پ
پ

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه بایستی تولید در کشور را مبتنی بر نیاز اشتغال آفرین و دانش بنیان دنبال کنیم، گفت: بیش از ۴۰ درصد بیکاران در کشور از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

علی خیرالدیندر رویداد بررسی چالش ها و راهکارهای اشتغالزایی دانش بنیان در علوم زمین که در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار شد، به صورت آنلاین حضور یافت و افزود: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم بر تولیدات دانش بنیان برنامه هایی دارید که یکی از آن ها بهبود شاخص های فناوری و نوآوری کشور و گسترش گفتمان فناوری و نوآوری می باشد.
وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این هدف باید برنامه هایی از جمله تعامل بین دانشگاه ها را دنبال کنیم، اظهار داشت: ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه ها و وضع اشتغال دانش بنیان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی از دیگر برنامه های وزارت علوم به شمار می رود.
خیرالدین گفت: متاسفانه تعداد متقاضیان پذیرش در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد رو به کاهش است که دلیل آن عمل نکردن به ماموریت ها در بخش کارآفرینی و نوآفرینی در شتاب دهنده ها می باشد.
وی با تاکید بر اینکه بایستی اعضای هیات علمی وارد شوند تا پذیرش در پارک ها و مراکز رشد افزایش یابد، افزود: هم اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۴۶ مرکز رشد داریم که نتیجه آن ایجاد ۹۰ هزار شغل دانش بنیان در پارک های علم و فناوری و ۳۲۰ هزار شغل در شرکت های دانش بنیان است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم توسعه و تقویت و تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری و کارآفرینی و اشتغال آفرینی دانش بنیان را از اهداف این معاونت برشمرد و گفت: در این راستا در دانشگاه ها فعالیت های خوبی را آغاز کرده ایم.
وی افزود: بایستی در دانشگاه ها و مراکز علمی، ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری و سپس مراکز رشد و پس از آن پردیس فناوری و نوآوری ایجاد شود.

راه اندازی پردیس فناوری و نوآوری در خوارزمی در آینده ای نزدیک
خیرالدین تصریح کرد: در آینده ای نزدیک پردیس فناوری و نوآوری در دانشگاه خوارزمی ایجاد خواهد شد و بعد از دو سال پارک علم و فناوری نیز را در این دانشگاه برای ایجاد بستر اشتغال راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه نخستین پردیس فناوری و نوآوری در دانشگاه یزد ایجاد شده، گفت: ترویج کارآفرینی بستر مناسبی برای اشتغال و فرهنگ سازی در این بخش است که برای این منظور طرح ملی ترویج کارآفرینی را دنبال می کنیم.
معاون وزیر علوم افزود: در مرحله اول این طرح ۳۰ هزار دانشجو وارد عرصه می شوند که با پرداخت یک میلیون تومان در دوره های کارآموزی آن وارد می شوند و در فاز بعدی پنج میلیون برای کارآفرینی پرداخت می شود که تورهای کارآفرینی در این فاز برگزار می شود تا دانشجویان، مدیران و کارشناسان در حوزه فناوری با دستاوردهای شرکت های دانش بنیان آشنا شوند ضمن اینکه انتقال تجربه هم صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه در این رویداد تمام نقش آفرینان زیست بوم فنوری و نوآوری دیده می شوند، افزود: اشتغال آفرینی مهمترین بخش کار ماست که طرح های مختلفی را در دست اقدام داریم.
وی تصریح کرد: برای اشتغال فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهی باید به صورت تخصصی کار شود که چه قدمی برای آن ها می توان برداشت.
خیرالدین با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۵ هزار برای فارغ التحصیلان در شرکت های دانش بنیان ایجاد شغل شد که اکنون به ۹۰ هزار نفر رسیده است، گفت: این موضوع نشان می دهد در این بستر می توان برای تحصیل کردگان ایجاد شغل و جلوگیری از مهاجرت آن ها شود.
وی افزود: مدارس اشتغال در خیلی از دانشگاه ها شکل گرفته و دانشجو هم راستا با تحصیل می تواند در این مدرسه برای مهارت آموزی نام نویسی کند.
وی از جمله طرح های اشتغالزایی مورد پیگیری در وزارت علوم را طرح «دستیار فناوری» عنوان کرد و اظهار داشت: در این طرح به دانشجویان حقوق پرداخت می شود که اعتبار آن نیز تامین شده است.
معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه به پارک های علم و فناوری ۳۱ استان این اعتبار پرداخت شده است و ارتباط بین دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان ایجاد می شود، گفت: ثبت نام برای این طرح از اول تا ۳۱ خرداد ماه بوده که تاکنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.
وی افزود: در این طرح حدود هشت هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نام نویسی کرده اند که در نتیجه تاکنون ۱۷۵ تفاهم نامه صورت گرفته است.
وی یکی دیگر از طرح های مورد پیگیری وزارت علوم را طرح جوانه سه عنوان کرد و بیان داشت: طرح پساد دکترای فناوری و نوآوری هم داریم که حقوقی ماهیانه تا ۱۰ میلیون تومانی به شرکت کنندگان در این طرح پرداخت می شود.
خیرالدین با بیان اینکه سامانه نظام ایده و نیازها (نان) در وزارت علوم راه اندازی شده، گفت: در این سامانه ارتباط بین صنعت و نیازها دیده شده است و نظامی ایجاد شده که تمام نیازها را جمع آوری و ایده ها بر اساس نیازها تعریف می شود.

