تصویر
زمینه مراودات تجاری البرز و افعانستان در قالب تهاتر و ارزی فراهم می شود
23 آذر 1401 - 16:15
1
نایب رییس اتاق بازرگانی البرز با اعلام آمادگی برای گسترش سطح روابط میان فعالان اقتصادی این استان با کشور افغانستان گفت: زمینه مراودات تجاری در قالب تهاتر ، مبادلات ارزی یا ریالی بین البرز و افغانستان را فراهم خواهیم کرد.
ارسال توسط :
پ
پ

نایب رییس اتاق بازرگانی البرز با اعلام آمادگی برای گسترش سطح روابط میان فعالان این استان با کشور افغانستان گفت: زمینه مراودات تجاری در قالب تهاتر ، مبادلات ارزی یا ریالی بین البرز و افغانستان را فراهم خواهیم کرد.

یدالله مالمیر در نشست مشترکان فعالان اقتصادی البرز و هیات تجاری جمهوری افغانستان در افزود: افغانستان بیش از سه دهه گذشته درگیر جنگ های داخلی بوده است و دراین شرایط جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست و همسایه در عرصه های مختلف از جمله مراودات اقتصادی در کنار این کشور حضور داشته است.
وی گفت: امیدواریم با توجه به نقاط مشترک ایران و افغانستان در مذهب، فرهنگ و زبان، فعالان اقتصادی ۲ کشور بتوانند از فرصت های موجود در راستای گسترش مناسبات در ابعاد مختلف از جمله حوزه اقتصادی بهره برداری مناسب داشته باشند.
نایب رییس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به ظرفیت های حوزه اقتصادی البرز از جمله وجود ۱۳ شهرک صنعتی عمدتا خصوصی افزود: در شهرک ها و نواحی صنعتی البرز کارخانه ها و واحدهای تولیدی در بخش های مختلف فعال است که می تواند زمینه ساز توسعه روابط تجاری با جمهوری افغانستان باشد.
وی با توجه به توان بالای مجموعه های تولیدی و صنعتی در البرز به منظور صادرات کالا به کشور افغانستان عنوان کرد: اگر توانمندی های صنعتی جمهوری افغانستان بتواند در بحث تامین برخی مایحتاج تولید در البرز به ما کمک کند، در مجموع زمینه این فعالیت های وارداتی و صادراتی را در قالب تهاتر و یا مبادلات ارزی و یا ریالی فراهم خواهیم کرد.
مالمیر با اشاره به دانش و فناوری موجود در بخش هایی مانند ، صنعت و یا گردشگری البرز افزود: در بخش هایی مانند صنایع غذایی و دارویی و نساجی در این استان ظرفیت های صادراتی زیادی وجود دارد.
وی با تاکید بر ظرفیت ایجاد شده در قالب نمایشگاه دائمی در اتاق بازرگانی البرز برای معرفی بخشی از توانمندی های تولیدی و صنعتی این استان گفت: در این نمایشگاه محصولات بیش از ۲۶۰ مجموعه تولیدی از میان ۳۵۰۰ واحد صنعتی البرز در کنار تولیدات متنوع حوزه صنایع دستی استان برای بازدید هیات های تجاری و مهمانان داخلی و خارجی نمایش داده شده است.
نایب رییس اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر اهمیت برگزاری نشست ها میان فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به منظور بسط روابط تجاری و عقد قراردادهای همکاری میان طرفین افزود: باید از تمامی فرصت های موجود در این زمینه بهره برد.
عبدالباقی نیازی رییس گروه اقتصادی و تجاری المدینه افغانستان در این نشست گفت: افغانستان در زمینه تولید سنگ‌های معدنی از جمله تالک و اونکس دارای ظرفیت بالایی است که در این زمینه آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم .
سهیل لنگریار رییس یک شرکت نفتی در افغانستان و عضو گروه اقتصادی و تجاری المدینه با اشاره به فعالیت‌های مختلف این مجموعه در زمینه‌های گوناگون از جمله معدن، پتروشیمی و یا لجستیک گفت: انتظار ما از سرمایه‌گذاران ایرانی و افغانستانی این است که با توجه به هم زبانی دو کشور و نقاط مشترک با اطمینان خاطر در راستای توسعه مراودات تجاری میان طرفین اقدام کنند.
وی افزود: تاکید ما بر همکاری‌های مشترک میان جمهوری ایران و افغانستان برای صادرات محصولات و فرآورده‌های دو کشور به دیگر نقاط دنیا از جمله آسیا و اروپا است و تنها نباید بر تجارت با کشورهای همسایه مانند پاکستان و هندوستان متمرکز شویم.
همچنین رضا جعفری مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان البرز در این نشست با مثبت ارزیابی کردن دیدگاه هیات افغانستانی در خصوص آشنایی با صنایع فعال و پویای استان در بخش‌های مختلف از جمله غذایی، دارویی و نساجی گفت: مباحثی نیز در ارتباط با تعاملات در حوزه‌های خدماتی، کشاورزی و یا گردشگری مطرح شد که نشان می‌دهد این دیدار دستاوردهای خوبی برای استان به ارمغان خواهد داشت که به زودی نمایان می‌شود.
وی ادامه داد: این ارتباطات و دیدارها با فعالان اقتصادی جمهوری افغانستان قطع نخواهد شد و در این رابطه مقرر است که هیات تجاری اعزامی از این کشور به همراه مشاوران و جمع بیشتری از تجار و تولیدکنندگان جمهوری افغانستان به البرز سفر کنند.
استان البرز دارای سه هزارو۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک است که بخشی از تولیدات این استان صادراتی است.

منبع ایرنا برچسب ها: نایب رییس اتاق بازرگانی البرز با اعلام آمادگی برای گسترش سطح روابط میان فعالان اقتصادی این استان با کشور افغانستان گفت: زمینه مراودات تجاری در قالب تهاتر ، مبادلات ارزی یا ریالی بین البرز و افغانستان را فراهم خواهیم کرد.
نایب رییس اتاق بازرگانی الب

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.