تصویر
حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مستلزم مسوولیت اجتماعی است
16 خرداد 1402 - 8:29
2
تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۴۹ سال پیش بر می‌گردد.
ارسال توسط :
پ
پ

حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مستلزم مسوولیت اجتماعی است
تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۴۹ سال پیش بر می‌گردد.
در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد.
همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد شد.

مجتبی دهقانکار/حفظ و نگهداری و بهبود محیط زیست و منابع طبیعی تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که از تمامی ظرفیت‌های موجود یک جامعه در این راستا استفاده شود و سیاستگذاری به نحوی باشد که در بلندمدت بیشترین منفعت را برای نسل‌های مختلف ایجاد کند.
امری که مهم‌ترین لازمه آن ارتقا و بهبود مسوولیت است.
مسئولیت اجتماعی دولت، بخش خصوصی و مردم تنها با افزایش آگاهی نسبت به اثرات مثبت وجودی و منفی نبود یا کمبود آن ایجاد خواهد شد.
توسعه پایدار و دستیابی به آن جز از طریق حساس‌سازی و فعال‌سازی بازیگران اصلی مسئولیت اجتماعی و ارتقای سطح آن در جامعه ممکن نیست.
امری که در جوامع دارای اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی به دلیل وجود رابطه مستقیم میان بهره‌مندی از منابع طبیعی و تخریب آن به هیچ وجه ساده به نظر نمی‌رسد اما با توجه به تغییرات رویکردی و نهادی کشورها به مرور شرایط بهتری به خود خواهد گرفت.
در مجموع این مردم هستند که خود با حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن از یک‌سو و ممانعت از تصمیم‌گیری‌های غلط مبتنی بر سود دولت‌ها و بخش‌های خصوصی از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری می‌کنند.
امری که قبل از هر چیز نیازمند ارتقای سطح مسئولیت اجتماعی و افزایش احساس تعهد و تعلق نسبت به جامعه است.
دولت و بخش خصوصی نیز در صورت داشتن یک دید بلندمدت و همه‌جانبه خواهند دانست که در صورت رفتار مبتنی بر پایداری در نهایت خود از این شرایط منتفع خواهند بود.
مسئولیت اجتماعی در حوزه محیط زیست، وظیفه پوشش پیامدهای زیست محیطی فعالیت ها، محصولات و امکانات بنگاه های اقتصادی را بر عهده دارد.
اجزای اصلی مسئولیت اجتماعی زیست محیطی، حذف زباله و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ، به حداکثر رساندن بهره وری و مصرف بهینه انرژی و به حداقل رساندن شیوه هایی است که ممکن است بر استفاده از منابع طبیعی در نسلهای آینده تأثیر منفی بگذارد.
کاهش مصرف انرژی و مواد اولیه همراه با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تولید زباله، می تواند چالش های زیست محیطی پیش روی جهان را برطرف کند.
شرکت های برجسته فناوری اطلاعات، مانند مایکروسافت ، ادوبی ، اپل و گوگل در حال سرمایه گذاری بر روی منابع تجدیدپذیر انرژی هستند که می توانند مستقیماً در محل برق تولید کنند.
شیوه های تولید انرژی پاک و طراحی تجهیزات با مصرف بهینه انرژی نیز از ویژگی های پایداری محیط زیست است.
بدین گونه حفاظت از محیط زیست در عصر حاضر که دوران مبارزه با آلودگی‌های زیست‌محیطی است، یک ضرورت حیاتی به شمار می‌رود.
در یک نگاه کلان، هیچ کدام از این آلودگی‌ها و آسیب‌ها به صورت منفرد و بدون ارتباط با دیگر آسیب‌های زیست‌محیطی اتفاق نیفتاده‌اند.
شاید مهمترین وظیفه ما در حفاظت از محیط زیست این باشد که در گام اول آگاهی مردم را نسبت به اهمیت حیات وحش افزایش دهیم، در واقع یعنی آگاهی دادن نسبت به همه گیاهان و جانوران که انسان در ایجاد و رشد آنها نقشی ندارد.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.