تصویر

تیتر مهمترین اخبار روز

تبریک امام جمعه شهرستان چهارباغ به مناسبت هفته دفاع مقدس کرج میزبان بزرگ ترین جشن هفته وحدت هماهنگی کامل برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانِ محلات شهر کرج انجام شد از تندباد تا شب پرستاره روایت‌هایی از حماسه‌ و امید در رونمایی از کتب حوزه ادبیات پایداری استان البرز پیشگیری، آموزش و فناوری: سه‌گانه طلایی فرمانداری فردیس در مبارزه با تخلفات ساختمانی کارگاه تخصصی تربیت کنشگر سواد رسانه در استان البرز برگزار شد انسداد چاه های نظرآباد در اجرای طرح تعادل بخشی صورت گرفت راه اندازی تصفیه خانه پساب گام مهمی برای جایگزینی آب شرب در صنایع تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب سالم برای صنایع البرز پایان چشم انتظاری ۳۸ ساله/شناسایی پیکر شهید سلیم‌نژاد طرح های بزرگ عمرانی کرج از رکود خارج شدند وعده تکمیل متروی کرج در حال تحقق است تحقق ۸۰ درصدی تعهدات طرح توسعه آب البرز تردد در راههای روستایی طالقان به حالت عادی بازگشت مشارکت مردمی کلید حفظ میراث طبیعی طالقان

خودروها عامل اصلی آلودگی هوا
26 دی 1402 - 11:00
3
استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خودروها را عامل اصلی آلودگی هوا دانست و گفت: حوزه محیط زیست نیازمند کار مشارکتی و مسوولیت بین نسلی است.
ارسال توسط :
پ
پ

استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان و منابع طبیعی دانشگاه تهران خودروها را عامل اصلی آلودگی هوا دانست و گفت: حوزه محیط زیست نیازمند کار مشارکتی و مسوولیت بین نسلی است.

افشین دانه کار در همایش روز هوای پاک که در مرکز همایش‌های شهدای پردیس برگزار شد، مسائل مربوط به محیط زیست را جزو موضوعات و حقوق همه مردم دانست و گفت: همواره تلاش می‌کنیم راهکارهای دانش بنیان را در اختیار تصمیم گیرندگان و مردم قرار دهیم.
همچنین دانشجویان را تربیت می‌کنیم تا تسهیلگر و کنشگر باشند و جریان آگاهی و ادراک را در بستر جامعه رشد دهند.
استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران عنوان کرد: این ابرچالش ها و فشارها می‌توانند منجر به کاهش منابع پایه که برای ادامه زندگی به آنها نیاز داریم شوند، سرزمین را تخریب کنند، پوشش گیاهی را از بین ببرند و آلودگی محیط زیست را به دنبال داشته باشند.
باید توجه داشته باشیم که توسعه پایدار زمانی امکان پذیر است که پنج شکل از توسعه یعنی توسعه اجتماعی، انسانی، ، و سیاسی به صورت نسبی رشد کنند.
دانه کار با بیان اینکه یک نیروی محرکه پشت تمام فشارهای محیط زیست است که به آنها پیشران می‌گویند، مطرح کرد: این پیشران‌ها موجب شده‌اند که نتوانیم از خدمات اکوسیستم‌ها استفاده کنیم، کیفیت زندگی کاهش یابد و سلامت جامعه در خطر باشد.
که در صورت عدم تدبیر در این زمینه، پیامدهایی بروز خواهند کرد که امنیت زیستی را از بین می‌برند و خسارت‌های اقتصادی شدید و بزهکاری، فقر، بحران‌های اجتماعی و فروپاشی سرزمین را به دنبال دارند.

وی آلودگی را یکی از ابرچالش های موجود و آلودگی هوا را یکی از زمینه‌های آن دانست و بیان کرد: محیط زیست انسان مبناست و انسان باید خود را با طبیعت و محیط پیرامون خود متعادل نگه دارد.
اصلی ترین ترکیبات آلوده کننده هوا، اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن، کربن مونوکسید، کربن دی اکسید یا گاز کربنیک، ذرات معلق و ازن هستند که منابع مختلفی موجب قدرت گرفتن آنها می‌شود.
منابع متحرک یعنی خودروها عامل اصلی آلودگی هستند.

۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم
دانه کار با بیان اینکه حوزه محیط زیست کار مشارکتی و مسؤولیت بین نسلی را می‌طلبد، عنوان کرد: در بیشتر شهرهای کشور، ۶۵ درصد روزهای سال وارونگی اتفاق می‌افتد که این هشدار بزرگی است و اقلیم هم نمی‌تواند از پس آلودگی بر بیاید.
۲۰ درصد آلودگی گازی غیر از مواد معلق موتورسیکلت‌ها هستند.
وی خاطرنشان کرد: به منظور کاهش آلودگی هوا نیاز است که از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده شود، به شرطی که ناوگان حمل و نقل عمومی به حد کافی، در دسترس و سالم باشد.
بازیگران این حوزه بخش خصوصی، دولت و مردم هستند اما هیچکس این موضوع را گردن نمی‌گیرد و مسؤولیت آن را نمی‌پذیرد، در صورتی که ما باید نسبت به هر موضوعی احساس مسؤولیت داشته باشیم.
در محیط‌های شهری، مقصر توزیع گازهای مذکور، نیروگاه‌ها و صنایع و خودروهای شخصی و جمعی هستند.
استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، اختلالات عصبی، سردرد شدید، حالت تهوع، خستگی و گیجی را اثرات مونوکسید کربن بر انسان‌ها دانست و با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد آلودگی شهرها به این دلیل است، مطرح کرد: آلودگی مرئی در شهرها مربوط به ذرات معلق بوده و آثار آن در انسان، سرفه، بریده بریده نفس کشیدن، صدای خس خس حین نفس کشیدن، کوفتگی بدن، اختلالات ریه و در نهایت سرطان ریه است.

کاهش استفاده از مواد یکبار مصرف
دانه کار، کاهش امید به زندگی، به خطر افتادن سلامت جامعه، افزایش مرگ و میر، خسارت اقتصادی و افزایش پرخاشگری و خشونت را پیامدهای آلودگی هوا برشمرد و بیان کرد: مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا سالانه حدود ۱۱ هزار نفر اعلام شده و این موضوع بالغ بر هفت میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند، یعنی سالانه ۱۳ میلیون تومان در این شرایط اقتصادی از منابع مالی خود را به دلیل مسائل آلودگی صرف می‌کنیم.
در چنین شرایطی باید علاوه بر قرار نگرفتن در معرض آلودگی، تغذیه مناسب هم داشته باشیم.
وی مشارکت را راهکاری گریزناپذیر برای مقابله با آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: کاهش مصرف برق، استفاده از لامپ‌های کم مصرف ال ای دی، کاهش مصرف انرژی و آب، کاهش تولید زباله (مراکز دفع زباله از کانون‌های تولید گازهای آلاینده هستند.
)، عایق بندی مناسب، خرید وسایل برقی با بازده انرژی بالا، کاهش استفاده از مواد یکبار مصرف و نیز استفاده از گیاهان آپارتمانی مناسب و درختکاری در باغچه‌ها از جمله راهکارهای ساده مردمی در منزل برای کاهش آلودگی هستند.
استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران استفاده مشترک از یک خودرو برای جابجایی یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی، کاهش مصرف کاغذ، کاهش استفاده از وسایل یکبار مصرف، کاهش مصرف نیرو و انرژی، استفاده از نور طبیعی و خاموش کردن وسایل برقی پس از اتمام کار و.
.
.
.
را از جمله راهکارهای مردمی در محیط کار برای کاهش آلودگی عنوان کرد.

منبع برچسب ها: استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خودروها را عامل اصلی آلودگی هوا دانست و گفت: حوزه محیط زیست نیازمند کار مشارکتی و مسوولیت بین نسلی است.
استاد تمام گروه محیط زیست دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.