رییس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان البرز گفت : " علی دریلی " دانش آموز پایه دهم تجربی " دبیرستان استعدادهای درخشان شهید سلطانی ۳ کرج حائز مدال طلای المپیاد هندسه ایران شد.
رضا شکیبا " در این گفت و گو افزود: هندسه یکی از حوزههای درخشش تمدن ایرانی- اسلامی است و در آثار علمی دانشمندان گذشته ما نیز نمودی آشکار دارد.
وی خاطرنشان کرد: هندسه به عنوان یکی از شاخههای اصلی ریاضیات، قدمتی باستانی دارد و حل مسائل هندسی به عنوان چالشی خلاقیتبرانگیز همواره درمیان ریاضیدانان و دوستداران ریاضیات از محبوبیت بالایی برخوردار بوده است.
وی با اشاره به اینکه در ایران نیز دانشمندان بزرگی همچون ابوریحان بیرونی و غیاثالدین جمشید کاشانی نقش مهمی در پیشرفت و گسترش مرزهای هندسه در عصر خود داشتهاند، یادآورشد: این پیشینه تاریخی سبب شده تا به امروز آموزش هندسه در ایران از اهمیت ویژهای برخوردار باشد که کسب نتایج درخشان دانشآموزان کشورمان در مسابقات بینالمللی مانند المپیاد جهانی ریاضی (IMO) گواهی بر این مدعاست.
شکیبا تصریح کرد: در نظام آموزشی کشورمان، هندسه جایگاه ویژهای دارد و سنت آموزش هندسه همواره در بین معلمین ریاضی دبیرستانی و فعالان عرصه ریاضیات کشور ما وجود داشته و هندسه ایران را دارای سبک خاص خود کرده است، همهی این موارد، مزیتی به موضوع هندسه میدهد و فرصتی فراهم میآورد که میتوان از آن، در جهت شناسایی استعدادهای ریاضی و هدایت تحصیلی آنها استفاده کرد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ جمعی از معلمان و علاقهمندان این حوزه با هدف ترویج و عمومی کردن هندسه در سطح کشور و ایجاد بستری مناسب برای ارتباط بین علاقهمندان در سرتاسر جهان، اقدام به راهاندازی «المپیاد هندسه ایران (IGO)» کردند.
وی اظهارکرد: «المپیاد هندسه ایران» یکی از معدود مسابقات دانش آموزی در سطح بین المللی است که جمهوری اسلامی ایران مبدع و آغازگر آن بوده است و امسال نهمین دوره ی آن در حال برگزاری است.
رییس اداره استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان البرز هدف از برگزاری این المپیاد را شناسایی استعدادهای هندسه در کشور و ارائه مسیر علمی مناسب به آنها، ایجاد بستری برای ارتباط بین عالقهمندان به هندسه در کشور و سطح جهان، ایجاد فرصتی برای تبادل دانش و تجربیات معلمان هندسه برای ارتقای سطح آموزش دبیرستانی، عمومی کردن تفکر هندسی در بین اقشار مختلف اعم از دانشآموزان، معلمین و دانشگاهیان، ارتقای هرچه بیشتر سطح کیفی هندسه در کشور و ایجاد فعالیتهایی در کنار المپیاد ریاضی به منظور ترویج ریاضیات ذکر کرد.
تا کنون ۷۳ کشور و ۲۸۰۰۰ نفر در این المپیاد شرکت کرده اند.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید