جاده هشتگرد-طالقان که با اصرار دولت قبلی و فاقد ایمنیهای لازم در آخرین روزهای دولت قبلی به بهره برداری رسید سرانجام در نخستین روز از آذر ماه به دلیل نداشتن ایمنی کافی مسدود شد.
بیش از ۲ دهه از عمر محور هشتگرد-طالقان میگذرد.
در حالی شاهد بهرهبرداری از آن بودیم که دولت قبل بدون در نظر گرفتن زیرساختهای کافی و ایمنی این جاده کوهستانی، هشتگرد-طالقان را زیر بار ترافیک برد.
این جاده فاقد زیرساختهای لازم از جمله آنتن دهی تلفن همراه، نور کافی، استقرار پایگاه اورژانس، وجود تابلوهای ایمنی لازم و.
.
.
بود؛ با توجه به اینکه ایمنی کافی در این مسیر لحاظ نشده بود بهره برداری از آن با اعتراض بسیاری از اصحاب رسانه، کارشناسان و شهروندان همراه بود، چرا که در زمان بارش برف و باران و تاریکی هوا ممکن است حرکت در این جاده با مشکلات بسیاری مواجه شود.
حالا با گذشت بیش از چند ماه از افتتاح این پروژه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز اقدام به بسته شدن جاده کرده است، این در حالی است که پیش از این برخی از مسئولان جاده هشتگرد-طالقان را ایمن قلمداد میکردند.
در مصوبه کمیسیون ایمنی، حملونقل و سوانح رانندگی البرز که منجر به تعطیلی جاده هشتگرد-طالقان شده است اعلام کردند که با توجه به مه گیر بودن جاده در فصول سرد سال و نبود امکانات زیرساختهای ایمنی عبور و مرور کاربران جاده ای خطر آفرین است و تا زمانی که این محور ایمنی و زیر ساختهای آن تجهیز نشود مسدود میماند.
سالها انتظار برای بهرهبرداری
کلنگ زنی جاده طالقان-هشتگرد در سال ۱۳۷۹ به زمین زده شده بود.
هدف از ساخت این محور برای تسهیل رفت و آمد طالقانی ها و هشتگردی ها است.
این محور باید خیلی بیشتر از این سالها به بهرهبرداری می رسید.
با پیگیریهای دولت و استاندار این پروژه جاده هشتگرد-طالقان پس از سالها انتظار یکشنبه نهم خرداد ماه ۱۴۰۰ در آخرین روزهای دولت تدبیر زیر بار ترافیک رفت.
امروز این پروژه با اعتباری بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان و صرف مدت زمان ۲۰ ساله هنوز بلاتکلیف مانده است! بخشی از آن در قالب احداث یک تونل در دست اجرا است که حفاری و تکمیل این بخش از پروژه نیز به صورت مجزا اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی را شامل میشود.
مشخصات پروژه
گفتنی است؛ این جاده به طول ۳۴ کیلومتر طی ۲ سال گذشته با اهتمام وزارت راه وشهرسازی تکمیل و در بهار سال جاری به بهره برداری رسید.
در اجرای این پروژه ۹ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی شد، ۶۲۰۰ متر دیوار حفاظتی، ۸۰ دهانه پل آبرو و یک دستگاه تونل به طول ۹۷۵ متر احداث شد که ارزش این پروژه افزون بر ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
همچنین مسئولان وقت مدعی بودند بهره برداری از این پروژه منجر به رونق گردشگری، کاهش ترافیک و حوادث رانندگی خواهد شد!
تکمیل پروژههای نیمه تمام عمرانی
علی حدادی، نماینده مردم طالقان، نظرآباد، ساوجبلاغ و چهارباغ در مجلس شورای اسلامی، در این خصوص اظهار نظر کرده و به اهمیت رعایت و حفظ اصول ایمنی در این مسیر تأکید کرده بود.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نواقص و مشکلات جاده هشتگرد-طالقان در فصول سرد سال تشدید میشود، گفته بود: حین افتتاح پروژه تذکراتی به وزیر وقت راه و شهرسازی داده شد که امیدواریم در دور جدید در دستورکار قرار گیرد.
به گفته وی احتمال بروز حوادث غیرمترقبه در این پروژه دور از انتظار نبوده و باید در راستای جلوگیری از هرگونه حادثه ای اقدام شود.
با وجود تمام پیگیریهای لازم برای بهره برداری از این پروژه با گذشت ۲دهه و هزینههای سنگین برای ساخت این محور اما بعد از گذشت ۲۲سال باز هم این پروژه به سرانجام نرسید زیر ساختهای لازم به کار گرفته نشد ایمنی کاملی ندارد باز هم این محور مسدود شد، امید است مسئولان مربوطه ضمن ارائه راه حل مناسب و رفع مشکلات ایمنی جاده در کوتاه ترین زمان پروژه را برای بهره گیری مردم آماده کنند.
منبع فارس
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید