رونمایی از سامانه جامع چاپ شناسه الکترونیک بذر و نهال
10 مهر 1403 - 13:15
شناسه : 1468542
0

رئیس موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال گفت: در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، از سامانه جامع چاپ شناسه الکترونیک بذرو نهال گواهی شده، رونمایی شد. – اخبار استانها – به گزارش خبرگزاری تسنیم از […]

رونمایی از سامانه جامع چاپ شناسه الکترونیک بذر و نهال

رئیس موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال گفت: در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه همکاری موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، از سامانه جامع چاپ شناسه الکترونیک بذرو نهال گواهی شده، رونمایی شد.

استانها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ، محمدحسن عصاره رئیس موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال ظهر امروز در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه بین این موسسه و مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز بین موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران تفاهمنامه‌ای منعقد شد که امیدواریم با این رویداد بتوانیم در بخش به صورت عام و در گواهی بذر و نهال کشور به طور خاص گام‌های موثری برداریم.

وی با بیان این که کنترل و گواهی بذر و نهال به عنوان یک وظیفه حاکمیتی از سوی دولت انجام می شود، عنوان کرد: فناوری و تمام دستاورد‎های اصلاح و به نژادی ارقام گیاهی در نهاده‌ای به نام بذر و نهال جمع می‌شود و با تلاش همکاران در موسسات تحقیقاتی وابسته به سازمان تات، این دستاوردها و تحقیقات به عنوان ارقام جدید به کشور معرفی می‌شود.

وی بیان کرد: از آنجا که بذر می‌بایستی در طی تکثیر در طبقات مختلف بذری، فاکتورهای کیفی خود از جمله سلامت، خلوص ژنتیکی و فیزیکی را حفظ کند، تحت نظارت‌های عالیه و کنترل کیفی قرار می‌گیرد که قانونگذار این وظیفه را به عهده موسسه تحقیقات ثبت وگواهی بذر و نهال قرارداده است و این موسسه به عنوان مجری قانون وظیفه انجام آن را برعهده دارد.

وی افزود: طی فرآیندی این امر مهم با استفاده از دستورالعمل ها ، استانداردها و با کمک ناظرین درقالب یک شبکه‌ی نظارتی گسترده در سطح کشور انجام می‌شود و مزارع ، باغات و گلخانه ها تحت نظارت و ارزیابی موسسه قرار می‌گیرند.

رئیس موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال تصریح کرد: انتهای این فرآیند، عملیات برچسب گذاری (لیبل) بر روی این نهاده ها و بسته های مختلف انجام می‌شود و زیر نظر موسسه این بذر رسمیت پیدا کرده و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

عصاره با بیان این که در این زمینه موسسه تجربیات ارزنده‌ای در زمینه برچسب گذاری طی سالیان متمادی داشته است و برای افزایش بهره‌وری و دقت به دنبال دیجیتالی کردن این مهم برآمد تا اینکه به طور تصادفی با مرکز ملی کدگذاری کالا و خدمات آشنا شدیم، گفت: نشست های متعدد و ساعت ها بحث های کارشناسی بین طرفین انجام شد و خوشبختانه راه‌های همکاری مشترک مهیا شذ تا قسمت نرم افزاری موضوع کدگذاری توسط مرکز ملی شماره گذاری طی یک ساز و کار مشخص انجام شود.

وی ادامه داد: دغدغه های موسسه طی جلساتی که برگزار شد به این مرکز انتقال پیدا کرد و نهایتا با مرکز ملی شماره گذاری تفاهمی حاصل شد.

عصاره افزود: امروز طی نشستی با مدیرعامل این مرکز تفاهم نامه ای تنظیم و امضا گردید که بتوانیم از این به بعد در موضوع برچسب و لیبل گذاری با سرعت و کیفیت بیشتر با هزینه ای کمتر در خدمت جامعه تولیدکنندگان بذر و نهال باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: این اتفاق رخدادی در جهت هوشمندسازی سیستمی است که به صنعت بذر و نهال کشور کمک خواهد کرد و امیدواریم در سال زراعی جدید تمام یا بخشی از صدور شناسه بذور به صورت الکترونیک و از طریق سامانه صدور شناسه الکترونیک برای شرکت های تولید بذر و نهال انجام شود.

در ادامه این جلسه مهدی مظهری مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران گفت: امروز اتفاق خوبی در حوزه کشاورزی به ویژه صنعت بذر و نهال کشور شکل گرفت و این موضوع از نظر امنیت غذایی بسیار مهم است.

مظهری بیان کرد: خوشحالیم که این توافق همکاری بین مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال شکل گرفت.

وی عنوان کرد: با این تفاهم همکاری، یک سیستم استاندارد در گواهی بذر و نهال کشور بوجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران نماینده سازمان جهانی GS1 است که بیش از ۲۹ سال در حوزه کدینگ کالا و خدمات فعالیت می کند. یکی از مهمترین دغدغه هایی که موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال داشتند بحث رصد و پیگیری بود که با پیاده کردن سیستم دیجیتال لینک این امر مهیا می‌شود که در دنیا و در موسسات مشابه از آن استفاده می شود.

و ی با توجه به بین المللی بودن کدهای مذکور، قطعا در تعاملات جاری بین‌المللی نقش بسزایی خواهند داشت، بیان کرد: اگر صادراتی در حوزه بذر و نهال باشد با یک زبان مشترک بین المللی در حوزه کسب و کار با دنیا گفت و گو خواهیم کرد. امروز خوشبختانه اتفاق خوبی رخ داد و با همکاری که بین این دو مجموعه رقم خورد فرآیند خوبی در جهت گام برداشتن برای کدینگ استاندارد آغاز شد.

وی ادامه داد: درگذشته اطلاعات بذر و نهال گواهی شده به صورت دستی در سیستم وارد می شد و قابلیت رصد و رهگیری نداشت که امروز بابه کارگیری از این سامانه بهره برداران با استفاده از گوشی های همراه خود می توانند از این تکنولوژی بهره‌مند شده و از اصالت بذر و نهال مصرفی خود اطمینان پیدا کنند.‌

مظهری گفت: زمانیکه تاییدیه بذر و نهال به دست کشاورز و باغدار می رسد با اسکن کردن بارکد آن، برای بهره بردار امنیت خاطر ایجاد خواهد شد و مرجع رسمی تایید گواهی مشخص خواهد شد.

مظهری درپایان گفت: مصرف کنندگان نظرات و یا شکایات خود را می توانند بر روی این سامانه ها نیز درج کنند و در نهایت در صورت داشتن شکایت، می توانند از طریق سامانه به مراجع ذیربط مراجعه نموده و بدون حضور به درخواست ایشان رسیدگی شود.

انتهای پیام/

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.