تصویر

تیتر مهمترین اخبار روز

تبریک امام جمعه شهرستان چهارباغ به مناسبت هفته دفاع مقدس کرج میزبان بزرگ ترین جشن هفته وحدت هماهنگی کامل برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانِ محلات شهر کرج انجام شد از تندباد تا شب پرستاره روایت‌هایی از حماسه‌ و امید در رونمایی از کتب حوزه ادبیات پایداری استان البرز پیشگیری، آموزش و فناوری: سه‌گانه طلایی فرمانداری فردیس در مبارزه با تخلفات ساختمانی کارگاه تخصصی تربیت کنشگر سواد رسانه در استان البرز برگزار شد انسداد چاه های نظرآباد در اجرای طرح تعادل بخشی صورت گرفت راه اندازی تصفیه خانه پساب گام مهمی برای جایگزینی آب شرب در صنایع تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب سالم برای صنایع البرز پایان چشم انتظاری ۳۸ ساله/شناسایی پیکر شهید سلیم‌نژاد طرح های بزرگ عمرانی کرج از رکود خارج شدند وعده تکمیل متروی کرج در حال تحقق است تحقق ۸۰ درصدی تعهدات طرح توسعه آب البرز تردد در راههای روستایی طالقان به حالت عادی بازگشت مشارکت مردمی کلید حفظ میراث طبیعی طالقان

جایگاه رفیع زن در منظومه دین اسلام
20 تیر 1402 - 8:09
1
در قرآن مجید، اغلب درباره زنان مومن و با ایمان سخن گفته شده است.
ارسال توسط :
پ
پ

جایگاه رفیع زن در منظومه دین اسلام
در قرآن مجید، اغلب درباره زنان مومن و با ایمان سخن گفته شده است.

فتانه محمودخانی /از آنها، همزمان که از مردان مومن و با ایمان سخن گفته اند، یاد شده، و موظف بودند از یک رشته وظایف مذهبی مانند مردان پیروی کنند.
تنها چهره منفی‌ای که ظاهر می‌شود، مربوط به زن ابولهب در سوره مبارکه لهب است.
ابولهب، سرسخت‌ترین دشمن رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بود، و او به عنوان «هیزم‌کش» معروف است.
او طنابی بر گردن دارد و به نشانه نمونه‌ای از انسان‌های بی‌ایمانی است که به لعن و نفرین ابدی گرفتار شده‌اند.
زن و مرد در کنار یکدیگر همچو دو کفه ترازو هستند خداوند برای هر دو پاداش یکسان بدون کمترین تفاوت قائل می شود .
ملاک دستیابی به حیات طیبه اموری مانند تفاوت در جنسیت و یا نژاد رتبه نیست بلکه تنها ملاک راستی ، عمل صالح است .
اسلام قلم قرمز بر تفاوت ها کشیده اصالت را به مساله تقوا و پرهیزگاری داده است و به ماهیت مرد و زن توجه داده که همان انسان باشد نه به چنسیت و از این جهت تفاوتی در دین آنان نیست هر دو از استعداد ها و قابلیت بالفعل و بالقوه خود هستند.
در اسلام شاهد موفقیت مردانی هستیم که مرهون پشتیبانی زنانشان بوده در پشت هر مرد موفق زن موفق و صبوری بوده است تعبیر امام ( ره ) از دامن زن مرد به معراج می رود .
در قرآن کریم برخی از زنان بزرگ عالم اسلام را یاد کرده است در تفسیر ایه انا اعصیناک کوثر – خداوند یکی از نعمت هایی که پیامبر اکرم داده کوثر است که در مقابل اعطای کوثر می فرماید : فصل ربک – نماز بخوان – وانحر قربانی کن و دشمنان تو ابتر هستند اشاره می کند کو ثر وزن فوعل در ادبیات عرب به معنای خیر کثیر امده است .
یکه از روشنترین مصادیق آن وجود حضرت زهرا سلام اله علیها است چون نسل پیامبر اسلام از همین دختر است امروز این خیر کثیر که سادات بزرگوار باشد در سراسر جهان ما مشاهده می کنیم که بعضی از آنها د ر مناصب علمی و معنوی و مدیریت واجرایی هستند .
و یا ایه که معروف به آیه مباهله که وجود مبارک حضرت زهرا و فرزندان او در جامعه بشری جقدر منشا تکامل و ترقی معنوی ومادی بشرشده است خدماتی که در عصر علم و دانش و بشری و در حوزه تربیتی رشد معنوی شده که قابل بیان نیست .
جهان مدیون فرزندان فاطمه هستند که خود او به عنوان یک زن سیده نسائ العالمین و دختر او به حضرت زینب که در صبر و مقاومت بی نظیر است .
و فرزندان او در شهادت و ایثار بی بدلیل است و زن دیگر حضرت مریم قران از او به بزرگی یاد می کند حضرت اسیه از دیگر زنان است به عنوان الگو برای دیگران به بالاترین مقام انسانیت رسیده اند .
با ایمان به حضرت موسی نور ایمان در قلبش روشن شد همواره نور ایمان د قلب اش روشن بود هرگز تسلیم خواسته فرعون نشده و شهادت در شرایط سخت زیر افتاب سوزان بر چند روز دنیا را ترجیح داد و الگو اسوه برای همه انسانها شد .
ایمان یک زن در تاسیس اسلام و روز غربت آن حضرت خدیجه دفاع از حریم ولایت و حمایت حضرت فاطمه و پاسداری از امامت حضرت زینب اینها نمونه هایی درخشان حضور زنان در اجتماع و ظهور انان در عرصه های معنویت و تربیت و جایگاه رفیع آنان می باشد .
این در منظومه دین اسلام زن جایگاه رفیع و مسئولیت بزرگی دارد .
اگر در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و از او به عنوان ابزار استفاده نشود بسیاری از مشکلات خانواده و اجتماع حل می شود متاسفانه اگر از این جایگاه جدا شود در قربانگاه شهوت پرستان بی درد در پشت پرده های نفاق و تزویر در پوششی بنام آزادی قربانی خواهد شود .
در اینصورت نباید از پرورش انسان صالح انتظار درست گوش ندادن به نوای فطرت عقل وجدان قرآن ارزش و مقام زن باارزش ترین موجود الهی را متزلزل از جایگاه الهی جدا می سازد .
انسان صالح پرورش پیدا نمی کند مگر ندای فطرت و عق و وجدان ارزش خود را از دست می دهد و باارزش ترین موجود الهی متزلزل واز جایگاه الهی جدا می شود .

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.