متاسفانه قیمت گذاری دستوری در چند سال اخیر منجر به تحمیل زیان هزاران میلیاردی به خودروسازان و رانت چند ۱۰هزار میلیاردی برای سودجویان شده، مساله‌ای که مدت‌هاست به یکی از دغدغه‌های جدی خودروسازان تبدیل شده انتظار فعالان و خودروسازان از وزیر صمت این است که هرچه سریع تر اقدامی در جهت حذف این مدل قیمت‌گذاری و یافتن راهکاری برای خروج خودروسازان از زیان در نظر بگیرد.

در همین زمینه شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس به بیان ‌نظرات خود پرداخته است.

دو معضل اصلی صنعت خودرو چیست؟

امروز یکی دیگر از معضلات در صنعت خودرو ایران، حضور پررنگ دولت در این صنعت و قیمت‌گذاری دستوری ازسوی شورای رقابت است. در این رابطه ذکر این نکته ضروری است که اقتصاد دستوری، محکوم به شکست است و نمی‌توان با این رویه به پیشرفت در این حوزه و آینده بهتر امیدوار بود.

آیا صنعت خودرو نیاز به تحول دارد؟

بله، بخش صنعت و خودروسازی کشور نیاز به تحولات اساسی دارد وبا توجه به ظرفیت و به لطف دانش و نوآوری می‌توان فضا را به طور جدی تغییر داد چراکه امروز ارائه پلت‌فرم‌های جدید خودرویی و عرضه محصولات باکیفیت به مطالبه جدی مردم تبدیل شده که آن‌ها کاملا به حق و شدنی است.

مهم‌ترین اقدام در این صنعت چه موضوعی می‌تواند باشد؟

بدون شک حذف هرگونه سیاست دستوری از صنعت و اقتصاد کشور امری مبارک تلقی می‌شود اما اینکه هرچند وقت یک‌بار صنایع کشور بخواهند درگیر آزمون و خطای مسئولان دولتی شوند به‌گونه‌ای که عمر هر تصمیم به چند ماه نکشد باید مورد واکاوی قرار بگیرد که چرا این شیوه مدیریتی در اقتصاد ایران بنیان گذاشته شده است. به بیان دیگر با رشد عرضه خودرو و خروج از سیاست‌های دستوری و منطقی‌سازی قیمت‌ خودرو در بازار و همچنین امکان شرایطی چون فروش اقساطی و ارائه تسهیلات کم‌بهره قطعا می‌توان به تامین خودرو برای خانوارها و رضایت مصرف‌کنندگان کمک کرد.

منبع: دنیای خودرو

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر