرد و گفت: با دستور ویژه رییس جمهور به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات معیشتی و درآمدی همک

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.