وی افزود: شورای عالی انقلاب این موضوع را مصوب کرده و یکپارچه سازی سامانه ها به عهده وزارت علوم گذاشته شده است.
وی اضافه کرد: نقشه جامع ایده ها و توانمندی های کشور در این سامانه دیده می شود و یک میلیون و ۷۵۶ هزار مقاله و ایده در سامانه وارد شده و چهار هزار و ۸۷۰ نیاز نیز در آن تعریف شده است.
معاون وزیر علوم به برنامه های این سامانه اشاره کرد و گفت: نظام ایده ها و نیازها، جریان نوین و جستجوی آزمایشگاه های مرجع (جام) از برنامه های آتی این سامانه است.
وی، اجرایی کردن شعار سال، معرفی مححصولات و نیازمندی های شرکت های دانش بنیان، توانمندی شرکت ها و واحدهای فناور، دوره های آموزشی مهارت محور و تولید مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت و در بستر دانش بنیان را از جمله بسترهای مناسب برای فعالیت در نان عنوان کرد.

دانشجویان علم و توان خود را برای آسایش جامعه به کار گیرند
رییس دانشگاه خوارزمی نیز در این رویداد گفت: اتفاقات مهم و ارزشمندی در فرهنگ دانشگاهی در حال رخ دادن است و برگزاری این رویدادها جزیی از این فرهنگ سازی است زیرا هم اساتید، دانشجویان و کارکنان وارد فضاهایی می شوند که بعد از آموزش و پژوهش به دنبال مساله یابی و حل مسایل جامعه هستند که بسیار ارزشمند است.
عزیزاله حبیبی افزود: حرکت هایی از این نمونه نشان می دهد دانشگاه زنده و پویا است و دانشجویان در تمام مقاطع آمادگی دارند در این وطن خدمت کنند و دانسته ها و آموخته های خود را در خدمت جامعه به کار گیرند.
وی اظهار داشت: از جمله مزایای برگزاری این رویداد این است که این مجموعه فعالیت ها دیگر تک فعالیت و منفرد و شخصی نیست بلکه جریان سازی است که دانشجویان و اساتید را به دنبال خود می آورد و هم مراکز پژوهشی را به خط می کند ضمن اینکه مراکز صنعتی نیز اثرات این فعالیت ها را در بهبود تولید و عملکرد خود و بهره وری خود به عینه مشاهده می کنند.
حبیبی ابراز امیدواری کرد که این رویداد ها آغاز حرکتی برای دانشجویان باشد که سدشکنی کنند و علم و تخصص و توان خود را برای آسایش مردم به کار گیرند.
رویداد بررسی چالش ها و فرصت های اشتغال زایی دانش بنیان در علوم زمین با مشارکت دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی، شتابدهنده تواناتک و مرکز رشد و احدهای فناوری دانشگاه خوارزمی بصورت یک پنل و نشست تخصصی برگزار شد.
متخصصین از دانشگاه ها، انجمن های علمی و شرکت های بزرگ صنعتی چون شرکت ملی نفت، صنایع معدنی و آب که در حقیقت شاخه های مختلف علوم زمین را پوشش می دهند دور یک میز به تبادل نظر پرداختند.
همچنین با هماهنگی های انجام شده با دانشگاه های کشور که رشته های علوم زمین را تدریس می نمایند، نزدیک به ۴۰ دانشجوی ممتاز به شکل حضوری در این رویداد حضور یافتند.

منبع ایرنا

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر