رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت مهارتآموزی میفرمایند: «اگر روح مهارتیابی در جوان زنده شد، یعنی یاد گرفت که یافته علمی را بتواند تحقّق عملی ببخشد، آن وقت این خیلی برکات در آینده خواهد داشت».
واقعیت اکنون کشور این است که جامعه و خانوادهها به این نتیجه رسیدهاند فقط داشتن مدرک تحصیلی تضمینکننده آینده شغلی خود و فرزندانشان نیست و نیاز است که همراه با تحصیل، حرفه و مهارت را نیز آموزش ببینند به همین دلیل، حاضر هستند در این راه هزینههای زیادی انجام دهند.
با توجه به شرایط جامعه، بیمیلی خانوادهها و دانشجویان از رشتههای تئوری و نظری حتی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد لازم است که در ساختار آموزش عالی و رشتههای دانشگاههای کشور تغییرات اساسی صورت پذیرد از اینرو دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی خود به مهارتآموزی بهعنوان رکنی اساسی پرداخته و با شعار «هر دانشجو یک مهارت» در راستای عمل به آن گام برمیدارد.
دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۱۳۹۹ با حمایت رئیس و مدیران این دانشگاه و موافقت هیئت امنا، تغییرات اساسی را آغاز و نسبت به حذف آموزشکدههای سما و راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، نخستین گام را در مسیر مهارتآموزی برداشت.
در گام دوم هم با کمک معاونتهای موضوعی دانشگاه در سال ۱۴۰۰ نسبت به راهاندازی و گسترش رشتههای مهارتی بر پایه آمایش سرزمینی حرکت کرد.
دانشگاه آزاد در گام سوم برای تکمیل این حرکت و گسترش نهضت مهارتآموزی برای دیگر اقشار جامعه نیاز بود که علاوه بر دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، مدارس عالی مهارتی را نیز راهاندازی کند.
خبرنگار خبرگزاری آنا، در همین راستا برای اطلاع از نقش مدارس عالی مهارتی در مهارتآموزی و اشتغال و چگونگی راهاندازی و فعالیت این مدارس در استان البرز با دکتر حسین کلانتری خلیل آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج گفتوگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.
دلایل ایجاد مدارس عالی مهارت در کشور چیست؟
کلانتری: با توجه به اینکه برخی افراد تمایل به تحصیلات دانشگاهی ندارند؛ اما به دنبال مهارتآموزی هستند و یا دانشجویان در حال تحصیل در رشتههای نظری که تمایل دارند همزمان در رشته خاصی به مهارت دست یابند، مدارس عالی مهارتی پیشبینی شده است.
این مدارس شاید ازنظر برخی کارشناسان آموزشی که از بیرون به آن نگاه میکنند مانند کالجهای آموزشی در تمام دنیاست؛ اما مدارس عالی مهارتی دو تفاوت عمده با کالجها دارند که اولاً دورههای این مدارس همگی بهصورت منسجم برنامهریزیشده تا امکان کاروزی واقعی در آنها فراهم شود و از طرفی پس از آموزش با ارائه مشاوره، افراد میتوانند بهعنوان کارآفرین وارد بازار کار شوند و تا رسیدن به موفقیت با مدرسه تعامل و ارتباط داشته باشند .
این ایده بکر و نو که توسط تیم مستقر در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و پس از تأیید رئیس دانشگاه آزاد ابلاغ شد از مهمترین ابتکارات دانشگاه است که مطمناً میتواند منشأ خیر و برکات زیادی برای کشور در زمینه اشتغال و توسعه مهارتآموزی باشد.
فعالیت مدارس عالی مهارتی در البرز چگونه است؟
کلانتری: استان البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت، جمعیت فراوان، مراکز صنعتی و گردشگری و کشاوری قوی، ظرفیت بسیار بالایی در راستای مهارتآموزی دارد و میتواند بهعنوان یکی از مهمترین پایگاههای اصلی ایجاد مدارس عالی مهارتی در کشور باشد.
این استان یکی از استانهای مهم و استراتژیک کشور با ظرفیتها و فرصتهای بسیار است، همسایگی استان البرز با چهار استان مهم صنعتی و واقع شدن در مسیر ارتباطی ۱۱ استان دیگر، وجود مراکز بزرگ صنعتی کشور و وجود فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام، خط راهآهن سراسری ایران و ارتباط آن با کشورهای همسایه، نوید فرصتهای خوبی را در ایجاد اشتغال میدهد.
یکی از برنامههای و مأموریتهای اصلی در استان البرز توسعه مدارس عالی مهارتی است از اینرو همزمان با راهاندازی دانشکدههای مهارت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نسبت به راهاندازی مدرسه عالی جوش اقدام کرده و افزایش این مدارس را در دستور کار قرار دادیم.
توانستیم در چهار ماه مجوز فعالیت مدارس عالی مهارتی «قرآن و عترت»، «روانشناسی و توانمندسازی»، «کامپیوتر آینده»، «قرآن به زبان انگلیسی»، «معماری کاربنا» و مدرسه «کشاورزی» را بهصورت یکساله و ۶ ماهه از معاونت آموزشهای مهارتی دانشگاه آزاد دریافت کنیم.
با تغییر ساختار معاونت آموزشی به آموزشی و مهارتی توسط سازمان مرکزی، فرایند توسعه مدارس مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سرعت بخشید و با توجه به اینکه در این واحد دانشگاهی ۱۳ دانشکده مختلف با ۴۰هزار دانشجو در حال تحصیل هستند در مدت کوتاهی طرح مدارس عالی هنر و رسانه، بورس و کسبوکارهای دیجیتال، آشپزی وشرینی پزی، حقوق و مدرسه عالی تعلیم و تربیت را تهیه و برای اخذ مجوز به سازمان ارسال کردیم.
فرایند تأسیس مدارس عالی در البرز و موضوعات آن چگونه بود؟
کلانتری: نقطه قوت مدرسه عالی مهارتی در این است که هر مدرسه دارای سه بخش آموزش، کاروزی و کارآفرینی بوده و بهصورت زمانبندیشده فعال میشوند.
موضوعات مدارس نیز باید بر اساس نیاز و توانمندیهای ویژه استان پیشبینی و تعبیه شوند ازاینرو سعی کردهایم برای راهاندازی این مدارس هنگام آغاز کار، اهداف و مأموریتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در سند تحول و آمایش سرزمینی مدنظر قرار گیرد؛ البته عوامل دیگری نیز در انتخاب تعداد و موضوعات مدارس تأثیرگذارند که شامل آمایش سرزمینی، مزیتهای استان و شهر در زمینه فعالیت مدرسه عالی مهارتی، تعداد دانشجویان و رشتههای مرتبط، فضای کسبوکار و اشتغال مرتبط با موضوع مدرسه و بحث آیندهپژوهی میشوند.
گامهای راهاندازی مدرسه عالی مهارتی در البرز بر این اساس بود که با توجه به سند آمایش سرزمینی، موضوعات و نیازهای استان و کشور به دانشکدهها ابلاغ میشود.
سپس دانشکده بر اساس تواناییهای خود از قبیل هیئت علمی و استادان، دانشجویان و امکانات دانشگاهی و موضوع مدرسه را مشخص میکنند.
پس از آن مسئول راهاندازی مدرسه باید برای به ثمر نشستن بخش کاروزی و کارآفرینی نسبت به تعامل آنها با خارج از دانشگاه با ارگانها سازمانها نهادها و شرکتها ارتباط برقرار کنند پس از نهایی شدن موضوع پروپوزال مدرسه تکمیل شده و به سازمان برای بررسی و دفاع ارسال که همه این مراحل توسط دانشکده مهارت و کارآفرینی پیگیری و همانگی میشود.
اهداف مدارس عالی مهارتی چیست؟
کلانتری: همه مدارسی که برای تأیید به سازمان مرکزی فرستاده میشوند باید اهداف مشترک مدارس را در نظر بگیرند که این اهداف شامل ارتقای مهارتهای حرفهای کوتاهمدت و میانمدت بهمنظور افزایش سطح مهارت افراد و دانشجویان برای ورود به بازار کار با چشماندازی به آینده در استان البرز و استانهای همجوار، برقراری ارتباط دانشجو و مهارت آموز با مراکز و مؤسسات مرتبط با تخصص، در فضایی واقعی کار با بهکارگیری طرح پویش و ایجاد بخش کارآفرینی و توسعه کسبوکارهای مرتبط با مدرسه در قالب طرحهای کاربنیان، هسته فناور و دانشبنیان که به درآمدزایی غیرشهریهای دانشگاه کمک خواهند کرد، میشود.
عملکرد مدارس عالی مهارتی استان البرز چگونه است؟
کلانتری: با توجه به نوبودن طرح مدارس عالی مهارتی که اکنون در البرز راهاندازی شدهاند، بیشتر مدارس استان اکنون در بخش آموزش و برگزاری دورهها خوب ظاهر شدهاند؛ البته اغتشاشات چند ماه گذشته باعث تأخیر در برگزاری دورههای آموزشی بیشتر مدارس شد.
در بخش کاروزی فعلاً مدرسه روانشناسی و تربیتبدنی فعال شدهاند و امیدواریم تابستان ۱۴۰۲ عملکرد بقیه مدارس در این بخش پررنگتر شود.
در راستای کمک به مدارس تفاهمنامههای زیادی با خارج دانشگاه منعقد شده که از مهمترین آنها میتوان تفاهمنامه با استانداری البرز، اصناف البرز، کمیته امداد، شهرداری کرج، ماهدشت، شهرکهای صنعتی، شرکت زرماکارون و شرکت داروسازی سها را ذکر کرد.
در بخش کارآفرینی و درآمدزایی مدارس نیاز به گذر زمان و رسیدن هنرجویان به مرز آمادگی است که پیشبینی میشود در قالب طرحهای کاربنیان از ابتدای سال ۱۴۰۲ این بخش نیز بهعنوان مکمل مدرسه عالی مهارتی سرعت خود را افزایش دهند.
چه اقداماتی در مدرسه عالی مهارتی قرآن به زبان انگلیسی انجام شده است؟
کلانتری: یکی از مهمترین مدارس عالی مهارتی که در استان البرز مجوز راهاندازی دریافت کرد، مدرسه عالی قرآن به زبان انگلیسی است.
این مدرسه بر اساس طرح محمد آرام سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تهیه شده، این مدرسه نخستین مرکز آموزش عالی قرآن به زبان انگلیسی در کشور بوده که به برگزاری دوره آموزش قرآن به زبان انگلیسی در سطوح مقدماتی متوسط و پیشرفته برای دانشآموزان، دانشجویان و بهویژه دانشجویان بینالملل اقدام و با حمایتهایی که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از این طرح دارد، شعب آن در همه استانها راهاندازی خواهد شد.
منبع: آنا
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید