تصویر
ساماندهی مراتع البرز تنها با مشارکت مردم امکانپذیر است
04 آبان 1401 - 15:05
1
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه اقتصاد خانوارهای روستایی و بهره برداران از مراتع به پایداری این عرصه ها گره خورده است، گفت: ساماندهی این عرصه ها فقط با مشارکت مردم امکانپذیر است.
ارسال توسط :
پ
پ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه اقتصاد خانوارهای روستایی و بهره برداران از مراتع به پایداری این عرصه ها گره خورده است، گفت: ساماندهی این عرصه ها فقط با مشارکت مردم امکانپذیر است.

حامد فرضی در کارگاه آموزشی روسای مراتع کشور که در مرکز آموزشی جوانشیر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مستقر در برگزار شد با بیان اینکه ۲ مقوله زمین و مرتع در حوزه منابع طبیعی کشور جایگاه ویژه ای دارند، افزود: موضوع زمین همیشه چالش های ویژه خود را داشته ضمن بحث مرتع نیز چالش های بسیار جدی دارد زیرا نگاه تمام مردم و مسوولان نگاه به تهیه زمین برای اجرای پروژه ها می باشد.
وی اظهار داشت: مرتع با معیشت و مشاغل مردم گره خورده و یک پیچیدگی خاصی در اقتصاد خانوارهای روستایی و بهره برداران مراتع وجود دارد.
فرضی با تاکید بر اینکه معیشت مردم پایداری و دوام معیشت مردم در این شرایط باید مدنظر قرار گیرد، گفت: امروز تعامل و همکاری خوبی بین منابع طبیعی ودستگاه های مرتبط در حوزه مرتع البرز را شاهد هستیم .
وی یکی از رویدادهای خوب را تدوین شیوه نامه ای برای مراتع دانست که علیرغم درگیری تمام استان ها با آن در حوزه مرتع کشور اتفاق افتاده که نقطه روشن در حوزه مرتع کشور در این شیوه نامه و اعلام به استان ها بوده که خیلی از مسیر ادامه راه طرح های مرتعداری را مشخص کرده است.
فرضی با بیان اینکه ۸۰ درصد سطح البرز را مراتع تشکیل می دهد، افزود: این شیوه نامه خیلی از مشکلات را هموار کرده است زیرا توانمندشدن بهره برداران مراتع در سطح کشور حائز اهمیت بوده و تعیین تکلیف طرح های مرتعداری را به دنبال دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اجرای این شیوه نامه برای بهره برداران و منابع طبیعی کشور را اعاده مدیریت در این بخش دانست و اظهار داشت: حدود هفت سال است که مدیریت چرا را در البرز با همکاری استان های همجوار و دستگاه های دخیل مثل نیروی انتظامی، دامپزشکی و جهاد انجام می دهیم که پیامد آن تعادل بخشی میزان دام در مراتع البرز است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح هزینه های بسیار زیادی داشته است، گفت: سال های مدیدی نظارتی بر روند ورود و خروج دام وجود نداشته که با این طرح علیرغم مشکلاتی که مثل شرایط اقلیمی به مراتع آسیب هایی وارد کرده است شاهد حفظ پوشش گیاهی مراتع بوده ایم.
فرضی افزود: پیگیری در تاسیس انجمن صنفی مرتعداری در استان البرز، مشارکت محوری و همکاری تشکل ها و بهره برداران در ساماندهی مراتع یکی از کارهای بسیار خوبی بوده که در البرز شکل گرفته که بیشتر فعالیت ها در حوزه مرتع با همکاری انجمن صنفی مرتع بوده است.

انجمن مرتعداران زبان گویای این بخش است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه زبان گویای مرتعداران این انجمن می باشد، گفت: اعضای این انجمن در بسیاری جلسات اداری شرکت داشته و مشکلات بخش را منعکس و پیگیری می کنند.
وی مشاعی بودن مراتع را یکی از مشکلات در این بخش دانست و افزود: به دلیل اینکه این مباحث با اقتصاد روستاها گره خورده جداکردن آن مقداری هزینه بر و زمان بر است که با این کمبود نیروی انسانی کار را با مشکل مواجه می کند.
فرضی تصریح کرد: باید مراتع به یک چارچوب و برنامه مدونی برسد تا آسیب جدی را بیش از این به پیکره منابع طبیعی و حوضه های آبخیز وارد نکند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بهره برداران ما علیرغم تمام تلاش ها از علم روز بی بهره هستند، گفت: به طول مثال مباحثی که در حوزه منابع طبیعی کشور منعکس می شود این چرخه بسیار ضعیف است که در موضوع آموزش امیدواریم به این مقوله پرداخته شود.
وی افزود: علم روز با ضوابط و چارچوب های قانونی که در قالب شیوه نامه در استان ها تسری می یابد می تواند کمک کند در پذیرش این امر توسط مرتعدار و حضور مرتعدار در مرتع مباحث منابع طبیعی را عملیاتی کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان داشت: پیوست منابع طبیعی در خیلی از سیاست گذاری های حوزه منابع طبیعی و زمین کمرنگ است درحالیکه بایستی سیاست گذاری ها بر محور زمین و حل مشکلات وابسته به منابع طبیعی باشد که در غیراینصورت اگر قرار است پروژه عمرانی انجام شود باید منابع طبیعی خیلی از ملاحظات را نادیده بگیرد.
وی گفت: در البرز حدود ۲۹ تعاونی منابع طبیعی شکل گرفته ولی هنوز یک حلقه مفقوده در این بخش است که هنوز جایگاه و اهمیت موضوع که از کانال آموزش و آگاهی بخشی مردم است مغفول مانده است.
در کارگاه آموزشی ۲ روزه امور مراتع سراسر کشور مدیران امور مراتع ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها و همچنین اعضای انجمن صنفی مرتعداران سراسر کشور حضور داشتند.

منبع ایرنا برچسب ها: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه اقتصاد خانوارهای روستایی و بهره برداران از مراتع به پایداری این عرصه ها گره خورده است، گفت: ساماندهی این عرصه ها فقط با مشارکت مردم امکانپذیر است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ب

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.