تصویر
تقدیر از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به عنوان دبیر علمی همایش حکمت شهرسازی و معماری اسلامی
03 بهمن 1401 - 11:14
1
در مراسم اختتامیه مجموعه همایش‌های ملی علوم و حکمت اسلامی از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به عنوان دبیر علمی همایش حکمت شهرسازی و معماری اسلامی تقدیر شد.
ارسال توسط :
پ
پ

در مراسم اختتامیه مجموعه همایش‌های ملی علوم و حکمت اسلامی از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز به عنوان دبیر علمی همایش حکمت شهرسازی و معماری اسلامی شد.

مراسم اختتامیه مجموعه همایش‌های ملی علوم و حکمت اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب و دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ، دکتر حسین کلانتری خلیل آباد دبیر هیات امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در این مراسم بیان داشت: حضور شما در این مجلس بزرگ حکایت از آن دارد که در جهان آکنده از علم و تمدن می توان انسان های شریفی یافت که دل در گرو ارتقاء علوم انسانی و هنر اسلامی نهاده و زمان خویش را در راستای اعتلای آن مصروف می دارند که بدینوسیله سپاس خود را تقدیم آقایان دکتر ولایتی ، دکتر طهرانچی و دکتر خسرو پناه نموده و دست شما را برای یاری یاران علوم انسانی و هنر اسلامی می فشاریم.

وی با قرائت قطعه شعری از عطار نیشابوری گفت: این شرح حال ما و شما عاشقان علوم انسانی و هنر اسلامی است که بر هر کوی می جویمش تا جایی به دست آریمش.
و خوشبختانه با ظهور انقلاب اسلامی ، به علوم انسانی و هنر اسلامی بیشتر توجه شده و تحولاتی ایجاد شده است دکتر کلانتری افزود: بومی شدن علوم انسانی و هنر اسلامی، تقویت میان رشته ای ها در علوم انسانی ، کاربردی سازی نتایج پژوهش های علوم انسانی و هنر ، سرمایه گذاری و حمایت از فعالیت های بخش خصوصی و ترسیم نقشه جامع علوم انسانی و هنر ، به عنوان پنج اندیشه محوری در این حوزه است که باید به آن بیشتر توجه شود.
دبیر هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اظهار داشت: معماری و شهر سازی اسلامی دارای شاخص های بسیاری است که سادگی، وحدت و تنوع از برجسته ترین این ویژگی هاست.
حتی ساختمان هایی که در پاریس ، لندن، مونیخ و سایر بلاد به شیوه معماری اسلامی ساخته می شوند هویت و وحدت کامل در آن مشهود است و نشان می دهد که اسلام در اروپا اشاعه یافته و مسلمانان به ویژه معماران اسلامی بیشترین نقش در ارائه تمدن و هویت داشتند .
این استاد گروه معماری دانشگاه خاطر نشان کرد: مفاهیم بنیادین در معماری و شهرسازی اسلامی مفهوم سیر از کثرت به وحدت است که مسجد مهمترین عامل وحدت در شهرسازی اسلامی و گنبد مشهورترین نماد وحدت در معماری اسلامی است و حج مهمترین عامل وحدت در تقریب مذاهب است.
ترجمان این اصل در اصول مرکز گرایی، محور بندی فضایی، سلسله مراتب فضایی، درون گرایی و سیر اندیشه هندسه آفاقی در فضا های عبوری شهر به هندسه آفاقی در فضاهای حضوری معماری خلاصه می شود.

وی دومین مفهوم بنیادین در معماری و شهرسازی اسلامی را سیر از ظاهر به باطن عنوان کرد و گفت: ترجمان این اصل در آرایه های معماری ، مفهوم گرایی در نماد ها، سامان بندی، چشم انداز ها و تعامل مکمل میان معماری و طبیعت می توان یافت.
دکتر کلانتری افزود: سومین مفهوم بنیادین در معماری و شهر سازی اسلامی تعالی و توسعه در معماری و شهرسازی اسلامی است که دارای اهداف ساختاری ، کاربردی، زیبایی شناسانه ، هویت ساز و کمال جویانه دارد که در محور های همایش حکمت اسلامی و معماری و شهرسازی اصول فوق لحاظ گردیدو مقالات بر مبنای آن ارائه شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اظهار داشت: در این همایش علاوه بر برگزاری مسابقه طراحی منظرگاه یادمان شهدای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سطح ملی و دریافت ۳۵ اثر و اعلام ۴ طرح برگزیده ، تعداد ۱۵۵ چکیده مقاله، ۱۴۲ مقاله کامل دریافت شدکه ۱۰۵ مقاله برگزیده و تعداد۵ مقاله در روز همایش ( بیستم دیماه جاری) ارائه شد که در نهایت لوح تقدیر، تندیس و هدایایی به مقالات برتر و عوامل اجرایی اهدا گردید و نکته حائز اهمیت اینکه در این همایش ۲۵۰ نفر از اساتید و دانشجویان معماری حضور داشتند.
در این مراسم از دکتر حسین کلانتری خلیل آباد دبیر هیات امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و دبیر همایش حکمت معماری و شهرسازی اسلامی تقدیر گردید.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.