تصویر
سالمندی دوران برداشت محصول زندگی
12 مهر 1402 - 8:31
2
کهنسالی یک سرنوشت مشترك همگانی است و هنگامی که زندگی ویژه و شخصی ما را در چنگ می فشارد مات و مبهوت می شویم.
ارسال توسط :
پ
پ

کهنسالی یک سرنوشت مشترک همگانی است و هنگامی که زندگی ویژه و شخصی ما را در چنگ می فشارد مات و مبهوت می شویم.
در واقع سالمندی یکی از مراحل رشد انسان است، به عکس آنان که آن را پایان زندگی می‌دانند، خود یکی از مراحل زندگی است و به عنوان یک روند طبیعی گذر عمر و زندگی مطرح می گردد.

فتانه محمودخانی/ سالمندی، مصیبتی جانکاه نیست که به آن با دیدی منفی بنگریم و برایش متأسف باشیم.
این دیدگاه که آدمی، پیری و سالمندی را تنها از دید ضعف قوا و انحطاط بدن یا ضعف دید و گوش و دیگر حواس مورد توجه قرار دهد، اشتباهی بس بزرگ است.
تجربه و تفکر و احساس مفید بودن برای خانواده و جامعه و سربلند بیرون آمدن از مراحل مختلف زندگی و رسیدن به دوران پرشکوه سالمندی را نمی توان با عدم پذیرش از دست دادن برخی توانایی های فیزیکی در این دوران به دست آورد.
اما این به معنای ناکارآمدی و کنار گذاشته شدن نیست.
سالمندی، مرحله ای از مراحل عمر، همراه با زیبایی هایی است که بیشتر افراد به دلیل ناآگاهی یا نداشتن زمینه مناسب، با نگرانی و تأسف با آن برخورد می کنند و به آن حساسیت نشان می دهند.
سالمندی، دوران برداشت محصول زندگی است که آدمی حاصل تلاش و فعالیت سال های عمر دراز و طولانی خود را در پیش رو می یابد.
سالمندان به ظاهر پیر و ناتوان شده اند و به عبارتی به مرحله باز نشستگی رسیده اند، اما واقعیت این است که این افراد، توانایی‌های بسیاری دارند که به تناسب سن و امکان می‌توانند آنها را مورد استفاده و بهره برداری قرار دهند.
بسیاری از این افراد برای نسل جوان افرادی مهم و قابل اعتمادند که می‌توانند به تربیت جوانان پرداخته و مشکلات و مسائل آنان را حل کنند.
سالمندان باتجربه ها و اندوخته‌هایی که دارند، قادرند اعضای خانواده و جامعه را در حل مشکلات یاری دهند و شادی و طراوت در زندگی به وجود آورند.
تدابیری که سالمندان برای زندگی در پیش می‌گیرند و تلاش هایی که در زندگی به کار می برند، بسیار مهم و ارزنده است.
آنها مایه برکت هستند و اختلاف ها و درگیری هایی را که در محیط خانواده ها پدید می‌آید، کج روی‌ها و انحراف هایی که در جامعه انسانی رخ می نماید و روابط تیره و نابه سامانی که در جامعه ها وجود دارد را با بیان و مراقبت خود از میان برده و به حل و رفع دشواری ها می‌پردازند.
سلامت سالمندان مسئله‌ای بسیار گسترده و چند بُعدی است که نیازمند توجه جامع و هماهنگ از سوی خود سالمندان، خانواده‌ها، نهادهای بهداشتی و جامعه است برای مراقبت از سلامت سالمندان، باید یک ترکیب مناسب از این راهکارها را در نظر گرفت و با توجه به نیازها و شرایط هر فرد به انجام اقدامات مورد نیاز پرداخت.
مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی منظم و به موقع می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر در سنین بالاتر جلوگیری کند و کیفیت زندگی سالمندان را بهبود بخشد.
فعالیت بدنی منظم و متنوع ، تغذیه سالم و مناسب به عنوان راهکارهای اصلی حفظ سلامتی سالمندان شناخته شده است.
فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، ژیمناستیک، یوگا و تای چی می‌توانند به عنوان راهکارهایی برای مراقبت از سلامت سالمندان مطرح شوند.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.