تصویر
توجه به داده های علمی راهکار مهم برای نجات منابع طبیعی است
04 دی 1401 - 12:31
2
معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به حرکت ارزشمند استاد کریم ساعی بنیانگذار علم جنگلبانی کشور برای استفاده بهینه از منابع خدادادی گفت : امروز مهمترین راهکار برای برون رفت از مشکلات اقلیمی و نجات منابع طبیعی کشور، توجه ویژه به نتایج داده های علمی است.
ارسال توسط :
پ
پ

معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به حرکت ارزشمند استاد کریم ساعی بنیانگذار علم جنگلبانی کشور برای استفاده بهینه از منابع خدادادی گفت : امروز مهمترین راهکار برای برون رفت از مشکلات اقلیمی و نجات منابع طبیعی کشور، توجه ویژه به نتایج داده های علمی است.

نقی شعبانیان در آیین بزرگداشت هفتامین یادبود استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی ایران که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در برگزار شد، افزود: دکتر کریم ساعی منابع طبیعی و جنگل ها را به خوبی درک کرده بود که نشان از هوش و استعداد این شخصیت علمی دارد.
وی ادامه داد: هدف تحقیقات کریم ساعی در پایه گذاری علم جنگلبانی و منابع طبیعی سرگرمی نبود بلکه به دنبال هدف بزرگتری برای رفع تنگناها و گره گشایی از منابع طبیعی بود.
شعبانیان با اشاره به اینکه استاد ساعی، چالش ها و معضلاتی که امروز با آن درگیر هستیم را به خوبی درک کرده بود، اظهار کرد: امروز دنیا با چالش های زیادی از تغییر اقلیم و عواقب ناشی از آن گرفته تا آلودگی آب، خاک، فرسایش و ریزگرد مواجه است که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی گفت: زنده یاد ساعی این چالش ها را در زمان خود درک کرد و ۲ کار اساسی در زمینه ساختار آموزشی و اجرایی منابع طبیعی کشور بنیان گذاشت.
این شخصیت علمی بنیانگذار رشته های جنگلداری و منابع طبیعی و همچنین ساختار اجرایی سازمان جنگل ها و مراتع وقت کشور را تعریف کرد.
معاون جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: مرحوم ساعی هدفش بنیانگذاری از ساختار آموزشی این بود که ما بتوانیم با آموزش صحیح ، درست ، کاربردی و تحقیقات علمی بتوانیم تنگناها وگره هایی که در منابع طبیعی وجود داشته را باز کنیم و از طرفی ساختار اجرایی را تعریف کرد که بتوان از یافته های آموزشی و تحقیقاتی استفاده کرد تا منابع طبیعی کشور با حداقل خطا مدیریت شود.
وی با بیان اینکه آنطور که باید و شاید از تحقیقات ساعی استفاده نشد، تصریح کرد: وضعیت جنگل کاری های امروز ما با ۵۰ سال قبل خیلی تفاوت ندارد به طوریکه ۵۰ سال قبل جایی در جنگل تخریب شده بود که درختانی تولید و کشت می کردیم و امروز همان کار را انجام می دهیم.
معاون جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: امروز یکسری نیازها در زمینه ریزگردها و آلودگی آب ، خاک ، هوا و فرسایش را داریم که به عنوان چالش های زیست محیطی هستند .

وی با بیان اینکه آیا گونه های گیاهی که برای برطرف کردن نیازها استفاده می کنیم یکسان است، افزود: گونه هایی که ۵۰ سال گذشته کشت می شدند نمی دانستیم کدامشان بیشتر ریزگرد را جذب می کند ولی امروز می دانیم که به طور مثال بلوط ایرانی نسبت به دیگر گونه های زاگرس ریزگرد بیشتری را جذب می کند.
شعبانیان گفت: امروزه با وجود تمام تحقیقات تکنیک های کشت تغییر چندانی نکرده و مقداری کم کاری در این موضوع وجود دارد.
وی افزود: در مورد مسایل مهمی در منابع طبیعی تصمیم می گیریم ولی این تصمیم ها پشتوانه علمی چندانی ندارد به طوریکه یکباره تصمیم می گیریم توقف بهره برداری شود که نشان می دهد ما چقدر استفاده کرده ایم از یافته های علمی تا به چه مسیری برویم و کدام درست و غلط است.
شعبانیان خاطرنشان کرد: پیام ساعی این بود که باید دست به دست هم دهیم و منابع طبیعی را با درک صحیحی نجات دهیم زیرا منابع طبیعی ضامن امنیت زیستی کشور است .
کریم ساعی، نخستین فردی بود که قانون جنگلبانی و جنگلداری را تصویب کرد و توانست جنگل‌های ایران را از تاراج متجاوزان نجات دهد.
آنچه بیشتر ساعی را تا به امروز جاودانه کرده است، ابتکار عمل او در خلق و طراحی خیابان ولیعصر(عج) و کاشت چنارهای حاشیه این مسیر بوده است.
در ۱۳۲۱ خورشیدی به پیشنهاد ساعی و پشتیبانی احمدحسین عدل رییس وقت دانشکده کرج، رشته جنگل بنیان گذاری شد و از ۱۳۲۴ خورشیدی، پس از انتقال دانشکده کشاورزی از فلاحت به دانشگاه تهران، رشته جنگل توسعه بیشتری یافت.
ساعی درخت را هدیه خدا و سازنده بدنه اصلی حیات می دانست.
استاد ساعی در ۱۳۲۵ خورشیدی در شورای دانشکده کشاورزی به همراه استادان بزرگی همچون تقی بهرامی و مهندسی عطایی عضویت یافت.
او با عنوان استاد جنگل و مراتع نیز برای آموزش دانشجویان منشأ خدمات بزرگی بود.
یکی از خدمات پرارزش استاد ساعی، سازماندهی به اداره جنگلبانی کشور بود که خود مسوولیت آن را بر عهده داشت.
به همین منظور برای نخستین بار قانون جنگلبانی و جنگلداری را به تصویب رسانید و توانست جنگل های ایران را از تاراج متجاوزان نجات دهد.
به دنبال آن با برگزاری کلاس های تخصصی آموزش عالی جنگل، کادر متخصص در امور جنگلبانی و جنگل داری تربیت کرد.
از ساعی کتاب ارزشمندی در ۲جلد با عنوان جنگل شناسی انتشار یافته است.
وی سال ۱۲۸۹ در مشهد مقدس متولد شد و چهارم دیماه ۱۳۳۱ تهران براثر سقوط هواپیمای شیراز – تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.
دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج مستقر هستند و مقبره استاد ساعی در محوطه این مراکز علمی قرار دارد.
منبع ایرنا برچسب ها: معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به حرکت ارزشمند استاد کریم ساعی بنیانگذار علم جنگلبانی کشور برای استفاده بهینه از منابع خدادادی گفت : امروز مهمترین راهکار برای برون رفت از مشکلات اقلیمی و نجات منابع طبیعی کشور، توجه و

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.