ترکیب دو واژه «جهاد» و «تبیین» از سوی رهبر معظم انقلاب، بهصورت توأمانبه معنای تلاش جهت مقابله با اهداف دشمن، جهت غبار آلوده کردن ذهن جوانان و عموم مردم است.
دکتر مهدی جعفری چراکه واژهی «جهاد» عبارت است از مبارزه و تلاش و کوشش در راه پیشبرد هدفی که با درگیریِ با دشمن همراه است.
بر این اساس هر تلاش و کوششی جهاد نخواهد بودزیرا از شرایط اصلی جهاد، مقابله با حرکت خصمانه و غرضآلود دشمن است.
واژهی «تبیین» به معنای روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از هیاهو و جنجال است.
زیرا مساله «تبیین» و بیان حقیقت، از عمده اهداف انبیاء الهی بوده است.
چراکه عدم شناخت حقیقت، عامل مهمِ گمراهی انسان است.
بههمین جهت بایستی حقیقت را آشکار کرده و گرههای ذهنی را باز نمود.
بر این اساس جهاد فکری نیز از انواع جهاد بوده و باید دشمنی را که ممکن است از طریق انحراف فکر واندیشهها، انسان را در ورطهی خطا و اشتباه انداخته و عنصر جوان و عموم مردم را غافل نماید؛ از آن جلوگیری نمود.
یکی از جلوههای مبارزه با تحریف «جهاد تبیین» است.
بهاین بیان که امروز دشمن، به دنبال تحریف حقایق در چشم مردم است تا بتواند عمل و بازو و ارادهی مردم را بهسمت گمراهی بکشاند؛ که یکی از نمونههای آن تطهیر رژیم طاغوت (رژیم پهلوی) است در حالی که سمپاشی و تشویش اذهان و افکار جوانان و پوشاندن چهرهی تابناک اسلام و منحرف ساختن جوانان با عناوین فریبنده و رنگارنگ، از مهمترین آسیبهای فکری بود که توسط رژیم پهلوی رقم میخورد.
بر این اساس امروز همهی افراد، ـ چه کسانی که بیاناتشان در حوزههای وسیع کاربُرد دارد، چه کسانی که در حوزههای کوچکتر سخنانشان مؤثّر واقع میشود ـ اگر دیدند حقایق و محکمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار میگیرد، وظیفه دارند تبیین کنند.
ارائه تبیین صحیح و جامع، گفتمان جدیدی را در موضوعات و مسائل مختلف ایجاد میکند که عامل مهمی است جهت عملیاتی شدن ارزشهای انقلاب که ریشه در مبانی محکم دین دارند.
به این معنا که یکی از نتایج تبیین، باعث شکلگیری گفتمان در جامعه میشود که تاثیر ژرفی در تحقق پیدا کردن آرمانها و ارزشهای انقلاب دارد.
بههمین جهت امام خمینی جهت بهثمر نشاندن نهضت و انقلاب مردمی، همهی تاثیرگذاران در این جریان را به تبیین جنایتهای شاه وا داشته و آن را بهعنوان مسالهای عقلی، شرعی و جدانی تکلیف مینماید.
زیرا ایجاد یک فکر، یک گفتمان، یک جریان فکری در جامعه، به دست خواص واندیشمندان جامعه است؛ آنها هستند که میتوانند فکر ملتها را به سمتی جهت داده و هدایت نمایند که مایهی نجات ملتها شود؛ و این مهم با تبیینِ لازم ـ تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیادهرویهای گوناگون ـ حاصل میشود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد.
از دیگر آثار تبیین با لحاظ شیوهها و شرایط مطلوب آن، حفظ حضور مردم در صحنههای مهم اجتماعی است.
زیرا اگر تبیین بههنگام و درست انجام پذیرد، اهداف دشمن جهت نا امیدسازی، شک و تردید و بدبینی به نظام اسلامی در بین جمعیّت جوان و عموم جامعه، از بین خواهد رفت.
چراکه غفلت از حیلههای دشمن، فرصتآفرین بوده و این مهم در توصیههای حضرت امیر (علیهالسلام) مورد تاکید قرار گرفته است.
زیرا آن حضرت (صلواتاللهعلیه) در این خصوص میفرماید: «مَن نامَ لَم یُنَم عَنهُ؛ آنکه به خواب رود، (بداند که) دشمنِ او نخوابیده است.
» بر این اساس جهت حفظ پشتیبانیهای مردمی بایستی روشنفکران، نویسندگان، شاعران علمای دین ـ که وظیفهی سنگینتری دارند ـ این مهم را برای مردم تبیین کنند که در کجای راه قرار دارند و ایشان را آگاه و با بصیرت نگه دارند.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید