تصویر
تاکید دولت سیزدهم بر پژوهش‌های کاربردی حوزه سلامت است
11 تیر 1402 - 15:43
2
- رییس دفتر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رویکرد علمی تحقیقاتی این وزارتخانه تغییر کرده است ، اعلام کرد: پژوهش های سلامت محور کشور در دولت سیزدهم بر مدار کاربردی ریل گذاری شده است.
ارسال توسط :
پ
پ


– رییس دفتر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رویکرد علمی تحقیقاتی این وزارتخانه تغییر کرده است ، اعلام کرد: پژوهش های سلامت محور کشور در دولت سیزدهم بر مدار کاربردی ریل گذاری شده است.

دکتر "حمید رضا بنفشه در حاشیه رویداد علمی و فناورانه تانا سلامت که با همکاری پارک علم وفناوری و دانشگاه علوم پزشکی البرز در برگزار شد، افزود: براساس رویکردهای کلی وزارت بهداشت و درمان ، اکنون کاربردی کردن پژوهش ها درصدر برنامه ها قرار دارد و با ادوار گذشته تفاوت پیدا کرده است.
وی ادامه داد: تا قبل از دولت سیزدهم ابتدا طرح های پژوهشی انجام می شد و سپس به دنبال کاربست آن بودیم اما اکنون نیازهای بهداشتی درمانی جامعه شناسایی و سپس پژوهش روی آنها صورت می گیرد.
رییس دفتر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اکنون نقشه راه این است که در قدم اول احصای اولویت ها و نیازهای سلامت گام برداریم و براساس سه شاخص کلی،‌ میزان ارز بری محصول یا خدمت ، بحث امنیت استراتژیک و بحث امکان سنجی امور پژوهشی را باید پیش ببریم.
بنفشه گفت: پژوهش در حوزه های دارو،‌ تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی کشور تا ۴۰ اولویت احصا شده و امسال به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارسال شده است .
وی گفت: ما حدود ۹۳ درصد داروها را در داخل کشور تولید می کنیم که از این ۹۳ درصد کمتر از ۴۰ درصد مواد اولیه آنها تولید داخل است.
وی تاکید کرد: اگر چه کشور در تولید دارو و فرآورده دارویی خودکفا است اما در حوزه مواد اولیه دارو به شدت نیازمند واردات هستیم و بر همین اساس بحران های دارویی شکل می گیرد.
وی ادامه داد: وقتی تحریم ها سخت تر می شود شاهد نوسانات ارزی و تغییر سیاست های حمایتی خواهیم بود که این امر بر تولید و بازار دارو در کشور تاثیر می گذارد.
بنفشه گفت: یکی از اولویت های وزارت بهداشت ابلاغ ۴۰ مورد نیاز پژوهشی و تولیدی، پیگیری تامین مواد اولیه دارو به خصوص از طریق دانشکده های دارو سازی علوم پزشکی و دانشکده های شیمی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است.
وی یادآور شد: طی۲ سال اخیر شاهد ورود موثر و پررنگ شرکت های دانش بنیان سلامت محور در سراسر کشور هستیم که هر سال محصولات جدیدی رونمایی می کنند.

تدوین اطلس کشور
رییس دفتر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت : تدوین اطلس فناوری سلامت کشور با هدف شناسایی کانون های فعال در حوزه های تخصصی کشور در اولویت کاری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این بخش تا سطح شناسایی اعضای هیات علمی و فناوران پیش رفته ایم که شناسایی مراکز رشد و نوآوری ، ‌صاحبان محصول و دانش فنی نیز به عنوان ظرفیت های علمی و تولیدی کشور در صدر برنامه تدوین اطلس فناوری سلامت قرار دارد.
بنفشه گفت: تدوین اطلس فناوری سلامت کشور تا ۲ ماه آینده تکمیل می شود.
وی اظهار کرد: برنامه دیگر وزارت بهداشت و درمان واگذاری ماموریت های کلان ملی درعرصه سلامت است؛ بر این اساس نیازهای شناسایی شده از طریق فناوران در قالب فراخوان تامین خواهدشد.
رییس دفتر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی افزود: گام بعدی کشور در عرصه پژوهش سلامت محور بحث تجاری سازی محصولات است که دراین بخش صندوق های پژوهش و فناوری و پارک های علم و فناوری نقش مهمی ایفا می کنند.
بنفشه یادآور شد: در حوزه توسعه زیستی و فناوری سلامت طی ۲ سال اخیر اتفاق خوبی در کشور افتاد و تعداد مراکز رشد حوزه سلامت به ۱۰۳ مرکز رسید.
وی با اشاره به فعالیت وزارت بهداشت در عرصه راه اندازی پارک های علم و فناوری سلامت محور گفت: طی ۲ سال اخیر پارک های فناوری سلامت استارت خورد و اکنون ۱۴ پارک فناوری سلامت در کشور فعال است.
بنفشه ادامه داد: در کنار این پارک ها، ایجاد پردیس های سلامت با نگاه ویژه وزارت بهداشت و درمان کلید خورده است.

منبع ایرنا برچسب ها: – رییس دفتر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رویکرد علمی تحقیقاتی این وزارتخانه تغییر کرده است ، اعلام کرد: پژوهش های سلامت محور کشور در دولت سیزدهم بر مدار کاربردی ریل گذاری شده است.
– رییس دفتر توسعه فناوری و

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.