دولت مانع عرضه خودرو در بورس نشود
  • مهر ۱۱, ۱۴۰۳ ساعت: 9:24
  • شناسه : 1509263
    0

    درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین درخواست‌های خودروسازان از دولت لغو قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار و یا عرضه در بورس کالاست. در همین رابطه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به بیان ‌نظرات خود پرداخته است. آیا همچنان موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستید؟ بله، قیمت‌هایی که در بورس کالا برای خودروها […]

    درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین درخواست‌های خودروسازان از دولت لغو قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار و یا عرضه در بورس کالاست. در همین رابطه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به بیان ‌نظرات خود پرداخته است.

    آیا همچنان موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستید؟

    بله، قیمت‌هایی که در بورس کالا برای خودروها کشف می‌شود هم به نفع مصرف‌کننده است و هم به نفع خودروساز، چون این نرخ‌ها نسبت‌به بازار، پایین‌تر ثبت می‌شود و در این مسیر خودروسازان ضرر نمی‌کنند. ازسوی‌دیگر از نرخ بازار آزاد هم بسیار پایین‌تر است که مصرف‌کننده هم از محل آن منتفع می‌شود. تصمیم‌گیران و مدیران ارشد دولت چهاردهم هم باید از فروش خودرو در حاشیه بازار حمایت کنند و مانع عرضه خودرو از طریق بورس کالا نشوند.

    مزایای عرضه خودرو در حاشیه بازار چیست؟

    در دهه۷۰ زمانی که اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد شد، شورای اقتصاد در سال ۷۳ مصوب کرد که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد که این موضوع تجربه قابل‌توجهی را برای کشور در عرضه خودرو رقم زد. برهمین مبنا، سال‌ها خودروها با نرخی منطقی به فروش می‌رسید نمودارها نشان می‌دهند وقتی خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد خودرو طی ۳ماه تک‌نرخی شده و تقاضاهای غیرمصرفی و سفته‌بازانه که ۸هزار همت تخمین زده شده است، از این بازار خارج می‌شود.

    چرا باید قیمت‌گذاری دستوری لغو شود؟

    بر اثر قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان ۱۰۰همت به زنجیره تامین و قطعه‌سازان بدهکار شده‌اند و زیان انباشته ۳ خودروساز بزرگ هم به ۲۵۰ همت رسیده است. اگر می‌خواهیم مسیر صنعت خودرو اصلاح شود، باید ضمن آزادسازی قیمت، قیمت‌گذاری دستوری را به طور کامل از این صنعت حذف کنیم.

    بهترین راهکار برای رفع مشکلات خودروسازان چیست؟

    بهترین راهکار برای رفع مشکلات خودروسازان، صدور مجوز فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار است، با این اقدام توان مالی خودروسازان تقویت می‌شود و آن‌ها می‌توانند با پرداخت بدهی‌هایشان به قطعه‌سازان، شرایط را برای تداوم عرضه قطعات در خطوط تولید فراهم کنند.

    دنیای خودرو

    امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
         

    از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تصویر