تصویر
تشریح اقدامات دادگستری استان البرز در سال ۱۴۰۰
04 تیر 1401 - 11:09
2
رئیس کل و مسئولان دادگستری کل استان البرز در سومین روز هفته قوه قضائیه سخنران پیش از خطب نماز جمعه های استان بودند و در حاشیه آن با برپایی میز خدمت قضایی، مسائل و مشکلات نمازگزاران را مورد رسیدگی قرار دادند.
ارسال توسط :
پ
پ

رئیس کل و مسئولان دادگستری کل استان البرز در سومین روز هفته قوه قضائیه سخنران پیش از خطب نماز جمعه های استان بودند و در حاشیه آن با برپایی میز خدمت قضایی، مسائل و مشکلات نمازگزاران را مورد رسیدگی قرار دادند.

حسین به عنوان سخنران پیش از خطب نماز جمعه ، در ابتدای سخنرانی خود با گرامیداشت یاد و‌ نام شهید بهشتی به تبیین ویژگی این شهید والامقام و بنیانگذار دستگاه قضایی پرداخت و گفت: دشمنان نظام با آگاهی به خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد اخلاقی، علمی و توانمندی های مدیریتی و شخصیت انقلابی این شهید، در زمان حیات وی نسبت به ترور شخصیتی و متعاقب آن به ترور فیزیکی ایشان در یک عملیات تروریستی اقدام کردند.
وی در ادامه با اشاره به شروع «دوران تحول و تعالی قضایی» با انتصاب حجت الاسلام و المسلمین اژه ای به ریاست قوه قضائیه گفت: در این دوره، علاوه بر اجرای سند تحول و تعالی، راهبردهای مختلفی ابلاغ شده و در راس آن راهبردهای ۱۵ گانه قرار دارد که از ابتدای سال جاری برای اجرا به کلیه واحدهای قضایی کشور ابلاغ شد.
عالی ترین مقام قضایی استان البرز با تبیین ویژگی های دوره تحول و تعالی قوه قضائیه بیان داشت: ورود مسئله محور شخص رئیس قوه قضائیه در مسائل و چالش های مختلف مرتبط با ماموریت های قوه قضائیه و نیز حوزه های مشترک با سایر قوا، از جمله ورود به موضوع انبارهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، بورس، تغییر کاربری ها، آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها و سواحل دریاها؛ رعایت حقوق متهمین و تکریم مردم؛ رعایت حقوق زندانیان بخشی از این ویژگی های منحصر به فرد این دوره است.

رسیدگی به بیش از ۸۱۱ هزار فقره پرونده
با بیان اینکه دادگستری کل استان البرز و ادارات کل سازمان های تابعه قوه قضائیه در استان شامل زندان ها، پزشکی قانونی، ثبت اسناد و املاک، بازرسی، سازمان قضایی نیروهای مسلح و نیز تعزیرات حکومتی،اهتمام جدی در انجام ماموریت های خود داشته اند گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۱۱ هزار و ۳۴۵ فقره پرونده به مراجع مختلف قضایی استان وارد شده و به همین میزان هم رسیدگی شده است.

دستاورد قرارگاه جرایم خاص
وی با اعلام افزایش ۶ درصدی در رسیدگی به پرونده های قضایی استان در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال قبل متذکر شد: بخش دیگر از اقدامات استان در رسیدگی به پرونده های مهم و کثیرالشاکی بود که از اولویت‌های ایجاد قرارگاه مقابله با جرایم خاص در دادگستری استان بوده است؛ فقط در دو ماه پایانی سال گذشته سه پرونده کثیرالشاکی با موضوع کلاهبرداری از طریق پیش فروش خودرو و آپارتمان در کرج و ساوحبلاغ رسیدگی شد و وضعیت شکایت بیش از ۱۵۰۰ شاکی تعیین تکلیف و در یک اقدام بدیع و جدید در خصوص رد مال، کاهش ارزش پول در احکام دادگاهها لحاظ شد.

فاضلی هریکندی با بیان اینکه حوزه صیانت از حقوق عامه یکی از وظایف قوه قضائیه است اضافه کرد: با تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری که پنج حوزه حقوق عامه در آن پیگیری می شود اقدامات شایان توجهی انجام شد؛ یکی از آن ها بحث جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و تصرف اراضی ملی و همچنین تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها بود.

وی افزود: با اینکه در فاصله پنج ساله ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ فقط ۳۱۹۷ هکتار آزادسازی در مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی انجام شده بود اما در نخستین سال ایجاد قرارگاه در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۸۷۳ هکتار جلوگیری از تغییر کاربری شد که ۲۱ درصد از مجموع دوره ۵ ساله قبل از آن بیشتر بوده است.

آخرین وضعیت آزادسازی حریم و بستر رودخانه کرج
رئیس قرارگاه صیانت از حقوق بیت‌المال استان البرز تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ با ایجاد سامانه برخط پایش اراضی استان، از تغییر کاربری ۹۴۳۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان که در معرض ویلاسازی غیرمجاز بود جلوگیری شد که ۱۴۴ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹ بوده است: در حوزه رودخانه ها در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳ هکتار و در سال ۱۴۰۰ هم ۱۶ هکتار آزادسازی انجام شد البته این غیر از مساحت آزادسازی شده از بستر رودخانه کرج است که با دستور رئیس قوه قضائیه در دی ماه سال گذشته آغاز شد و تاکنون حدود ۱۰ هکتار از دو طرف رودخانه و معادل ۹هکتار از عرصه بستر رودخانه آزادسازی و برخی از این محدوده در اختیار قرار داده شده تا برای استفاده عموم مردم پارکرود ایجاد کند.

وی افزود: در حالی که تنها ۳۶ هکتار از اراضی ملی استان در سال ۱۳۹۹ آزادسازی شده بود در سال ۱۴۰۰ با اقدامات دادگستری کل استان حدود ۸۰۳ هکتار آزادسازی انجام شد که ۲۰۰۰ درصد بیشتر از سال قبل است.

حمایت قضایی از ۹۸۰۰ شغل
رئیس ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان البرز در ادامه سخنان خود در خطبه نماز جمعه کرج با بیان اینکه حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ بخش دیگری از اقدامات دادگستری و دستگاه های تابعه در استان بوده است تصریح کرد: در نتیجه این اقدامات در مورد ۹۸۰۰ شغل در سال گذشته حمایت قضایی انجام شده که منجر به جلوگیری از بیکاری حدود ۸۰۰۰ شغل و احیای ۱۳۰۰ شغل و همچنین ایجاد ۵۰۰ شغل جدید شد؛ امسال با توجه به شعار سال هفت اقدام محوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در دست اجراست که نتایج آن در فرصت های مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حوزه رندان‌ها با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست های قوه قضائیه اقدامات متعددی انجام شده است متذکر شد: با توجه به سیاست قوه قضائیه در مورد استفاده از مجازات حبس در مورد جرایم خشن، سارقان و کلاهبرداران و همچنین استفاده حداقلی از زندان در سایر موارد، استفاده از مجازات های جایگزین حبس و نهادهای ارفاقی در دستور کار بوده است.
فاضلی هریکندی متذکر شد: در سال گذشته با اقدامات شورای حل اختلاف، اجرای احکام و اداره کل زندان های استان البرز از اجرای ۲۷ فقره قصاص با اخذ رضایت اولیای دم جلوگیری شده است؛ همچنین با اقدمات ستاد دیه استان ۵۱۷ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد با کمک خیرین آزاد شدند.

رسیدگی به مشکلات ۶۵۰ مراجعه کننده در دو دیدار
وی با تاکید بر اینکه «تکریم مردم» از سیاست های اصولی قوه قضائیه و مورد تاکید رئیس دستگاه عدلیه است یادآور شد: علاوه بر اینکه ملاقات هفتگی جزو برنامه همه مدیران دادگستری کل استان است در ماه مبارک رمضان حسب دستور رئیس قوه قضائیه، در یک اقدام ویژه همه مدیران استان با حضور در مساجد محوری مرکز استان و شهرستان ها با مردم دیدار و مشکلات قضایی آن ها را مورد رسیدگی دادند که بر اساس آمار فقط در ماه مبارک، مشکلات بالغ بر ۳۰۰۰ مراجعه کننده رسیدگی شد البته این برنامه در سایر ایام سال حداقل هر دو هفته یکبار انجام خواهد شد که در دو هفته اخیر فقط در کرج مشکلات ۶۵۰ مراجعه کننده مورد بررسی قرار گرفت.
فاضلی هریکندی، رئیس قوه قضائیه در ابتدای سال جاری از اقدامات دستگاه قضایی استان را مهر تصدیقی بر تلاش و همت مدیران و کارکنان مجموعه خود دانست و افزود: رفع تصرف از اراضی ملی، اقدامات در حوزه آزادسازی بستر رودخانه کرج، مقابله پیشگیری محور با تغییر کاربری های غیرمجاز با استفاده از سامانه های هوشمند، رسیدگی به پرونده های مهم و کثیرالشاکی و صدور احکام بدیع در خصوص نحوه رد مال از محورهای تقدیر رئیس دستگاه عدلیه بود.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.