تصویر
خانه ای آباد است که در آن ذکر خداوند باشد
21 تیر 1401 - 10:51
3
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز گفت: خانه محل ذکر خدا وقرآن می باشد وقدرت های شیطانی از خانه می رود و خانه ای آباد است که ذکر خداوند در آن باشد.
ارسال توسط :
پ
پ

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز گفت: خانه محل ذکر خدا وقرآن می باشد وقدرت های شیطانی از خانه می رود و خانه ای آباد است که ذکر خداوند در آن باشد.

حجت‌الاسلام امیر ابراهیم زاده رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان البرز در پیش همایش حکمت معماری و شهرسازی اسلامی بیان داشت: معماری ایرانی در دوره صفوی شکل اسلامی به خود گرفت و در اصل معماری اسلامی، مبنای وحیانی دارد که در روایت ها وسخنان اهل بیت شکل معماری اسلامی به چشم می خورد و اینکه شهر بایستی امن و مستحکم باشد و بناها محکم واستوار بنا شود و در گذشته جهت حفاظت از شهر و ایجاد امنیت از خندق استفاده می کردند که نمونه های از معماری اسلامی است.

وی با اشاره به آیات قرآن در رابطه با شهر سازی گفت: خداوند در ساخت خانه می خواهد بیان کند که خانه محل ذکر خدا و قرآن می باشد و ذکر خدا قدرت های شیطانی را از خانه دور می کند و خانه ای آباد است که ذکر خداوند در آن باشد و در معماری غیر دینی تجمل گرایی وخود نمایی و سلامت گریزی اصل است و بد نمایی در نقشه دیده می شود و حب دنیا ، تجمل گرایی و تفاخر در آن دیده می شود در صورتی که در معماری اسلامی از آن پرهیز شده است و در تمدن اسلامی معنویت ومادیات در کنار هم قرار دارد و جدا از هم نمی باشد.
مجید شمس رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی کوتاهی به تشریح اهداف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه پرداخت.
مرتضی نیک فطرت دبیر اجرایی همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی در پیش همایش ملی که هم به صورت حضوری و هم آنلاین در واحد برگزار شد به اهداف این همایش اشاره کرد و گفت: تعیین خط مشی محورهای همایش و بسط و تشریح آن به منظور ایجاد بستری مناسب برای شکل گیری گفتمان های علمی در حوزه حکمت اسلامی، تشریح بیان مسئله ی جایگاه حکمت اسلامی در معماری و شهرسازی و نقش جامعیت و شمول آن در ارکان فضاهای کالبدی انسان زیست ، تبیین نقش حکمت اسلامی در بازخوانی ضوابط شهرسازی و معماری با تاسی از مکتب اسلامی- ایرانی از اهداف این همایش خواهد بود.
وی اظهار داشت: بازخوانی ضوابط شهرسازی در مکتب اسلامی ایرانی، آموزه های معماری خانه های دوره اسلامی ، نگاهی به حکمت اشراق در معماری(سهروردی و عقل سرخ) و حکمت اسلامی و معماری و شهرسازی معاصر از موضوعات مطروحه سخنرانان این پیش همایش بود.
وی به سخنرانی های تخصصی در این پیش همایش اشاره کرد و گفت: حسین کلانتری خلیل آباد، درباره آموزه های معماری خانه های دوره اسلامی ، سیامک پناهی در خصوص نگاهی به حکمت اشراق در معماری(سهروردی و عقل سرخ)، محسن خیری در خصوص حکمت اسلامی و معماری و شهرسازی معاصر ، حمیدرضا صارمی در خصوص بازخوانی ضوابط شهرسازی در مکتب اسلامی ایرانی سخنرانی کردند.
دبیر اجرایی همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی گفت: علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محورهای این همایش ملی و نحوه ارسال مقاله به آدرس اینترنتیislamichikmah.
iau.
ir مراجعه و یا با دبیرخانه این همایش با شماره تلفن ۰۲۶۳۴۲۵۹۵۷۱ تماس حاصل کنند.

به گزارش آنا، همایش ملی حکمت معماری و شهرسازی اسلامی به همت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در اول آذرماه ۱۴۰۱ در واحد کرج برگزار می‌شود.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.