بیماری‌های فوق حاد حیوانات برنامه خاص خود را دارد/ ۲۸۰ هزار نمونه‌برداری انجام شده است

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور در خصوص احتمال وجود آنفلوانزای پرندگان در کشور گفت: این بیماری در طیور وحشی و پرندگان مهاجر که در فصل سرما از سمت سیبری وارد مناطق شمالی ایران می‌شوند دیده می‌شود و تاکنون ۲۸۰ هزار نمونه‌برداری انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، سعید کرمی صبح امروز _دوشنبه سی‌ام مهر_ در حاشیه همایش یک روزه آنفلوانزای پرندگان که در مؤسسه سرم‌سازی رازی برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در بحث واکسن آنفلوانزای فوق حاد برنامه‌هایی داریم تا ببینیم ویروس‌هایی که در گردش هستند چه میزان تغییر ایجاد خواهد شد و به همان نسبت چنانچه ضرورت داشته باشد به سراغ بذر واکسن برویم که اگر تغییر نداشته باشد سیاست واکسیناسیون و نوع واکسن را تغییر خواهیم داد.

وی افزود: بیماری‌های فوق حاد برنامه خاص خود را دارد که در قالب برنامه پایش در تابستان انجام داده‌ایم چراکه ۲۸۰ هزار نمونه‌برداری انجام شده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه این کار بزرگ در کشور ما انجام شده است، خاطرنشان کرد: ویروس در گردش را در مناطقی داشتیم که برنامه‌ریزی‌هایی برای آن انجام شد تا از بین مناطق مشخص شده مراقبت برای هر منطقه خاص انجام شود.

کرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه در حال حاضر آنفلوانزای پرندگان در کشور دیده شده است یا نه، تصریح کرد: طیور وحشی و پرندگان مهاجر که در فصل سرما به ایران که یکی از مسیرهای پرواز از سمت سیبری است، وارد می‌شوند موجب می‌شود آلودگی‌هایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه زمستان سال گذشته برای پلیکان‌ها تلفاتی در مرداب انزلی داشته‌ایم، تصریح کرد: کار نمونه‌برداری ویروس در این مناطق را انجام داده‌ایم و شباهت صددرصدی با ویروسی که در فنلاند و سوئد دیده شد وجود دارد این‌ها با هم مرتبط هستند و درگیری‌هایی در پرندگان وحشی ناشی از پرندگان مهاجر دیده شده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: این پرندگان در مناطق شمالی هستند، چراکه اکوسیستمی که در آنجا وجود دارد و آبگیری‌هایی که انجام شده است پرنده‌های مهاجر در زمستان به آبگیرهای تالاب انزلی، مغان و شادگان در جنوب کشور مهاجرت دارند و همیشه مراقبت در این مناطق را داریم.

کرمی اضافه کرد: این مسئله وجود دارد که در حیات وحش اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی کانون‌های حیات وحش به سازمان بهداشت جهان گزارش می‌شود.

وی در خصوص اهمیت واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون به جز کنترل آنفلوانزای فوق حاد در سال ۹۷ به عنوان اهرم کنترل کننده در نظر گرفته شده است و سالانه ۱۵ میلیون واکسیناسیون را در جمعیت هدف انجام می‌دهیم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور جمعیت هدف را طیور تخم‌گذار و مادر دانست و تاکید کرد: این میزان واکسیناسیون توانسته است در مقابل تهاجم ویروس نقش محافظتی داشته باشد، از این رو از سال ۹۷ مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

کرمی عنوان کرد: مؤسسه رازی یکی از مراکز کارخانه واکسن با قدمت ۱۰۰ ساله است که امروز هم رونمایی از واکسن بذر واکسن فوق حاد پرندگان با فناوری جدید انجام شد.

وضعیت فعلی آنفولانزای پرندگان در جهان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است

سهیلا مرادی بیدهندی، معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی نیز در همایش یک روزه آنفلوانزای پرندگان که در مؤسسه رازی برگزار شد، اظهار کرد: مؤسسه رازی تمام تلاش خود را در این یک صد سال فعالیت انجام داده تا بتوانند دینش را به کشور عزیزمان با تولید فرآورده‌های با کیفیت ادا کند و با داشتن اندیشمندان و پژوهشگران پرتلاش توانسته تولید دانش فنی، فناوری و فرآورده‌های جدید داشته باشد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه مؤسسه رازی در تحقیق و تولید واکسن، که نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماری و خسارات در صنعت دام و طیور دارد، جایگاه و اهمیت واکسن و واکسیناسیون در تأمین امنیت غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی با اشاره به اهمیت بیماری آنفلوانزای پرندگان گفت: وضعیت فعلی آنفولانزای پرندگان در جهان و درگیر شدن بسیاری از کشورها، نگرانی‌هایی را در جوامع بین‌المللی ایجاد کرده است و به تبع آن موضوع امنیت غذایی را در سراسر جهان و معیشت افرادی که به صنعت مرغداری وابسته هستند، به خطر انداخته است.

مرادی با بیان اینکه مؤسسه رازی در سال‌های اخیر برای به روز آمد کردن فرآورده‌های بیولوژیک تولیدی خود، گام‌های مؤثری برداشته که می‌توان به تولید واکسن نو ترکیب رازی کووپارس (نسل دوم) دانست، تصریح کرد: امروز هم توانسته با دستیابی به فناوری بذر بر پایه مهندسی ژنتیک معکوس، جهت تولید واکسن آنفولانزای فوق حاد H۵ و نسل سوم واکسن‌ها اقدام کند.

وی تاکید کرد: در راستای ایفای نقش و رسالت مؤسسه رازی و اهمیت این بیماری، طی سال‌های اخیر تحقیقاتی انجام شده و از آنجا که معتقدیم «زکات علم نشر آن است»، ما را بر آن داشت که با همراهی پیشکسوتان حوزه تشخیص، تحقیق و تولید سازمان دامپزشکی و فعالین صنعت طیور، کلینیسین‌های بخش خصوصی، کارشناسان، دانشجویان و دانشگاهیان گرامی این همایش را برگزار کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی هدف از برگزاری این همایش را اشتراک گذاری و تبادل آخرین یافته‌های مرتبط با این حوزه دانست و گفت: این همایش با سخنرانی متخصصان طیور و با ایجاد فضای تعاملی بین پژوهشگران، متخصصان همکاران صنعت طیور، دانشگاهیان و کلینسین‌ها انجام می‌شود تا بتوانیم به منظور ارتقا بهداشت و امنیت غذایی کشور به جامعه آگاهی دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه رازی اضافه کرد: در این همایش که با تلاش چندین ماهه به این نقطه رسیده است عوامل بسیاری کمک کردند و در این راستا برگزاری نکوداشت دکتر ممیز به عنوان پیشکسوت مؤسسه که خدمات و تحقیقات برجسته‌ای در زمینه تحقیقات بیماری‌های طیور داشته‌اند، ستودنی است.

مرادی گفت: حضور شرکت‌کنندگان به ویژه نیروهای جوان که سرمایه این کشور هستند، می‌تواند جرقه‌ای برای تولید فراورده‌های جدید شود و باید از چنین فرصت‌هایی بهره ببریم.

منبع: ایمنا – البرز

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر