تصویر
رشد تورم سالانه بهای خودرو در ایران
04 مهر 1403 - 6:40
شناسه : 1271931
1

مرکز آمار خبر داد: رشد تورم سالانه بهای خودرو در ایران با اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده در بخش خرید وسایل نقلیه، افت ماهانه و رشد نقطه‌به‌نقطه و سالانه را تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، تورم ماهانه (شهریور به‌مرداد امسال) خرید وسایل نقلیه افت ۵/۰ درصدی را تجربه کرده است. به‌عبارت بهتر، […]

ارسال توسط :
پ
پ

مرکز آمار خبر داد:

رشد تورم سالانه بهای خودرو در ایران

با اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده در بخش خرید وسایل نقلیه، افت ماهانه و رشد نقطه‌به‌نقطه و سالانه را تجربه کرده است. طبق آمار اعلامی، تورم ماهانه (شهریور به‌مرداد امسال) خرید وسایل نقلیه افت ۵/۰ درصدی را تجربه کرده است.

به‌عبارت بهتر، میانگین قیمت وسایل نقلیه در شهریور به مرداد، ۵/۰ درصد کاهش یافته است. در قالب مثال، اگر خودرویی در مرداد امسال ۵۰۰‌ میلیون‌تومان قیمت داشته، قیمت آن در شهریور ۲ ‌میلیون و ۵۰۰ هزارتومان افت کرده است. این درحالی است که تورم خودرو هم به‌صورت نقطه‌به‌نقطه و هم سالانه رشد داشته است. گزارش مرکز آمار ایران می‌گوید تورم خرید وسایل نقلیه در شهریور امسال نسبت به‌ماه مشابه سال گذشته ۲۳ درصد بوده است. به‌عنوان مثال، خودرویی که در شهریور سال گذشته ۵۰۰ میلیون‌تومان قیمت داشته، در ماه مشابه امسال با توجه به تورم ۲۳ درصدی، تبدیل به‌خودرویی ۶۱۵ میلیون‌تومانی شده است.

در نهایت طبق گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه (۱۲ ماه منتهی به‌شهریور امسال نسبت به‌مدت مشابه در سال گذشته) ۲۰.۶ درصد رشد را به‌خود می‌بیند. رشد تورم سالانه و نقطه‌به‌نقطه خرید وسایل نقلیه با توجه به‌روند تورم کشور، موضوع عجیبی نیست؛ مخصوصا این‌که بازار خودرو وابستگی زیادی به انتظارات تورمی و قیمت ارز پیدا کرده است. در این میان اما این پرسش ایجاد شده که چرا تورم ماهانه خودرو منفی شده است؟

با رشد انتظارات تورمی، معمولا قیمت کالاهایی که حکم نجات‌دهنده ارزش پول را در ایران پیدا کرده‌اند، بالا می‌رود و خودرو نیز جزو این کالاهاست. البته خودرو ذاتا کالایی مصرفی است که نباید درگیر این ماجرا شود؛ اما به‌هر ‌حال طی این سال‌ها در فهرست کالاهای ناجی ارزش پول قرار گرفته است.

فاصله زیاد قیمت کارخانه‌ای (قیمتی که به‌صورت دستوری توسط نهاد تنظیم‌گر تعیین می‌شود) با قیمت بازار سبب ایجاد رانتی گسترده در بازار خودرو شده و از همین رو هرکس دستش برسد و بتواند، خودرو با قیمت کارخانه می‌خرد تا آن را با سودی هنگفت در بازار آزاد بفروشد.

در ماه شهریور نیز علاوه‌بر این‌که اتفاق سیاسی خاصی که انتظارات تورمی را تحریک کند رخ نداد، ایران‌خودرو فروشی ۱۱۵ هزار دستگاهی را اجرا کرد تا به‌واسطه تقویت عرضه، تقاضا در بازار آزاد کاهش یابد. این موضوع سبب شد منحنی قیمت در بازار خودرو نسبت به‌مرداد افتی البته جزئی را به‌خود ببیند.

بنابراین تورم منفی بازار خودرو در شهریور امسال نسبت به‌ماه مرداد، ریشه در ثبات نسبی انتظارات تورمی، بازار ارز و تقویت عرضه دارد؛ مواردی که آن‌قدر قوی نبوده‌اند تا تورم نقطه‌به‌نقطه و تورم سالانه را نیز کاهشی کنند. طبعا در ماه و کلا نیمه دوم سال نیز عواملی که شرح داده شد – انتظارات تورمی، قیمت ارز و میزان عرضه – فاکتورهای اصلی در افت‌وخیز قیمتی بازار خودرو خواهند بود. درعین حال با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که ۱۵ آبان امسال برگزار می‌شود، بازار خودرو نیز می‌تواند قبل و بعد از انتخابات، از آن متاثر باشد.

افزایش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی فیات ۵۰۰

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۹۳۸ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۱۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۲ میلیون‌تومان، ساینا S اتومات (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۱۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۲ میلیون‌تومان افزایش ۵۸۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با یک میلیون‌تومان افزایش ۶۲۲ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۴۲۵ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۰۵ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۱۰۵ میلیون‌تومان و اسکای‌ول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۴۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان و فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

دنیای خودرو

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.