داوران جشنواره ی قصهگویی«ایران کوچک در البرز قوی»در حاشیهی این جشنواره نکات مختلفی را در مورد اجرای قصهها مطرح کردند.
در ابتدای این نشست «مریم مهدی پور» از منتخبان مرحله استانی و منطقهای و حاضران در مرحلهی نهایی بیست و چهارمین جشنواره ی بینالمللی قصه گویی کانون، قصهی «دلواپس شاه» را برای حاضران قصهگویی کرد و داوران جشنواره، قصه او را نقد و بررسی کرده و نکاتی را در مورد ضرورتهای قصهگویی برای مخاطبان بیان کرند.
مسؤولیت کسانی که برای کودک کار تولید میکنند مسؤولیت سنگینی است
حسن دولت آبادی، نویسنده، کارگردان، مدرس تئاتر و بازیگری، در سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع همکاران و قصهگویان البرزی برای دومین بار در سال جاری و قدردانی از مهری فلاح و همکارانش به جهت تلاش برای برگزاری جشنواره، گفت هدف نهایی جشنواره برگزیده شدن نیست بلکه این گونه برنامهها فرصتی است جهت استفاده از ظرفیت و فرصت دیدن کار دیگران و اثبات ما به خودمان .
ایشان با مقایسه واقعیت و حقیقت گفت ما باید به درک درستی از زندگی برسیم و از تجربیاتمان به نحو شایسته استفاده کنیم.
این مدرس تئاتر افزود قصهگو باید بر قصه مسلط بوده و بدون نگرانی بر روی صحنه حاضر شود و خود را در مقام مجری قصه به پنج سلاح زبان بدن، تنفس، تمرکز، خلاقیت و از همه مهمتر، بیان واضح و شفاف مجهز کند.
لزوم دیدن درست تماشاچی و توجه به مخاطب نکته مهم دیگری بود که توسط این داور مطرح شد.
دولت آبادی در این خصوص گفت شما باید مخاطب را مورد توجه قرار داده و قصه را به نحوی تعریف کنید که او متوجه شود .
کار کودک برای کودک،کودک برای بزرگسال و بزرگسال برای کودک انواع کار برای کودک بود که از سوی این هنرمند مورد تاکید قرار گرفت و افزود مسؤولیت کسانی که برای کودک کار تولید میکنند مسؤولیت سنگینی است و قصهگو به عنوان کارگردان قصه باید کار مناسب با پیام و محتوای درست به مخاطب کودک و نوجوان ارایه کند و برای رسیدن به این هدف توجه به انتخاب، مضمون و محیط اجرای قصه بسیار مهم است.
فرهنگ پذیری قصه و نقش آن در آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان
ساغرلطفی نژاد ، دیگر داور جشنواره، مدرس قصه گویی و تئاتر نیز در سخنانی به سبک زندگی کنونی کودکان و نوجوانان اشاره کرده و گفت در زمان فعلی معمولا بچهها تعامل کمی با هم سن و سالان دارند و در خانوادههایی تربیت میشوند که از زندگی سنتی دور هستند بنابراین نسبت به خود و هویتشان شناخت کمتری دارند و این وظیفه بر عهده ی قصه گوهاست که در انتقال فرهنگ به کودکان و نوجوانان کوشا بوده و در بازنویسی و بازنگری قصه ها بخشی از فرهنگ منطقه خود شامل لهجه، پوشش، آداب و رسوم را به قصه پیوند زده و به بچه ها معرفی کرده و به آن ها بگویند که فرهنگ هر منطقه مهم و ارزشمند است و از این طریق در حفظ ان فرهنگ ها گام مهمی بردارند.
ضرورت درونی کردن قصه دیگر موردی بود که این داور به اهمیت آن اشاره کرده و گفت قصه گو باید قصه را به نحوی درونی کرده باشد که شناخت مناسبی نسبت به قصه و شخصیت های آن داشته باشد.
تصویر سازی ذهنی مناسب از قصه راز ماندگاری آن است
مریم شفیع زاده نیز به عنوان دیگر داور جشنواره قصه گویی ایران کوچک در البرز قوی و مدرس و داور قصه گویی در مورد تاثیر آهنگ کلام بر قصه ها سخن گفت و افزود آهنگ کلام قصه گو نباید یکنواخت باشد و اگر ریتم های مختلف کنار هم قرار گیرد، زیبایی اجرا چند برابر خواهد شد .
این مدرس قصه گویی را خرده نمایش خواند و افزود ابزار وجودی قصه گو باید به نحوی استفاده شود که مخاطب بتواند قصه را در ذهن تصویرسازی کند .
این داور با تاکید بر این که قصه گو بازیگر نیست و مرز قصه و نمایش باید حفظ شود و قصه گو نباید در یک نقش غرق شود افزود اگر قصه گو تمام شخصیت ها را به درستی معرفی کرده و اجازه تصویر سازی ذهنی به مخاطب دهد، باور پذیری مخاطب بیشتر خواهد شد.
توجه به ترجمه کلمات با روش مناسب در قصه گویی با گویش های محلی از دیگر نکات مظرح شده توسط این مدرس بود.
شفیع زاده همچنین بر انجام تمرینات مناسب برای افزایش حجم صدا و تمرین ریتم و آهنگ آن تاکید کرد.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید