خودکفایی ایران در تهیه و تولید محصولات حیاتی انسان و دام
  • مهر ۱۱, ۱۴۰۳ ساعت: 16:42
  • شناسه : 1516936
    0

    مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: در حوزه تهیه خوراک دامی در سه دهه قبل وابسته به کشورهای خارج بودیم و اقلامی از جمله نشاسته، گلوکز، روغن، الکل و سبوس و ذرت و غیره… را وارد می‌کردیم اما در حال حاضر متخصصین بخش خصوصی به تولید محصولات حیاتی انسان و دام می‌پردازند. به گزارش ایمنا از […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    خودکفایی ایران در تهیه و تولید محصولات حیاتی انسان و دام

    مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: در حوزه تهیه خوراک دامی در سه دهه قبل وابسته به کشورهای خارج بودیم و اقلامی از جمله نشاسته، گلوکز، روغن، الکل و سبوس و ذرت و غیره… را وارد می‌کردیم اما در حال حاضر متخصصین بخش خصوصی به تولید محصولات حیاتی انسان و دام می‌پردازند.

    به گزارش ایمنا از البرز، علیرضا رفیعی پور عصر امروز _چهارشنبه یازدهم مهر_ در حاشیه بازدید از یک واحد تولیدی در شهرستان ، اظهار کرد: در حوزه تهیه خوراک دامی در سه دهه قبل وابسته به کشورهای خارج بودیم و اقلامی از جمله نشاسته، گلوکز، روغن، الکل و سبوس و ذرت و غیره… را وارد می‌کردیم اما در حال حاضر سرمایه گذران و متخصصین در این حوزه ورود کردند محصولات حیاتی خوراک دامی و انسانی را تولید کردند.

    وی در ادامه افزود: اینک در استان البرز شاهد تولید محصولات مهم و استراتژیک هستیم و با افتخار در این حوزه پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم.

    مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه ذرت یکی از مهمترین محصولات غذایی انسانی است، گفت: ذرت یکی از کاربردی‌ترین محصولات است چراکه محصولی چندگانه است و با تکنولوژی روز ۷ محصول از دانه ذرت در کشور خوراک انسانی و دامی تهیه می‌شود، همچنین در صنایع مختلف نیز از این محصول استفاده می‌شود.

    رفیع پور به حفاظت و حراست سرمایه‌های دامی اشاره کرد و گفت: سرمایه دامی به دو شکل حراست می‌شود و مهمترین آن غذا است که هر حیوانی از جمله دام، آبزیان و طیور حتی زنبور عسل همه حیوانات باید آب، هوا و غذای سالم داشته تا کیفیت محصولات بالایی داشته باشند.

    وی ادامه داد: ذرت‌هایی که در حوزه صنایع دامی و غذایی استفاده می‌کنیم وارداتی است و مسئولیت دامپزشکی و وزارت کشاورزی بسیار سنگین است چراکه ذرتی که وارد می‌شود در تمامی مراحل باید کنترل شود سپس طی مراحلی مجوزهایی داده می‌شود تا به کارخانه‌ها فرستاده شود و پس از وارد شدن به کارخانه توسط متخصصین نمونه برداری می‌شود و کیفیت، سلامت و بهداشتی بودن این محصول بررسی می‌شود.

    این مسئول با تاکید بر اینکه در گذشته فروکتوز از کشورهایی مانند ترکیه، کره و چین وارد ایران می‌شد، افزود: سه پالایشگاه تولید نهاده‌های دامی در کشور وجود دارد که ۲ پالایشگاه آن در البرز و دیگری در قزوین مستقر شده است در این سه پالایشگاه، غلات، تولید و فرآوری می‌شوند.

    رفیعی پور با اشاره به اینکه استان البرز در تولید گلوتن در کشور از صفر تا صد به خودکفا رسیده است، گفت: در سال‌های گذشته برخی مواقع گاو و گوساله‌های ایرانی به واسطه واردات گلوتن نامرغوب خارجی زایمان‌های معیوب داشتند.

    وی با بیان اینکه با تولیدات داخلی نهادهای سالم به دام‌ها داده می‌شود، گفت: با این رویه در حوزه بیماری‌های دامی هیچ‌گونه اپیدمی دامی در کشور و البرز در سال جاری نداشته‌ایم و دلیل آن استفاده از نهاد سالم است و زحمت بسیاری که بخش خصوصی در این حوزه می‌کشند.

    مدیرکل دامپزشکی البرز سهم ۸۰ درصدی ذرت در تولید خوراک دام، طیور و آبزیان را شاکله اصلی تولید دانست و گفت: نقش برجسته نهاده ذرت در حوزه اقتصاد دامی و غذای انسان بسیار حائز اهمیت است.

    وی اضافه کرد: ذرت در حوزه انسانی پس از برنج و گندم رتبه سوم غذای انسان را تشکیل می‌دهد چراکه عصاره ذرت مایع، عصاره ذرت خشک، گلوکز، الکل، گلوتن و نشاسته و خوراک دام از جمله محصولاتی هستند که از ذرت فرآوری می‌شوند.

    رفیعی پور در پایان خاطرنشان کرد: ذرت تنها خوراک دامی است که هیچ‌گونه ضایعاتی ندارد و محصولاتی از جمله روغن و نشاسته و… را تولید می‌کند که ارزش افزوده می‌دهد و اقلام ارزشمندی دارد بنابراین چیزی به اسم ضایعات در حوزه دامی نداریم.

    منبع: ایمنا

    امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
         

    از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تصویر