تصویر
دامداران البرزی ۵۰ درصد گوشت مورد نیاز استان را تامین می کنند
13 اسفند 1401 - 13:34
1
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه ظرفیت دامداری های البرز فقط نیاز ۵۰ درصد استان به گوشت قرمز را تامین می کند، گفت: آماده انعقاد قرارداد و ارایه همکاری های لازم با متقاضیان پرواربندی دام سبک هستیم.
ارسال توسط :
پ
پ

رییس سازمان جهاد استان البرز با بیان اینکه ظرفیت دامداری های البرز فقط نیاز ۵۰ درصد استان به گوشت قرمز را تامین می کند، گفت: آماده انعقاد قرارداد و ارایه همکاری های لازم با متقاضیان پرواربندی دام سبک هستیم.

عبدالرضا بازدار در حاشیه بازدید از شرکت دانش بنیان سینا فناوران ماندگار که در پارک علم و فناوری استان البرز مستقر است، افزود: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور هست به خصوص در شرایط سختی که استکبار جهانی تحریم و تهدید امنیت غذایی را در اولویت اقدامات خود قرار داده است.
وی اظهار کرد: تامین مواد پروتئینی، شیر و لبنیات جزو اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است و البرز یکی از قطب های تولیدی این بخش است به طوریکه ۵ درصد شیر و ۱.
۶ درصد گوشت کشور را با بیش از ۵۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین تولید می کند.

وی با بیان اینکه در رکورد شیر رتبه دوم کشور را داریم، گفت: اکنون به دنبال بهره وری در تولید شیر و گوشت هستیم تا شرایطی در استان به وجود بیاید که قطب دامپروری سنگین باشیم .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز یکی از اهداف را تمرکز بر روی پروار بندی بره عنوان کرد و افزود: با توجه به جمعیت استان روی گوشت تمرکز باید داشته باشیم و اکنون اگر متقاضیان پای کار بیایند حاضر هستیم مجوز پرواربندی دام سبک را برای تولید در مدت کوتاهی صادر کنیم.
بازدار به فعالیت شرکت سینا فناوران ماندگار اشاره و اظهار کرد: این شرکت کشور را از وابستگی نجات می دهد و روی تلقیح خارج از رحم دام و تلقیح در فضای باز و همچنین بر روی تولید شیر و گوشت با عملکرد بالا و سازگار با اقلیم استان اقدامات خوبی داشته اند.

تولید جنین منجمد گاو صرفه جویی ارزی بالایی برای کشور به دنبال دارد
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و مدیرعامل شرکت سینا فناوران ماندگار نیز گفت: تولید آزمایشگاهی جنین از گاوهای پربازده صرفه جویی ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.
محمدمهدی نادری افزود: تنها مرکزی در کشور هستیم که پروانه تولید جنین داریم و هدف این است که درباره گاوهایی که شاخص های تولیدمثل برتری دارند را کار می کنیم و به طور مثال تعداد محدودی از نژادهای جرزی و سیمنتال را وارد کرده و با تولید جنین و کاشت آن در رحم گاوهای معمولی گوساله ای به دنیا می آید که باید با چند برابر قیمت وارد می کردیم.
وی گفت: در سال های گذشته به حدود ۲ هزار جنین در سال و تولید ۵۰۰ گوساله رسیدیم که بخشی از جنین ها را در گاوهای گیرنده می کاریم و گوساله را می فروشیم و بخشی را به صورت جنین منجمد می فروشیم که در بحث های اصلاح نژادی ۱۲ سال دامدار را جلو می اندازد.
نادری افزود: اگر بخواهیم یک شاخصی در گاوداری ارتقاء دهیم و تولید را از ۳۰ به ۴۰ برسانیم با استفاده از روش قدیمی ۱۲ سال یا ۴ نسل طول می کشد ولی با استفاده از این روش جنین منجمد در گاو گیرنده کاشته می شود و در نسل اول به نژاد مورد نظر برسیم.
وی تصریح کرد: با این روش در همان نسل اول به گله اصلاح شده با خلوص ۱۰۰ درصد می رسیم ضمن اینکه هزینه های تولید را با تکثیر حیوانات ممتاز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.
این محقق گفت: در برنامه کشور در تولید گاوهای غیر هلشتاین تا سال ۱۴۰۵ باید به ۱۵ درصد برسد که هنوز به ۲ درصد رسیده و فقط یک درصد افزایش داشته ایم که تولید جنین منجمد در این موضوع کمک زیادی می کند.

منبع ایرنا برچسب ها: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه ظرفیت دامداری های البرز فقط نیاز ۵۰ درصد استان به گوشت قرمز را تامین می کند، گفت: آماده انعقاد قرارداد و ارایه همکاری های لازم با متقاضیان پرواربندی دام سبک هستیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ا

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.