تصویر

تیتر مهمترین اخبار روز

تبریک امام جمعه شهرستان چهارباغ به مناسبت هفته دفاع مقدس کرج میزبان بزرگ ترین جشن هفته وحدت هماهنگی کامل برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانِ محلات شهر کرج انجام شد از تندباد تا شب پرستاره روایت‌هایی از حماسه‌ و امید در رونمایی از کتب حوزه ادبیات پایداری استان البرز پیشگیری، آموزش و فناوری: سه‌گانه طلایی فرمانداری فردیس در مبارزه با تخلفات ساختمانی کارگاه تخصصی تربیت کنشگر سواد رسانه در استان البرز برگزار شد انسداد چاه های نظرآباد در اجرای طرح تعادل بخشی صورت گرفت راه اندازی تصفیه خانه پساب گام مهمی برای جایگزینی آب شرب در صنایع تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب سالم برای صنایع البرز پایان چشم انتظاری ۳۸ ساله/شناسایی پیکر شهید سلیم‌نژاد طرح های بزرگ عمرانی کرج از رکود خارج شدند وعده تکمیل متروی کرج در حال تحقق است تحقق ۸۰ درصدی تعهدات طرح توسعه آب البرز تردد در راههای روستایی طالقان به حالت عادی بازگشت مشارکت مردمی کلید حفظ میراث طبیعی طالقان

رعایت حجاب پشتوانه زندگی اجتماعی سالم
19 تیر 1402 - 8:25
3
حجاب اگرچه یک حکم فردی و مقوله ای دینی، اخلاقی و معرفتی است اما مولفه ای چندبعدی با آثاری اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد؛ از این رو شناخت باطن، ماهیت و فلسفه حجاب مهم و قابل بیان است.
ارسال توسط :
پ
پ

رعایت حجاب پشتوانه زندگی اجتماعی سالم
حجاب اگرچه یک حکم فردی و مقوله ای دینی، اخلاقی و معرفتی است اما مولفه ای چندبعدی با آثاری ، و سیاسی دارد؛ از این رو شناخت باطن، ماهیت و فلسفه حجاب مهم و قابل بیان است.

مصطفی جعفری/اولین و مهم‌ترین موضوع در باب ماهیت حجاب حفظ حیا و عفت در جامعه است چراکه حفظ حجاب با رعایت عفت و حیا همخوانی و همپوشانی دارد و اگر این دو صفت ارزنده در جامعه رعایت شود مانع بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.
در حقیقت اسلام بدنبال جامعه‌ای سالم و بدور از هرگونه ناهنجاری‌های اخلاقی، رفتاری و اجتماعی است.
امام خمینی (ره) در پاسخ به پرسشی که آیا حجاب، اجباری برای مردم شده است مطرح شد، می فرمایند که اسلام با آزادی مخالف نیست بلکه با بی عفتی مخالف است.
از این‌رو مسئله حجاب و رعایت آن در جامعه از جایگاه خاصی برخوردار است.
در فرهنگ و گفتمان اسلامی ماهیت حجاب تنها به پوشش ظاهری بسنده نمی‌شود، بلکه محتوا و بطن آن به همان اندازه دارای اهمیت است، در حقیقت رعایت حجاب پشتوانه زندگی اجتماعی سالم قلمداد می‌گردد.
راه‌کار مقابله با بدحجابی، پای کار آمدن همه ارگان‌های دولتی و برنامه‌ریزی و اختصاص بودجه مناسب به این امر است.
یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌تواند انجام شود تقویت بعد معرفتی است: ۱- معرفت دینی: باید در مدرسه و دانشگاه‌ها به تبیین مساله حجاب بپردازیم و دلایل وجوب آن و محدوده آن را برای جوانان به خصوص دختران توضیح داده و برای آنان ثابت کنیم این مطلب دستور خدا و از واجبات اسلام است.
به طور کلی تقویب بنیه اعتقادی در بین جوانان یکی از مهم‌ترین عوامل پایبند شدن به حجاب به شمار می‌آید.
برای این کار نیز می‌توان از روحانیت در مدارس بهره برد که حجاب را از همان کودکی به دختران بیاموزند.
همچنین با تهیه کتابچه و فیلم کوتاه، انیمیشن و برنامه‌های هنری، این مساله را در بین دختران نوجوان ترویج داد و در دانشگاه نیز با مطالب عمیق‌تر و استدلال‌های قوی‌تر به این امر مهم پرداخت.
البته در اینجا نقش خانواده و پدر و مادر نیز بسیار موثر است، خانوده با تربیت درست و دینی بچه‌ها و نوجوانان خود، می‌توانند آن‌ها را نسبت به آینده خود بیمه کنند.
اگر مادر بتواند از همان دوران طفولیت و سپس نوجوانی به درستی حجاب را برای دختر خود تبیین کند و آن دختر آگاهانه و با علم و استدلال حجاب را برگزیند، این‌جاست که آن دختر هر جا برود و لو در دانشگاه و محل کار، هرگز حجاب خود را کنار نخواهد گذاشت.
۲- معرفت اجتماعی: باید از همان بچگی و نوجوانی، جوان ایرانی را به نحوی تربیت کرد که به داشته‌ها و گذشته خود افتخار کند و به نیکی جایگاه خود را بداند و هرگز دچار بحران هویت نشود و به از خود بیگانگی مبتلا نشود.
هم‌چنین اگرنوجوان یا جوان ایرنی باورهای دینی قوی‌ای داشته باشد و الگوهای خود را از انسان‌های برگزیده و اولیا و بزرگان دین انتخاب کند، در مقابل اروپاییان خود را گم نکرده و دچار برتربینی آنان نسبت به خود نمی‌شود و همیشه به داشته‌های خود بیشتر از آنان اهمیت می‌دهد و به الگوهای خود می‌نازد تا دیگران.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.