در هر جامعه نوع و کیفیت لباس زنان و مردان افزون بر آنکه از شرایط ، و اقلیمی آن جامعه پیروی میکند، قویاً تابع جهان بینی و ارزشهای حاکم بر فرهنگ آن جامعه و حتی مبیّن و آیینه آن جهانبینی است.

فتانه محمودخانی/ لباس نه تنها تحت تأثیر فرهنگ جامعه است، بلکه معرّف شخصیت تک تک افراد و در نتیجه فرهنگ عمومی جامعه نیز است.
نیروی حیا و عفاف که عنصری درونی و روحی است، تدبیری از سوی خداوند برای کنترل آنان بر استفاده درست از جمال و جذابیت خود در عرصه ی زندگی و جامعه است.
حجاب و عفاف پدیده ی دینی ـ مهمی در تعالیم اسلامی و توجه به زمینه های فرهنگی ـ اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم است و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزشهای بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است.
یکی از اساسی‌ترین دلایل اهتمام اسلام به نفس پوشش، توجه مقام ربوبی به ویژگی تنوع‌طلب انسان است، که اگر مهاری از منطق و عقلانیت را فراروی خود مشاهده نکند، مسیر کمال را فروگذارده و به سیری نزولی روی خواهد آورد.
نکته ی ظریف و در عین حال علمی این امر آن است که به طور کلی طبیعت و روح انسان کمال جو و طالب بی نهایت است، انحراف در این مسیر می تواند وی را در راستای طلب بی حد و حصر مادیات قراردهد.
یکی از ابعاد مادی گرایی بشر توجه بیش از حد به جاذبه های جسمی و جنسی است.
بنابراین تأکید بر پوشش مبتنی بر شناخت وجوه گوناگون بشری است و در عین حال مهاری است بر بخش افزون خواه مادی، تا راه را برای گرایشات متعالی بشر باز کند.
حجاب و پوشش در بینش توحیدی پیش از آنکه نیازی طبیعی باشد، امری فطری است و حفظ حجاب در جهان بینی اسلامی فرمانی ازسوی خداوند سبحان است.
بدحجابی و بی توجهی به موازین شرعی و دینی موجب آشفتگی و انحرافات اخلاقی،سستی بنیان خانواده، بروز نزاع و گسیختگی در خانواده ها و کاهش احساس امنیت به ویژه در زنان می شود و می توان گفت یکی از مهمترین علل افزایش طلاق در کشور، «بدحجابی» و رعایت نکردن حریم های عفاف و حجاب می باشد .
بدحجابی تسهیل کننده جدایی زوجین در جامعه به شمار می رود و هنگامی که در جامعه هنجارهایی که نه تنها در دین بلکه در عرف و اصالت ایرانی ریشه دارد زیر پا گذاشته شود و زنان و مردان با ظاهری نامعقول در بطن اجتماع حضور یابند، این شیوه پوشش و رفتار منجر به تحریک هیجانات و غرایز شده و افراد را از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار می دهد.
گرمی خانواده ها، استحکام رابطه زن و شوهر،تداوم زندگی، آرامش و ثبات، دلبستگی، عشق و علاقه مرد به همسر قانونی و شرعی خود مرهون حجاب زنان است و گسترش بی حجابی و بی بند و باری در جامعه منجر به بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله از هم گسیختگی خانواده ها و طلاق می شود.
بدحجابی نخستین لطمه را به خود فرد بد حجاب یا بی حجاب وارد
می سازد و زمینه برخوردهای توهین آمیز برخی افراد با فرد بدحجاب را فراهم می کند، برخی والدین با این تصور که رعایت پوشش اسلامی موجب محدودیت و آزار فرزندشان است، آنها را از این مصونیت محروم می کنند.
افزایش آگاهی ها، انگیزه و علاقه به رعایت موازین شرعی در وهله نخست وظیفه خانواده و سپس برعهده مسئولان اجتماعی است.
والدین باید محسنات حجاب اسلامی و مضرات بی حجابی را برای فرزندان خود بیان کرده و ارتباط عاطفی خود را با فرزندانشان تقویت نمایند.

تصویر