حذف امضاهای طلایی در مجوزهای کسب و کار در دولت سیزدهم
26 شهریور 1402 - 16:05
شناسه : 653387
3
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان البرز بمناسبت هفته دولت ، گزارش عملکردی از اقدامات و دستاوردهای این اداره کل در دولت سیزدهم ارائه نمود و گفت : حذف امضاهای طلایی در مجوزهای کسب و کار از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم است.

مدیرکل امور و دارایی استان البرز بمناسبت هفته دولت ، گزارش عملکردی از اقدامات و دستاوردهای این اداره کل در دولت سیزدهم ارائه نمود و گفت : حذف امضاهای طلایی در مجوزهای کسب و کار از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم است.

رضا جعفری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان البرز با معرفی درگاه ملی صدور مجوزکسب و کار و انجام اصلاح در نظام مجوزدهی در دولت سیزدهم، به مشکلات صدور مجوزهای کسب و کار در سالیان گذشته از جمله : روند طولانی صدور مجوزها، اعمال سلیقه شخصی مدیران، بهره مندی روسای ادارات و مسئولان از امضاهای طلایی و تعدد و تناقض ضوابط و مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز اشاره کرد.
وی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ مجوز کسب و کار صرفا یک فایل الکترونیکی با شناسه یکتا است،به اقدامات انجام شده در راستای مرتفع نمودن رویه های نادرست گذشته اشاره و بیان کرد: در زمان دولت سیزدهم ،نظام مجوزدهی کسب و کار با راه اندازی درگاه ملی مجوزها به آدرس mojavez.
ir توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و قابل استعلام از طریق کیو آرکد در qr.
mojavez.
ir متحول و اصلاح گردید .
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان البرز خاطرنشان ساخت : ازابتدای راه اندازی درگاه ملی مجوز کسب و کار در کشور یک میلیون نفر وارد سامانه ملی صدور مجوزهای کسب و کار شده اند و حدود ۵۰۰ هزار مجوز در کشور صادر شده است .
در استان البرز نیز قریب به ۱۶ هزار مجوز بصورت برخط و « بدون حضور، بدون کاغذ» صادر شده است.
۸/۵۰ درصد از درخواست مجوزهای کسب و کار در استان به مردان و ۲/۴۹ درصد به زنان اختصاص داشته است .
در حدود ۲۵درصد درخواست های مجوز مردان در استان البرز در حوزه صنفی و ۱۷ درصد در حوزه و سایر مجوزهای کسب و کار ۵۸ درصد از درخواست مردان را تشکیل داده است.
همچنین حدود ۵۸درصد از درخواست مجوز بانوان در استان البرز در حوزه کسب و کارهای خانگی،۱۰درصد در حوزه مشاغل صنفی و ۳۲درصد درخواستهای زنان در سایر حوزه های کسب و کار می باشد.
جعفری گفت: بیشترین علاقه مندی زنان در مجوزهای کسب و کار استان در حوزه مشاغل خانگی، ۳۸درصد سهم فعالیت خیاطی لباس، ۱۵درصد سهم قالیبافی،و سایر رشته های مورد علاقه آنها : گلیم بافی،گرافیست، بسته بندی و درجه بندی محصولات ، طراحی پارچه و لباس می باشند.
همچنین رشته های مورد علاقه مردان به ترتیب: پروانه کسب خرده فروشی، خواربارفروشی،پروانه کسب خرازی،پروانه کسب خدمات حضوری اینترنتی یا کافی نت، پروانه کسب پیرایشگری مردانه، پروانه کسب خرده فروشی پوشاک مردانه، پروانه کسب خرده فروشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی آن و .
.
.
پروانه کسب مشاور املاک و مستغلات،پروانه کسب خرده فروشی پوشاک زنانه (به سهم ۵درصد) می باشند.
وی، راه اندازی قرارگاه اصلاح فرآیند ساختار اداری برای بهبود عملکرد اقتصادی و ارائه خدمات مطلوب دستگاه های اجرایی به شهروندان و فعالان اقتصادی استان البرز،ارتقای ۱۰ پله ای استان البرز در شاخص پاسخگویی به موقع به درخواستهای مجوز کسب و کار و کسب رتبه ۸کشوری پس از تشکیل قرارگاه مذکور و تعیین شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات صدور مجوز در سطح استان(شعبه ۶ بازپرسی) را از جمله اقدامات و دستاوردهای این اداره کل در حوزه اصلاح نظام مجوزدهی عنوان کرد.

کسب رتبه برتر اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز در شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب و کار
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان البرز ، جاری سازی نهضت مانع زدایی از تولید و تکمیل فرآیند حذف مقرره های ضدتولیدی از مقررات کشور را از دیگر اقدمات این اداره کل طی دو سال اخیر عنوان کرد و اظهار داشت: عدم اطلاع از مشکلات و موانع پیش روی فعالان اقتصادی و کسب و کارها از جمله موانع توسعه کسب و کارها بود که با شناسایی و انعکاس قوانین و مقررات مخل کسب و کار و ارائه پیشنهاد حذف یا اصلاح آن به دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و پیگیری مصوبات هیئت مذکور از جمله اقدماتی است که در راستای مرتفع نمودن مشکلات پیش روی صاحبان صنایع و تولیدی انجام شده است.
وی به برگزاری جلسات متعدد با مدیران دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان البرز، مدیران اقتصادی استان، اعضای اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و فعالان اقتصادی استان البرز با هدف رسیدگی به مشکلات آنها در حوزه وزارت امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و از کسب رتبه برتر استان البرز در شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب و کار خبر داد.

اعطای ۱۳۹۶ میلیارد تومان تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ با هدف افزایش تولید و اشتغال در البرز
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان البرز در حوزه اقدامات بعمل آمده در راستای حمایت از تولید و افزایش اشتغال در کشور و استان به اعطای تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و از تصویب ۹۶۰ طرح و پرداخت ۱۳۹۶ میلیارد تومان تسهیلات از محل مذکور خبر داد و گفت: این مبلغ نسبت به میزان تخصیص داده شده به استان (۱۰۵۱ میلیارد تومان) قریب به ۳۲درصد مازاد بر رقم تخصیصی ، جذب گردید.
جعفری خاطرنشان ساخت: در حوزه صنعت تعداد ۶طرح سرمایه ثابت پرداخت شده که منجر به ایجاد ۵۴۸ شغل شده است.
همچنین در این حوزه به تعداد ۳۰ طرح، سرمایه در گردش با تعهد ۶۲۱۳ شغل پرداخت شده است.
در حوزه گردشگری و صنایع دستی نیز در مجموع به ۴۷ طرح تسهیلات پرداخت شده که ۴۵طرح توسعه و تجهیز و ۲ طرح ایجادی بوده است.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان البرز :برگزاری همایش معرفی فرصتهای سرمایه گذاری استان البرز در ماه های آتی
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان البرز به نقش مهم سرمایه گذاری در رشد و توسعه اقتصادی استان اشاره کرد و از شناسایی حدود ۳۰ عنوان فرصت سرمایه گذاری در قالب مجوزهای بی نام با هدف کاهش و حذف رویه های کاری طولانی جهت دریافت مجوز سرمایه گذاری و استعلامات مربوطه خبر داد و صدور مجوزهای بی نام بیشتر در استان و بازاریابی مجوزهای بی نام شناسایی شده از طریق برگزاری همایش به منظور جذب سرمایه گذار را ازجمله برنامه های آینده مرکز خدمات سرمایه گذاری استان البرز عنوان کرد.

جعفری همچنین به راه اندازی اطلس سرمایه گذاری استان البرز به دو زبان انگلیسی و فارسی ، بارگذاری
لایه های اطلاعاتی اولیه(داده مکانی) در اطلس سرمایه گذاری و بارگذاری ۱۷۰ عنوان فرصت سرمایه گذاری با هدف سهولت در دسترسی متقاضیان سرمایه گذاری به سامانه واحد بمنظور بررسی شرایط استان و فرصتهای سرمایه گذاری موجود اشاره کرد و افزود: توسعه لایه های اطلاعاتی موجود در اطلس سرمایه گذاری از طریق ارتباط آن با SDI استان و بارگذاری لایه های داده مکانی مختلف در اطلس سرمایه گذاری از برنامه های آتی این مرکز می باشد.
نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری البرز از عدم وجود فرصت های سرمایه گذاری مطالعه شده در استان بمنظور ارائه به متقاضیان سرمایه گذاری در استان البرز طی سنوات قبل خبر داد و گفت: جلسات متعددی با دستگاه های اجرایی استان البرز بمنظور شناسایی فرصتهای سرمایه گذاری و مطالعات پیش امکان سنجی اولیه درخصوص طرح های سرمایه گذاری طی دو سال اخیر انجام شده است که ماحصل آن شناسایی ۱۷۰ عنوان فرصت سرمایه گذاری در استان و چاپ کتاب فرصت های سرمایه گذاری استان البرز در بخش های مختلف می باشد.
جعفری ، بازاریابی فرصتهای سرمایه گذاری از طریق انجام مطالعات PFS برای تعدادی از فرصتهای سرمایه گذاری و برگزاری همایش معرفی فرصتهای سرمایه گذاری استان البرز را از جمله برنامه های آینده این مرکز عنوان کرد.

تاکید بر پررنگ شدن نقش بانکهای خصوصی استان البرز در ارائه تسهیلات از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان البرز ، پیگیری اجرای سیاستهای پولی دولت در استان و ارزیابی وضعیت سپرده ها و تسهیلات بانکی از طریق تهیه گزارش های وضعیت تسهیلات و سپرده های بانکها و ارائه آن به دستگاه های حاکمیتی و نظارتی و تشکیل جلسات با بانکهای خصوصی و دستگاه های حاکمیتی استان را از جمله اقدمات این اداره کل طی دو سال اخیر عنوان کرد و به مشکل عدم ارزیابی صحیح وضعیت تسهیلات و سپرده ها و نقش کم رنگ بانکهای خصوصی در انجام تکالیف و تعهدات دولت اشاره و خواستار استفاده از منابع بانکهای خصوصی در ارائه تسهیلات از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه شد.

شناسایی ۵۰ مورد اموال مازاد دستگاه های اجرایی استان البرز و تبدیل ۴۰۰۰ سند دفترچه ای به تک برگی در البرز
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان البرز به موضوع مهم مولدسازی اموال و دارایی های دولت با هدف مولدسازی و شناسایی اموال غیرمنقول بلااستفاده دولتی و هدایت آنها به سمت و سوی دارایی های مولد بمنظور ارائه خدمات دولتی هرچه بهتر به عموم شهروندان و کارکنان دولت اشاره کرد و افزود : طی سالهای متمادی املاک زیادی متعلق به دولت بدلیل عدم شناسایی و یا عدم اطلاع مدیران مربوطه از وجود آن و همچنین وجود قوانین پیچیده و محدودکننده، بصورت بلااستفاده و ناکارآمد باقی مانده که باعث عدم بازدهی و خواب طولانی مدت سرمایه های دولت شده و به تبع آن استفاده از آنها در جهت سرویس دهی بهتر به عموم مردم مورد غفلت قرار گرفته است .
این فرصت با کمترین محدودیت قانونی نسبت به سالهای گذشته قابل انجام است.
جعفری از تلاش اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز جهت شناسایی تعدادی اموال غیر منقول بلااستفاده و انجام تحقیقات برای تبدیل به بهترین کاربری و ایجاد بستری مناسب برای استفاده از منابع مولدسازی و تکمیل پروژه های نیمه تمام و تبدیل دارایی های بلا استفاده به دارایی مولد که در این خصوص ۵۰ مورد اموال مازاد دستگاه های اجرایی استان البرز طی دو سال اخیر شناسایی شده است ، خبر داد و خاطرنشان ساخت:در حوزه مولد سازی، تکمیل پروژه های نیمه تمام از قبیل پروژه های درمانی، خدماتی و .
.
.
و تجمیع ادارات پراکنده برای جلوگیری از سرگردانی ارباب رجوع در دستور کار است که امید است با همت دست اندرکاران گامهای موثری در راستای اجرای مولدسازی برداشته شود.
وی ، همچنین به سایر اقدامات و دستاوردهای معاونت نظارت مالی این اداره کل در حوزه مولدسازی اموال و دارایی های دولت اشاره و بیان کرد: ثبت ۹۶% اطلاعات اموال غیر منقول تا پایان سال ۱۴۰۱در سامانه سادا و تبدیل حدود ۴۰۰۰ سند دفترچه ای به سند تک برگ (بنفش رنگ) در حوزه مستندسازی اموال غیرمنقول و بازدید و تکمیل حدود ۸۰ پرونده و ارسال به اداره کل مدیریت اموال و دارایی های دولت و در نتیجه صدور حدود ۳۰ گواهی بند دال برای پرونده های ارسالی از جمله اقدامات انجام شده در این اداره کل با هدف مشخص شدن وضعیت مالکیتی، بهره برداری و حدود برخی املاک نامشخص و کاهش اختلافات بین
دستگاه های اجرایی با اشخاص حقیقی(بعلت دست اندازی به اموال دولتی) و ایجاد بانک اطلاعاتی اموال غیرمنقول تحت وب(سادا) جهت ثبت اطلاعات اسناد موجود در مخزن اسناد ستاد و استانها می باشد.
وی در ادامه به سوالات مطروحه در حوزه مسائل مطروحه پاسخ لازم را ارائه نمود.

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.