تصویر
دلایل افت وزنه‌برداری جوانان از نگاه یک مربی/ مقصران پاسخگو باشند
08 مهر 1403 - 4:31
شناسه : 1340621
0

کارشناس وزنه‌برداری ایران معتقد است آینده ۶ وزنه‌بردار خراب شده و قطعاً سهوی بوده و رئیس کمیته پزشکی و ضد دوپینگ فدراسیون باید پاسخگو باشند. به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در حالی در اسپانیا به پایان رسید که تیم پسران ایران با کسب ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز و […]

کارشناس وزنه‌برداری ایران معتقد است آینده ۶ وزنه‌بردار خراب شده و قطعاً سهوی بوده و رئیس کمیته پزشکی و ضد دوپینگ فدراسیون باید پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار ، رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در حالی در اسپانیا به پایان رسید که تیم پسران ایران با کسب ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز و کسب ۲۶۲.۴ امتیاز در رده یازدهم ایستاد و تیم دختران کشورمان نیز بدون مدال و با کسب ۲۳۳.۵ امتیاز در رده دوازدهم قرار گرفت. این نتایج برای کاروان وزنه‌برداری ایران در شرایطی به دست آمده که در دوره قبلی که سال ۲۰۲۳ به میزبانی مکزیک برگزار شد، ۱۵ مدال رنگارنگ شامل ۵ طلا، ۹ نقره و یک برنز کسب کرد در مجموع دو بخش دختران و پسران در رده چهارم ایستاد، آن هم در حالی که تیم پسران ایران با ۶۶۸ امتیاز به مقام قهرمانی رسید.

عملکرد جوانان وزنه‌برداری ایران در مسابقات قهرمانی جهان نشان از سقوط آزاد وزنه‌برداری ایران در رده جوانان داد که البته ماحصل این سفر پرماجرا تنها نتایج ضعیف این دو تیم نبود؛ حذف ۶ وزنه‌بردار به دلیل عدم رعایت بازه زمانی آزمایش تست دوپینگ، انتشار لیست بلندبالایی عاشقان فدراسیون وزنه‌برداری برای سفر به اسپانیا که نام همسر و دختر یکی از مسئولان این فدراسیون هم در آن دیده شد و در آخر خروج پنهانی دختر وزنه‌بردار ایران از هتل تیم ملی وزنه‌برداری در کوران مسابقات از دیگر اتفاقات عجیب و غریب وزنه‌برداری در این چند روز اخیر بوده است.

حمید رشیدی کارشناس وزنه‌برداری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد ضعیف تیم ملی وزنه‌برداری جوانان ایران در این مسابقات گفت: واقعاً حمایت و پشتیبانی خیلی خوبی برای آمادگی تیم جوانان برای مسابقات جهانی صورت گرفت و این موضوع جای هیچ گونه شک و تردید ندارد و باید به فدراسیون دست مریزاد گفت که از نظر پشتیانی این تیم را حمایت کردند و به خصوص در اردبیل اردوهای خوبی برگزار کردند. از نظر تغذیه، اسکان و مکمل شرایط بسیار خوب بود.

وی گفت: اما به نظرم سال به سال با توجه به مسائل فنی خاصی که وزنه‌برداری بر آن حاکم است یک بازنگری در مورد مکمل های باید صورت بگیرد. به نظرم در دو حیطه وزنه‌برداری نیاز به بازنگری و بازبینی دارد یکی در مورد بحث نوع تمرین و دیگر مکمل‌های مجاز ورزشی. ما در این دو زمینه باید به روز رسانی شویم. یک جور عقب ماندگی نسبت به سطح دنیا در ورزش ایران به وجود آمده و به نظرم یکی از دلایل کسب نتایج ضعیف تیم جوانان همین مسائل بوده است.

مربی وزنه‌برداری ایران تأکید کرد: وزنه‌برداری تنها یک ضرب دو ضرب تمرین کردن نیست و خیلی مسائل دیگر به این رشته ورزشی اضافه شده و نیاز دارد که به روز رسانی شود. بحث دارو و مکمل‌های ورزشی هم هرسال در حال تغییر و تحول است و برخی به لیست اضافه و برخی از لیست خارج می‌شوند. ما در این دو زمینه ضعف داریم و بایستی اطلاعات به روزتری کسب کنیم. همانطور که در برخی دهه‌ها در ورزش وزنه‌برداری چه از نظر نوع تمرینات و مکمل‌های مجاز ورزشی عقب بودیم و در دهه ۷۰ ایوانف تحولی در این رشته ورزشی به وجود آورد، و الان نیازمند تحول دوباره هستیم.

رشیدی با بیان اینکه حذف ۶ وزنه‌بردار از مسابقات جهانی جوانان شوک بدی به تیم وارد کرد، گفت: حذف این ۶ وزنه‌بردار یک شوک بسیار بزرگی بود و تیم و کادر فنی نتوانستند خودشان را جمع و جور کنند چون در لحظات آخر این اتفاق افتاد و در نتیجه‌گیری تیم اثرگذاشت. ضمن اینکه از ۶ نفر وزنه‌بردار حذفی، ۴ وزنه‌بردار شانس کسب مدال داشتند و حذف این نفرات شاکله تیم را از بین برد.

وی در مورد عملکرد بانوان وزنه‌برداری گفت: من احساس می‌کنم استعدادیابی دختران هنوز جای کار دارد و برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر و پشتوانه مالی و اردوی بهتری انجام شود. فیزیک بدنی و روحی و روانی و تمرینی دختران با پسران تفاوت زیادی دارد و باید در این قضیه بیشتر اطلاعات کسب کنیم.

مربی وزنه‌برداری در واکنش به این سوال که فدراسیون وزنه‌برداری فعلی معتقد است ویرانه تحویل گرفته اما نتایج به دست آمده در رده جوانان نشان می‌دهد آن‌ها خودشان هم عملکرد قابل قبولی نداشتند، عنوان کرد: هر فردی که مسئولیت برعهده می‌گیرد در تلاش است که بهترین نتیجه را کسب کند و به طبع هر دوره ای نقص‌هایی داشته و نمی‌توان گفت در دوره‌های قبل همه چیز ویرانه بوده و در این دوره همه چیز گل و بلبل شده و یا بالعکس. در هر دوره یک سری نقص‌ها وجود دارد اما اگر مسئول مورد نظر کار کند گویای خیلی از مسائل است. اینکه ما مدام به گذشته برگردیم اصلاً درست نیست و سودی برای وزنه‌برداری نخواهد داشت.

رشیدی با اشاره به حواشی سفر اسپانیا گفت: متأسفانه مسائل حاشیه و گردن نگرفتن خیلی از موضوعات به وزنه‌برداری آسیب بیشتری می‌زند. اینکه ما مدام به دنبال مقصر باشیم دردی از وزنه‌برداری را دوا نمی‌کند. مسائل مهمتری پیش روی فدراسیون وزنه‌برداری است که باید نگاه‌ها به آن سمت برود. اگرچه وزنه‌برداری یکی از رشته‌های پرمدال است اما خانواده پرجمعیتی نیست. وزنه‌برداری از نظر مرغوبیت مدال المپیک سرآمد است اما از نظر تعداد علاقمندان روز به روز در حال کاهش است. بنابراین خانواده وزنه‌برداری دست از دودستگی بردارند چون سودی به حال این ورزش ندارد.

وی گفت: جایی که اشتباه کردیم بپذیریم و عذرخواهی کنیم، این کار هیچ ایرادی ندارد. من احساس می کنم حلقه مشاورتی کنار فدراسیون باید بزرگ‌تر شود و به افراد خیلی نزدیک محدود نشود. چه ایرادی دارد دو نفری که زاویه دید متفاوتی دارند در کنار مسئولان فدراسیون باشند؟! این هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد. ضمن اینکه آیا سمتی که به هر کسی داده شده فقط عکس و سمت و سفر خارجه آن مهم است؟! وقتی حکم مسئولیتی به کسی سپرده می‌شود باید فرد پاسخگو باشد و اشرافیت داشته باشد. خیلی از خانواده‌ها به خاطر حذف این ۶ وزنه‌بردار از مسابقات جهانی ناراحت شدند، رئیس فدراسیون کار ارزشمندی کرد و عذرخواهی کرد.

کارشناس وزنه‌برداری عنوان کرد: در صورتی که چندین نفر در این موضوع دخیل بودند؛ رئیس کمیته پزشکی و ضد دوپینگ در فدراسیون وظیفه داشته که سال به سال به قوانین مربوط به دوپینگ اشراف کامل داشته باشد. موضوع آنتی دوپینگ در رشته ما بسیار حساس است، اگر این موضوع مهم نبود ما الان زیر چتر تهدید فدراسیون جهانی و کمیته بین المللی المپیک نبودیم. سازمان پاک و مبارزه با دوپینگ وظیفه اش این است که مسائل را رصد کند و بخش‌نامه‌های جدید را بررسی کند. مگر می‌شود فرد رئیس کمیته ضددوپینگ باشد اما به قوانین مربوط به نادو و وادا اشراف نداشته باشد؟ کمترین کار رئیس کمیته پزشکی و ضد دوپینگ این است که کلاس‌های آموزشی برای وزنه‌برداران نوجوان و جوان برگزار کند و وقتی انجام ندادند کوتاهی بوده و باید پاسخگو باشد نه اینکه تازه با تیم به اسپانیا رفته است.

رشیدی تأکید کرد: آینده ۶ وزنه‌بردار خراب شده و قطعاً سهوی بوده و در راس همه رئیس کمیته پزشکی و ضد دوپینگ فدراسیون مقصر هستند و پس از آن دیگر نفرات در این موضوع دخیل هستند. هر کسی تو هر سمتی باید پاسخگو باشد. از این موضوع نباید ساده گذشت. در شان و شخصیت فدراسیون وزنه‌برداری نیست که در موضوع دوپینگ کنار کشورهای مراکش و کامرون و… قرار بگیرد.

منبع: مهر

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.