تصویر
حفاظت و قرق راهکار جلوگیری از بیابانزایی در البرز است
27 خرداد 1402 - 16:43
شناسه : 567719
1
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از گسترش بیابان ها در این استان حفاظت و قرق این عرصه ها با مشارکت مردم است.


معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از گسترش بیابان ها در این استان حفاظت و قرق این عرصه ها با مشارکت مردم است.

«مهدی میردار هریجانی» همزمان با روز جهانی مقابله با بیابانزایی افزود: در تاریخ ۱۷ ژوئن سال ۱۹۹۴ میلادی پس از تدوین نهایی کنوانسیون مقابله با بیابانزایی، این روز مقارن با ۲۷ خرداد ماه از سوی سازمان ملل روز جهانی «مقابله با بیابانزایی» نام گرفت.
وی اظهار کرد: سازمان ملل متحد این روز را با هدف افزایش آگاهی و توجه هر چه بیشتر عموم مردم به معضل گسترش فزاینده بیابان در سراسر جهان و جلوگیری از بیابانزایی و پدیده خشکسالی نامگذاری کرده است.
وی با بیان اینکه در استان البرز حدود ۴۶ هزار هکتار عرصه های بیابانی وجود دارد، گفت: بیشتر این عرصه ها با مساحت ۲۴ هزار هکتار در شهرستان اشتهارد و سپس در با ۲۱ هزار هکتار وجود دارد ضمن اینکه بخش کوچکی از شهرستان نیز گرفتار این پدیده است.
میردار هریجانی ادامه داد: در همین راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز طرح های حفاظت و قرق را در اراضی بیابانی با هدف حفظ این عرصه ها، جلوگیری از پیشرفت بیابان و فرصت دادن به احیای آن ها اجرا می کند.
وی با اشاره به اینکه این طرح ها در قالب مدیریت چرای دام و ساماندهی چرا انجام می شود، اضافه کرد: طرح های بیابانزدایی از سالیان گذشته در قالب پروژه های بیولوژیک، حفاظت و قرق در دستور کار بوده که این طرح ها حدود ۱۰ هزار هکتار اجرا شده است.
وی گفت: از این میزان اجرای طرح، پنج هزار و ۳۰۰ هکتار در شهرستان اشتهارد و چهار هزار و ۷۰۰ هکتار در شهرستان نظرآباد اجرایی شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود:‌ همچنین قرار است در سال جاری طرح های بیابانزدایی در حدود ۴۴ هزار و ۸۶۰ هکتار از اراضی بیابانی استان اجرا شود که برای اجرای این طرح ها یک هزار و ۸۶۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و یک هزار میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اختصاص یافته است.
وی شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابانزایی که از سوی کنوانسیون مقابله با بیابانزایی اعلام شده را «نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین» دانست و اظهار کرد: در راستای اجرای این شعار با هدف تسهیل گری در عرصه و افزایش ارتقای آگاهی جامعه زنان محلی تاثیرگذار، اقدامات مقابله با بیابانزایی و اقدامات مشارکتی برای آن ها تشریح می شود تا مشارکت لازم را داشته باشند.
استان البرز دارای ۴۳۰ هزار هکتار عرصه ملی می باشد.
منبع ایرنا برچسب ها: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از گسترش بیابان ها در این استان حفاظت و قرق این عرصه ها با مشارکت مردم است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: یکی از بهترین ر

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.