رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: آمار حیوان گزیدگی در البرز از ۴۰۰۰ مورد در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۱۵ هزار مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده است‌.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، شهرام صیادی امروز _شنبه هفتم مهر_ در جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی پیشگیری و اطلاع از بیماری هاری، اظهار کرد: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان کشنده است.

وی افزود: در صورت انجام تمام مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و تزریق سرم و واکسیناسیون به موقع و کامل می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه هاری تمام پستانداران (اهلی – وحشی) را درگیر می‌کند، خاطرنشان کرد: این ویروس از طریق بزاق حیوان آلوده، گزش یا خراش به افراد و حیوانات دیگر سرایت می کند و ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری در دنیا، کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

صیادی تاکید کرد: هدف از این روز آموزش و افزایش آگاهی عموم افراد جامعه در خصوص بیماری هاری و جلب حمایت و مشارکت تمام اقشار جامعه، همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع انسانی است.

وی اضافه کرد: آمار حیوان‌گزیدگی در کشور و استان رو به افزایش است، به نحوی که در البرز از ۴۰۰۰ مورد در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۱۵ هزار مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه دوره کامل واکسیناسیون هاری، سرم، سایر خدمات و هزینه های پرسنلی پیشگیری از این بیماری رایگان انجام می شود، گفت: طبق برآورد مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در کشور به ازای پیشگیری و درمان هر مورد حیوان گزیدگی حدود دو میلیون تومان هزینه و هر ساله هزینه بسیار زیادی به سیستم سلامت تحمیل می‌شود.

صیادی تاکید کرد: افراد باید سریعاً بعد از گزش هر حیوان خانگی یا بلاصاحب به یکی از هفت واحد خدمات پیشگیری و واکسیناسیون هاری مستقر در شهرستان های استان البرز مراجعه کنند.

منبع: ایمنا

تصویر