تصویر
حفظ حجاب در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اثرگذار است
16 خرداد 1402 - 11:04
2
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان با بیان این که حجاب به عنوان یک هنجار اجتماعی در جامعه است گفت : از سوی دیگر، بدحجابی از مهمترین ابزار اضمحلال فرهنگی است و حفظ حجاب در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اثرگذار است.
ارسال توسط :
پ
پ


معاون و فرماندهی انتظامی استان با بیان این که حجاب به عنوان یک هنجار اجتماعی در جامعه است گفت : از سوی دیگر، بدحجابی از مهمترین ابزار اضمحلال فرهنگی است و حفظ حجاب در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اثرگذار است.

سرهنگ "سید مرتضی موسوی" در نشست علمی و تخصصی بررسی علل و عوامل و قوع پدیده بد حجابی و آسیب های اجتماعی ناشی از آن در استان البرز بیان کرد: حجاب به عنوان یک هنجار اجتماعی و ریشه در قانون و شرع جامعه ما دارد و دشمنان نظام در سال های اخیر با دست گذاشتن بر مبانی فرهنگی و نهاد خانواده، با مطرح کردن آزادی های مدنی و حقوق شهروندی و عدم اجباری بودن حجاب، قصد تضعیف اعتقادات و باورهای مردم و تغییر فرهنگ جامعه را دارند.
وی افزود : از دغدغه های مقام معظم رهبری "مدظله العالی" نیز ، دغدغه های فرهنگی است و بارها تاکید دارند که "رویکرد مسئولان در این عرصه باید مبتنی بر استفاده از نقد و نظر کسانی باشد که به دلیل ارتباط دائمی و مستمر با مسائل فرهنگی ، آسیب ها و ضعف های آن را می شناسند و قادرند نوری را فرا راه مسئولان برای رسیدن به نتیجه مطلوب روشن کنند" .
این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: جلوگیری از پدیده بدحجابی نیاز به برنامه های هدفمند فرهنگی دارد که وجود بدحجابی در جامعه ، نتیجه ضعف نظارت های دستگاه ها و نهادهای متولی فرهنگ است که می بایست در این زمینه برنامه های هدفمند و مناسبی را در برنامه های اجرایی خود بگنجانند.
بی حجابی از سنخ دینی و فرهنگی است و اگر دنبال راهکار برای مقابله با بدحجابی هستیم باید راهکار فرهنگی با مشارکت کلیه دستگاههای ذیربط صورت گیرد.
سرهنگ موسوی افزود : اقدامات فرهنگی با مشارکت کلیه دستگاه ها راهکار اصلی کنترل بدحجابی در جامعه است و می توان یکی از مهم ترین ریشه های شیوع روزافزون مسئاله بدحجابی که در دو دهه اخیر به وضوح در جامعه مشاهده می شود را افزایش آستانه تحمل افراد جامعه در مقابل این ناهنجاری و به عبارت دیگر کاهش قبح و زشتی این عمل در نظر افراد جامعه دانست .
وی اظهار داشت : عمل به آموزه های دینی مانند حجاب برخاسته از اعتقاد درونی فرد است و اعتقاد به حجاب به طور موثر ناشی از سطح آگاهی فرد نسبت به شرایط، ویژگی ها و مصالح وجوب این حکم است و خانواده می تواند در این زمینه نقش تاثیر گذاری بر روی فرزندان داشته باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز عنوان داشت : حجاب کلید تعدیل تمایلات جنسی و کنترل فضای ارزشی در جامعه است و از سوی دیگر، بدحجابی از مهمترین ابزار اضمحلال فرهنگی است زیرا باعث افزایش لذت های جنسی خارج از محیط خانواده شده و انحرافات اخلاقی را افزایش می دهد.
دکتر" محمد شاپوری " جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در ادامه این نشست علمی و تخصصی گفت: پدیده بدحجابی بیشترین تاکید را بر روی مسائل فرهنگی دارد.
این استاد دانشگاه گفت : بدحجابی یک پدیده پیچیده و چند وجهی است و ریشه ها و انگیزه های گوناگونی مانند اجتماعی، فرهنگی ، ، آموزشی، تربیتی و.
.
.
در آن دخیل است .
دکتر شاپوری بیان داشت : بخشی از بدحجابی ها ناشی از عوامل شخصیتی و روانی افراد است و بخشی دیگر به جامعه پذیری ضعیف افراد بستگی دارد که در نهایت راه مبازره با تمام این موارد همان راهکار فرهنگی است و اقدامات سلبی تاثیری چندانی در کنترل این پدیده نداشته و ضرورت دارد به کاهش دایره جرم در کشور در جهت جلب اعتماد عمومی اقداماتی جدی صورت گیرد.
وی در آخر افزود: در بررسی وضعیت کنونی پدیده حجاب و اقدامات صورت گرفته از سوی نهادها و سازمان های متولی فرهنگ، کاملا مشخص است که این نهادها و سازمان ها خصوصا در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه ها به وظایف قانونی خود به خوبی عمل نکرده اند.
خانم دکتر "حسینی" جامعه شناس و استاد دانشگاه در ادامه این نشست تخصصی گفت: در بحث حجاب بایستی عفاف پیش زمینه قرار گیرد و الگوی لباس اکثرا از سبک خارجی بوده و ایرانی-اسلامی نیست و بسیاری از کار گروهها در خصوص مد و لباس موثر واقع نشده است، ضرورت دارد سبک ایرانی- اسلامی نهادینه گردد.
وی افزود: در بحث رعایت حجاب باید جسمی و روانی فرد باید لحاظ شود.
سلامتی که باعث می شود بنیاد خانواده مستحکم بشود و مصونیت آن بالاتر رفته و بر مصونیت اجتماع نیز تاثیر بگذارد.
در حال حاضر مشکلات اقتصادی بروی خانواده تاثیر مهمی گذاشته و سب شده که خانواده ها از تربیت و آموزش فرزندان غافل شده اند و بر مقوله حجاب تاثیر گذار می باشد، و آموزشها می بایست با استفاده از متخصان امر و به صورت علمی صورت پذیرد.
[u][/u]وی در انتها بیان داشت: ضرورت دارد ظابطین قانونی در برخوردها و تذکرات خود نسبت به انواع مختلف بدحجابی اهتمام و کنترل لازم را داشته تا افرادی که در سطح متوسط و رو به پایین از بدحجابی می باشند، نسبت به موضوع حجاب و حاکمیت موضع نگرفته و عناد نورزند.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.