تصویر
جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری و نوآوری ۶۷ پله ارتقاء یافت
22 آذر 1401 - 16:53
3
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبق اعلام موسسه شاخص جهانی نوآوری، جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری و نوآوری از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۶۷ پله ارتقاء یافت.
ارسال توسط :
پ
پ

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبق اعلام موسسه شاخص جهانی نوآوری، جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری و نوآوری از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۶۷ پله ارتقاء یافت.

علی خیرالدین در آیین تجلیل از برگزیدگان بخش و منابع طبیعی کشور که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور مستقر در برگزار شد، افزود: رتبه ۱۲۰ ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی در حوزه فناوری و نوآوری دنیا اکنون به جایگاه ۵۳ رسیده است.
وی به مقایسه بین پژوهش و فناوری و جایگاه کشوری در سطح بین المللی پرداخت و گفت: خوشبختانه ایران در شاخص تولیدات علمی و مستندات رتبه نخست را در منطقه و رتبه ۱۵ را در سطح دنیا دارد.
خیرالدین با اشاره به رشد خوب تولیدات علمی ایران، اظهار امیدواری کرد که این رشد به همین رویه ادامه یابد ضمن آنکه در حوزه نهادی، سیاسی و تحریم قوانین و مقررات برترین رتبه را داریم و در حوزه خروجی های خلاقانه و فناورانه و دانش بنیان رتبه ۱۱ جهانی را کسب کرده ایم که حاصل تلاش محققان کشور است.

طرح یارانه تجاری سازی اجرایی شد/انعقاد ۱۲۰ تفاهم نامه
معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به اجرای طرح یارانه تجاری سازی که جریان ساز در کشور، گفت: به عنوان مثال یک دانشجو ایده ای ارائه می دهد اما در تجاری سازی آن ایده به فناوری مشکل پیدا می کند که برای رفع این مشکل ایده مذکور از طریق نمایشگاه ها به سرمایه گذاران و شرکت های دانش بنیان معرفی می شود.
وی تصریح کرد:خوشبختانه هفت هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد آنها در پارک های علم و فناوری مستقر هستند؛ اکنون ۵۱ پارک علم و فناوری ، ۲۶۰ مرکز رشد و ۲۰۸ مرکز تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی در کشور فعالیت دارند.
معاون وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: همچنین ۱۲ هزار هیات علمی در حوزه کشاورزی داریم که ۲ هزار هیات علمی آنها در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی مشغول به کار هستند.
خیرالدین اظهار داشت : اکنون وجود یک میلیون دانشجوی ارشد و دکترا و حدود ۸۰ هزار هیات علمی ظرفیت بزرگی است که در کشور وجود دارد که باید از این ظرفیت در بخش های مختلف از جمله کشاورزی به خوبی استفاده شود.

وی افزود: برای جهاد کشاورزی سال بسیار خوبی تاکنون بوده و امسال با همت سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) ، پارک علم و فناوری جهاد کشاورزی را راه اندازی کردیم که یکی از پارک های موفق است .
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : همچنین هفت دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع غذایی در کشور فعال شده است.

۱۸ درصد تولید ناخالص ملی به حوزه کشاورزی اختصاص دارد
خیرالدین تصریح کرد: حوزه کشاورزی حدود ۱۸ درصد ازتولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است و دانش بنیان ها در سال های گذشته سهم ۴.
۲ درصد را داشتند که اکنون به ۶.
۵ درصد رسیده است و باید به ۲۰ درصد برسد.
وی با تاکید بر افزایش نقش بنیان در حوزه کشاورزی، گفت: تعاملات بسیار خوبی را با سازمان تات و وزارت جهاد کشاورزی داریم که امیدواریم امسال شعاری که در ۱۰ دهکده کشاورزی، دهکده فناوری ایجاد شود که همان پردیس های علم و فناوری هستند را به تصویب برسانیم.
معاون وزیر عتف به ماده ۱۲ قانون جهش تولید دانش بنیان برای پردیس ها اشاره کرد که به صراحت به وزارت علوم اجازه دادن مجوزها را داده است.
وی با اشاره به اینکه باید پژوهش ها را باید نیاز محور کنیم، افزود:‌ اگر قرار است کاری انجام شود و دانشجو موضوعی را انتخاب کند و بعد رساله اش به قفسه ها برود دیگر پاسخگوی نیاز بخش نخواهد بود زیرا فناوری و نوآوری دیگر یک انتخاب نیست که اگر دوست داشتیم انجام دهیم بلکه یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه با این روند تولید علم بعضی از دانشگاه های دولتی رو به تعطیلی می روند، اظهار داشت: امسال فقط ۱۰ درصد از ثبت نام شدگان کنکور سراسری به رشته ریاضی و فیزیک رفته اند که یک هشدار است که دلیل آن این است که دانشجویان ما آینده شغلی مناسبی را برای خود تصور نمی کنند.
خیام نکویی گفت: روی برون داد این مباحث باید بیشتر توجه شود که اشتغال و فروش محصول و بازار است که انتهای کار ما را موفق می کند تا در حوزه نوآوری و فناوری وارد شویم.
وی ایجاد۴۰ هزار شغل دانش بنیان در پارک های علم و فناوری را طی سال گذشته دانست و افزود: در کل ۴۰۰ هزار شغل دانش بنیان در کشور داریم که ۱۱۰ هزار شغل در کل پارک ها شغل دانش بنیان ایجاد شده اند.

حمایت کمیسیون کشاورزی از عملیاتی کردن تحقیقات کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با تاکید بر اینکه بایستی برای رفع معضلات کشاورزی و تولید غذا باشیم، گفت: به محققان و پژوهشگران این بخش اطمینان خاطر می دهم که از این به بعد برای توسعه و عملیاتی کردن تحقیقات حمایت کمیسیون کشاورزی را خواهید داشت.
سمیه رفیعی یکی از معضلات را در حوزه تولید میگو دانست و افزود: میگوی تولیدی کشور ما مشتری دائمی در اروپایی را دارد که از میگوی ایرانی نمی گذرند ولی یک بیماری به نام لکه سفید که بهتازگی وارد کشور شده مقداری بازار ما را مخدوش کرده است.

«یکی از دستاوردهای رونمایی شده در روز سه شنبه در حوزه رفع بیماری لکه سفید میگو است.
»
وی به واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا اشاره کرد و اظهار داشت: تا سال ۱۳۸۲ تولیدات خوبی در ماهی قزل آلا داشتیم که نیاز به هیچ وارداتی در نهاده ها نداشتیم ولی از آن سال به بعد چند شرکت برای موضوع به اصطلاح به نژادی و اصلاح نژاد تخم چشم زده را وارد کردند.
رفیعی گفت:‌ اکنون در سال ۱۴۰۱ به جایی رسیدن که متاسفانه در تخم چشم زده به طور کامل وابسته هستیم ولی سازمان تات به نقطه ای رسیده که می تواند تولیدات را توسعه دهد و امیدواریم تحقیقات به قدری کاربردی شود که دوباره عدم وابستگی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خیلی از مسایل در داخل کشور حل شدنی است ولی تعارض منافع و منفعت عده ای معمولا بر منفت کلی حاکم در کشور حاکم می شودو مشکل ایجاد می کند، افزود: وظیفه تات این است که نظرات نخبگانی و یافته های نخبگانی را که جزو دلسوزان اصلی این ممکلت هستند را در اولویت کار خود قرار دهد.

رفیعی گفت: الگوی کشت هم و واقعی و حقیقی باید انجام شود و خیلی ها در این خصوص صحبت می کنند ولی می دانیم عملا اتفاق لازم نیافتاده و کشاورز و مردم ناراضی هستند زیرا باید روزی به خاطر نهاده تولید کمبود محصولات جواب پس بدهد.
وی افزود: الگوی کشت کلید رفع مشکلات ماست و مهمترین راه اجرای آن بحث آب است و اهتمام خوبی در وزارت جهاد کشاورزی برای عملی شدن الگوی کشت در حال انجام است و با پیگیری ما برای عملیاتی شدن این بحث ها حساب باز کنید و اگر این تحقیقات به حوزه اجرا وارد نشود دردی را درمان نمی کند.
منبع ایرنا برچسب ها: معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبق اعلام موسسه شاخص جهانی نوآوری، جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری و نوآوری از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۶۷ پله ارتقاء یافت.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبق اعلام موسسه شاخص

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.