تصویر
برای تقویت هویت جوانان باید به اندیشه شهید مطهری برگردیم
12 اردیبهشت 1401 - 12:36
2
مسئول تربیت و آموزش های عقیدتی سیاسی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز گفت: برای تقویت هویت جوانان باید به اندیشه او برگردیم و از شیوه‌های تربیتی موجود در آثارش نهایت بهره را ببریم.
ارسال توسط :
پ
پ

مسئول تربیت و آموزش های عقیدتی سیاسی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز گفت: برای تقویت هویت جوانان باید به اندیشه او برگردیم و از شیوه‌های تربیتی موجود در آثارش نهایت بهره را ببریم.

حجت الاسلام علی الهی، مسئول تربیت و آموزش های عقیدتی سیاسی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز در خصوص شخصیت شهید مطهری گفت: تدبر در حالات این تبیین‌گر اسلام ناب محمدی (ص) در عصر حاضر، تلاش برای تقویت روحی مریدان پاکباخته شهید، شناسایی رموز توفیق آن عالم فرزانه، فرصتی برای درس آموزی، سرمشقی برای سالکان راه حقیقت و توفیقی برای برادران انقلابی در نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
وی افزود: از جمله ویژگی های بارز آن شهید می توان به تهجد و تقوا، اخلاص، هوش و استعداد خدادادی، تعمق و تدقیق در امور، جامعیت علمی، حسن سلوک، تواضع و محبت به بندگان خدا، روحیه خدمت به مردم و جامعه و .
.
.
اشاره کرد.
اهم یافته‌های تحقیق درباره رموز توفیق آن استاد فرزانه نیز عبارتند از: نظم و انضباط، ساده‌گویی و ساده نگاری، شناخت زمان و پیش‌بینی حوادث، حریت و صلابت، استقامت در برابر ناملایمات، جامعیت اندیشه، ژرف نگری و بصیرت در برخورد با جریانات فکری و سیاسی، انصاف و جوانمردی در برخورد با مخالفان و منحرفان و .
.
.
.
مسئول تربیت و آموزش های عقیدتی سیاسی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز مطرح کرد: فاضلان حوزوی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها که در مرحله تحقیق و شکل گیری شخصیت علمی هستند، در صورت آشنایی با الگوهای موفق و شناخت رموز کامیابی آن‌‌ها می‌توانند به تأسی از آنانا و الهام گیری از روش و منش فرزانگان علمی، مسیر تعالی و تکامل علمی و خویش را هموار و در جهت خدمت رسانی به جامعه علمی و اجتماعی موفق تر از گذشته عمل کنند.
حجت الاسلام الهی بیان کرد: استاد مرتضی مطهری از همان ابتدای جوانی، شور و حرارت خاصی به فلسفه الهی و توجیه هستی، انسان، عرفان و توحید داشت و از این رهگذر است که عارفان، فیلسوفان و متکلمان در نظر او بزرگ جلوه کردند.
این شیفتگی و علاقه توأم با ذهن نقاد و جست‌وجو گر استاد، موجب شد که به اندیشه های فلسفی، عرفانی و کلامی روی آورد تا سرانجام خود، قهرمان بزرگ صحنه این اندیشه‌ها شود.
وی عنوان کرد: شخصیت فکری و علمی شهید مطهری به حدی برجسته بود که حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت وی فرمودند: تسلیت در شهادت مردی که در اسلام‌شناسی و فنون مختلف اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود.
مقام معظم رهبری، حضرت آیت االله خامنه‌ای نیز درباره ویژگی فکری استاد چنین می‌فرمایند: من وقتی به بعضی از این چهره‌های شناخته شده اسلام نگاه می‌کنم، مرحوم شهید مطهری یکی از برترین این‌ها بود.
به گفته مسئول تربیت و آموزش های عقیدتی سیاسی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز، استاد شهید مطهری به‌دلیل شخصیت اصیل و برخورد منطقی با مسائل و ایمان به تکلیف و علاقه به خدمت، در مرحله شناخت موضوعات کار خویش (سؤالات بدون پاسخ جامعه) توفیق بزرگی به‌دست آورد؛ به گونه ای که این استاد بزرگ، حتی از نیاز نوجوانان کشور غافل نبود و به‌رغم آن‌ همه مشغله علمی، از داستان نویسی و تألیف کتاب داستان برای نوجوانان و کم سوادان جامعه غفلت نورزید.
حجت الاسلام الهی، اسلامی بودن و مکتبی بودن را از جمله ویژگی های بارز این شهید سعید دانست و اظهار کرد: نویسندگان مشهوری مانند طه حسین، عباس عقاد و گروهی از نویسندگان خودمان را می‌شناسیم که آثار اسلامی داشته اما نوشته‌های فراوان دیگری نیز دارند ولی استاد مطهری، یک نویسنده‌ متعهد اسلامی بود.
چه بسیارند کسانی که همواره در راه اسلام می‌گویند و می‌نویسند؛ اما کار آنان محتوای مکتبی ندارد و در مقام تجزیه و تحلیل، به بینش خاص مکتبی منتهی نمی‌شود.

وی افزود: هماهنگی با نیازها، انقلابی و حماسه آفرین بودن، تحقیقی بودن، جامع الاطراف بودن، در نظر گرفتن عواطف و سبک مناسب از دیگر ویژگی های این شهید بود.
وی هیچ گاه از روی تفنن و سرگرمی قلم به دست نمی‌گرفت، بلکه نیازها را می‌سنجید و خلأهای موجود را در نظر می‌گرفت.
نوشته های استاد، حتی آثار فلسفی او، انقلابی فکری و مکتبی در خواننده ایجاد می‌کند.
او چیزی نمی‌نوشت، مگر این‌که هدفش تحقیق درباره مسأله‌ای بود.
تا زمانی که آن‌ را در فکر خود تجزیه و تحلیل نکرده بود، به اصطلاح، آن را نمی‌پخت و به دیگران عرضه نمی‌کرد.

مسئول تربیت و آموزش های عقیدتی سیاسی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز خاطرنشان کرد: استاد، همواره اطراف و جوانب و نتایج و برداشت‌های مسئله را در نظر می‌گرفت و جای سؤال برای خواننده باقی نمی‌گذاشت.
وی هنگام انتقاد، احساسات و عواطف طرف مخالف را در نظر می‌گرفت و احتیاط لازم را در کیفیت طرح مسائل اصلاحی و انتقادی رعایت می‌کرد.
عبارت‌ها و جمله‌ها در سراسر آثار استاد یکنواخت، محکم، ساده و دلنشین است؛ از زیاده گویی و اجمال بی جا و به کارگیری الفاظ علمی نامفهوم پرهیز و حتی‌الامکان جملات عربی، ترجمه شده است.

وی با اشاره به اینکه آثار وی از لحاظ نظم و ترتیب و فصل‌بندی و چگونگی ورود به مطلب و خروج از آن، بسیار دقیق بود، به کار بردن تعبیرهای نو و ابتکاری و تنوع و در نظر گرفتن همه اقشار را از دیگر ویژگی های وی برشمرد و مطرح کرد: در تعبیرهای استاد، ابتکار و نوآوری به چشم می‌خورد.
شهید در عین حال که در رشته‌های گوناگون و متنوع کتاب می‌نوشت و سخنرانی می‌کرد، در همه آن‌ها به‌خوبی از عهده مطلب بر می‌آمد و همه آثار او نزد متخصصان آن رشته‌ها اعتبار و ارزش کافی دارد.

حجت الاسلام الهی در رابطه با شهید مطهری و جهاد تبیین اذعان کرد: برای تبیین و ترویج معارف بلند اسلامی و انقلاب، الگویی شایسته‌تر از شهید مطهری نداریم و برای تقویت هویت جوانان باید به اندیشه او برگردیم و از شیوه‌های تربیتی موجود در آثارش نهایت بهره را ببریم.
وی بهترین الگو در راستای جهاد تبیین محسوب می شود، زیرا این شهید والامقام که خود اسلام شناسی انقلابی و سیاستمداری بصیر بود در همه آثار خود جهاد تبیین را مدنظر داشت.
وی با اشاره به اینکه شهید در راستای تبیین اهداف عالیه اسلام و انقلاب اسلامی قلم زده است، افزود: نقش استاد مطهری در روزآمد کردن اندیشه‌های اسلامی به ویژه تبیین نظری نظام جمهوری اسلامی در میان نسل جوان و اقشار تحصیل‌کرده و دانشگاهیان بی‌بدیل است.
شخصیت‌های و دینی همچون استاد مطهری سرمایه نمادین جامعه محسوب می‌شوند و تجلیل و تکریم از آن ها، تجلیل از هویت و تاریخ یک جامعه است.
به گفته مسئول تربیت و آموزش های عقیدتی سیاسی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز، در حالی ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت شهید مطهری آن فیلسوف متفکر را گرامی می‌داریم، که جامعه ما هنوز به درس گرفتن از سیره عملی و اندیشه‌های زلال آن شهید مطهر نیاز مبرم دارد.
هر چه از زمان شهادت آن عزیز می‌گذرد، شاهد آثار و برکات معنوی و فکری تازه‌تری از آن عالم مجاهد و احیاگر ارزش‌ها و فضیلت‌های دینی و انقلابی هستیم.
حجت الاسلام الهی افزود: این حکیم الهی و عارف عامل با همه ظرفیت عظیم علمی، فلسفی و معنوی کم نظیر خود توانست در مقابله با جریانات الحادی، انحرافی و التقاطی که کیان اندیشه‌های اسلامی را تهدید می‌کرد، دست به جهاد فکری گسترده و همه جانبه‌ای در دوران غربت و مظلومیت اسلام و امام بزند که شهد آن کام جوانان انقلابی و مومن دوران مبارزه و انقلاب را شیرین کرد و سرانجام نیز خون پاکش در این راه تقدیم اسلام ناب و انقلاب اسلامی شد.
وی با اشاره به روز عقیدتی سیاسی سپاه گفت: طنین فریادهای آن خطیب توانا در خطابه‌های حماسه حسینی که در تبیین امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف اساسی قیام سید الشهدا (ع) از اعماق جانش بر می‌خواست، هنوز در گوش‌های‌ ما شنیده می‌شود.
فلسفه و رمز نامگذاری این روز به عنوان روز عقیدتی سیاسی در سپاه بیانگر ضرورت تجلی و تبلور دائمی همین تفکر در این نهاد ولایتمدار است.
مسئول تربیت و آموزش های عقیدتی سیاسی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز ادامه داد: تنها در سایه تعمیق چنین اندیشه‌ای است که سپاه می‌تواند انسان‌هایی را تربیت کند که علاوه بر رشد و تعالی سازمان خود، در پیش‌روندگی و پیش‌برندگی انقلاب نقش فعال ایفا کنند و در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی همچون امروز و گذشته، پیشگام باشند.
حجت الاسلام الهی در رابطه با اقداماتی که در راستای بزرگداشت شهادت این استاد فرهیخته و روز عقیدتی سیاسی در سپاه البرز انجام خواهد شد، گفت: این اقدامات شامل برپایی مراسم بزرگداشت، برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب آینده انقلاب اسلامی استاد مطهری در سپاه و بسیج استان و اهدای جوایز نفیس به نفرات برتر، تجلیل از مربیان و مدیران نمونه عرصه تعلیم و تربیت عقیدتی سیاسی در سپاه، غبارروبی مزار شهدای گمنام و ادای احترام به مقام آن هاست.
وی با بیان اینکه آغاز تمام برنامه های عقیدتی سیاسی سپاه استان از ۱۲ اردیبهشت و با محوریت جهاد تبیین مدنظر مقام عظمای ولایت (مدظله العالی)، است، عنوان کرد: امسال به برکت مصادف شدن سالگرد شهادت استاد مطهری و عید سعید فطر مراسم تجلیل از برترین های عرصه تربیت ماه مبارک رمضان هم در خلال این مراسم به نحو بسیار شایسته ای انجام خواهد شد.
مسئول تربیت و آموزش های عقیدتی سیاسی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز در پایان از مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان البرز، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی و فرمانده سپاه استان، سردار سرتیپ دوم پاسدار حیدرنیا بابت همراهی ها و حمایت های آن ها از همه برنامه های عقیدتی سیاسی قدردانی و توفیقات روزافزون آنان را از خداوند منان مسئلت کرد

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.